مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ساماندهی کارتن‌خواب‌ها به معنای بازگرداندن آنان به آغوش خانواده با سازمان های متولی است، تاکید کرد: شهرداری فقط وظیفه دارد زیرساخت‌ها را تامین کند و ساماندهی آنان هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد.

ساماندهی کارتن خواب‌ها هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ساماندهی کارتن‌خواب‌ها به معنای بازگرداندن آنان به آغوش خانواده با سازمان های متولی است، تاکید کرد: شهرداری فقط وظیفه دارد زیرساخت‌ها را تامین کند و ساماندهی آنان هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، نجم الدین محمدی در نشست خبری که در گرمخانه خاوران تشکیل شد، گفت: سال ۸۳، اولین گرمخانه های تهران در پارک تختی به صورت سازه چادری ایجاد شد. بعد از آن در سال ۸۵ اداره کل آسیب‌های اجتماعی شهرداری برای کاهش آسیب‌ها شکل گرفت. پس از آن، چندین گرمخانه دائمی تاسیس شد و برای افرادی که نیاز به خدمات شبانه روزی داشتند، گرمخانه‌های اسلامشهر و لویزان نیز ایجاد شدند.


وی افزود: افراد بی‌سرپناه از طریق سامانه ۱۳۷ با اطلاع مردمی یا از طریق گشت، شناسایی و به گرمخانه منتقل می‌شوند.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه چندین ستاد و اداره کل در سال ۸۸ ادغام و به سازمان رفاه تبدیل شدند، اظهار داشت: قرار بود این سازمان به صورت پیوسته به افراد خدمات ارائه کند و به ساماندهی آنان بپردازد. این سازمان از سه معاونت خدمات حمایتی و اجتماعی، توانمندسازی و کارآفرینی و رفاه و مشارکت ها تشکیل می شود. براساس قانون وظایف شهرداری مشخص است. ساماندهی ناهنجاری های سطح شهر یکی از وظایف شهرداری ها است و دادن فضا و زیرساخت های لازم متناسب با سرانه آسیب های شهر وظیفه دیگر شهرداری است.


محمدی با بیان اینکه در گذشته در تهران ساخت و سازهای زیادی شده اما به بحث اعتیاد و کارتن خوابی به طور جدی پرداخته نشده است تا زیرساخت های لازم ایجاد شوند، تصریح کرد: ما در برنامه سوم توسعه شهری تلاش کرده ایم زیرساخت های لازم در شهرداری ایجاد شود تا در اختیار سازمان های ذیربط قرار گیرد. قرار نیست شهرداری متولی ساماندهی شود اما فراهم سازی زیرساخت ها وظیفه شهرداری است.


وی ادامه داد: در بحث کارتن خواب ها و افراد بی سرپناه ما وظیفه داریم در سطح شهر حضور داشته باشیم و با وسایل نقلیه مناسب این افراد را به فضاهای مناسب منتقل کنیم. این افراد به خصوص در فصل سرما در معرض آسیب قرار دارند و ما وظیفه داریم آنان را به منطقه ای امن برسانیم.


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه آنچه در مدیریت جدید شهری بناست انجام شود و امیدواریم با ثبات شهردار جدید ادامه پیدا کند، بهبود کیفیت است، ابراز داشت: در حوزه افراد بی سرپناه و کارتن خواب ها باید کاری کنیم، گرمخانه های متعدد و دردسترس مهیا کنیم. البته در فصول سرد سال ظرفیت های ما باید تا دو برابر افزایش یابد تا این افراد به صورت خود معرف در این مکان ها حضور یابند.


محمدی اضافه کرد: یکی از دغدغه های مهم ما این است که درباره وجود افراد بی سرپناه به ما اطلاع رسانی شود؛ چراکه ممکن است برخی از آنان در کوچه ها و پس کوچه ها، از چشم گشت های ما مخفی بمانند. ما بیش از ۳۵ گشت در شبانه روز داریم و ۱۵ گشت سیار شب ها در سطح شهر تردد می کنند. در هر گرمخانه به طور متوسط باید ۱۵۰ نفر حضور داشته باشند؛ به طور کلی ما بنا داریم برای شش هزار و ۶۰۰ نفر ظرفیت ایجاد کنیم.


وی با بیان اینکه یکی از برنامه های ما این است که در هر منطقه دو گرمخانه داشته باشیم که یکی مختص فصول سرد باشد، عنوان کرد: هدف اصلی ما این است که بی سرپناه ها در سطح شهر آسیب نبینند. ۱۷ گرمخانه در سطح شهر با ظرفیت های مختلف فعال هستند. ما هم اکنون در سطح شهر دو هزار نفر را ساماندهی می کنیم؛ البته در فصول سرد تلاش می کنیم ظرفیت را افزایش دهیم و با کف خوابی می توانیم تا چهار هزار نفر را پوشش دهیم. البته این توانایی را داریم که درصورت نیاز ظرفیت های خود را افزایش دهیم.


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران یادآور شد: معتقدیم در سطح شهر باید ۴۴ گرمخانه مناسب ایجاد شود. اکنون مجتمع فوریت خدمات اجتماعی در سطح شهر ایجاد شده و مدیریت آن با فرماندار تهران است. ساماندهی اینگونه است که افرادی که به این مجتمع منتقل می شوند غربال شوند؛ یعنی بنابر وضعیت خود به ارگان های مختلف مثل کمیته امداد، بهزیستی و...  سپرده شوند.


محمدی ادامه داد: قانون مقرر کرده ما زیرساخت را ایجاد کنیم؛ بنابراین وظیفه ساماندهی کارتن خواب ها هیچ ارتباطی با شهرداری ندارد. سازمان های متولی با بودجه های شهرداری تکلیف دارند کارتن خواب ها را ساماندهی کنند و باید در گرمخانه ها هریک اتاق می داشتند و به وظیفه ساماندهی خود می پرداختند. ساماندهی به این معنا که فرد به آغوش خانواده بازگردد، مربوط به چندین سازمان است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگارما مبنی بر اینکه آیا مراکز بهاران به وظیفه اصلی خود که کمک به ترک معتادان به وسیله کمک همسان ها و مددکاران اجتماعی است، می پردازند یا خیر؟ بیان کرد: ۱۴ مرکز بهاران ما در شهر فعال هستند و در منطقه پنج، حدود ۱۵۰ فرد بهبودیافته جوان که میانگین سنی آنان ۲۵ سال است، پس از بهبودی حصور یافته اند و سازمان فنی و حرفه ای از آنان بازدید به عمل آورده تا آنان را آموزش دهد تا در طول سه تا شش ماه حرفه یاد بگیرند.


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: البته تاکنون آنچه باید انجام می شده، صورت نگرفته است و ما علاقه داریم امکانات را در اختیار سازمان هایی مثل سازمان فنی و حرفه ای قرار دهیم تا نسبت به بهبود و آموزش افراد اقدام شود.


محمدی اضافه کرد: برای افرادی که تمایل ندارند به گرمخانه ها بیایند اتوبوس هایی در نظر گرفته ایم و همین الان یکی از آنها در میدان شوش مستقر است. تا آخر هفته دیگر، این مرکز بهاران به علاوه مرکز بهاران دروازه غار آماده بهره برداری می شوند و هر یک ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر را دارند. بنابراین مراکز ما تا آخر هفته دیگر به ۱۹ عدد می رسد.


وی درخصوص مشاهده معتادان متجاهر در سطح شهر گفت: ما مجاز نیستیم با معتادان متجاهر که در سطح شهر مصرف می کنند، برخورد یا مداخله ای داشته باشیم و برای ما در این مورد جرم تعیین شده است. برخورد و انتقال آنان برای ترک، ذیل ماده ۱۶ و با نهادهایی مثل نیروی انتظامی است. 
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درباره بوی بدی که در گرمخانه خاوران حس می شد، اظهار داشت: ای کاش ما امکانات مناسبتری داشتیم. همکاران ما بعضا افراد را در شرایطی به اینجا می آورند که خود را کثیف کرده اند. 


محمدی با تاکید بر اینکه دوران کهریزک ها و شورآبادها گذشت و معتادان باید در کنار مردم بتوانند زندگی کنند و حتی مردم به آنان کمک کنند، تصریح کرد: معتادان اکنون در روز در سطح شهر حضور دارند و ما نمی توانیم آنان را طرد کنیم. برخی اعتقاد دارند سبک زندگی آنان به گونه ای است که نباید در سطح شهر تردد کنند اما به هرحال این افراد نفس می کشند و مردم نیز کم کم حضور آنان را در سطح شهر می پذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha