استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مسواک به تنهایی نمی تواند از بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی پیشگیری کند. استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از این بیماری ها ضروری است و غفلت از این مسئله خطر بیماری های جدی تر مانند سرطان دهان را در پی دارد.

مسواک به تنهایی از بیماری های دهان و دندان پیشگیری نمی کند

سلامت نیوز:  استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مسواک به تنهایی نمی تواند از بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی پیشگیری کند. استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از این بیماری ها ضروری است و غفلت از این مسئله خطر بیماری های جدی تر مانند سرطان دهان را در پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مریم حیدری، افزود: پوسیدگی دندان در واقع از بین رفتن مینای دندان است که بر اثر اسید حاصل از فعالیت باکتری ها رخ می دهد و بر اثر استفاده بیش از اندازه قند و کربوهیدرات ها در رژیم غذایی روزانه به وجود می اید و مینای دندان را ضعیف می کند.


وی اظهار داشت: بعد از هر وعده غذایی، باکتری های پلاک، قند موجود در باقیمانده های غذایی را مصرف و اسید تولید می کنند که به مینای دندان آسیب می رساند، تداوم این حملات اسیدی موجب ضعیف شدن مینای دندان و در نهایت پوسیدگی دندان می شود.
این دندانپزشک ادامه داد: پوسیدگی دندان در مراحل اولیه علائم زیادی ندارد ولی هنگامی که پوسیدگی تا عاج دندان پیشرفت کند، می تواند موجب حساسیت دندانی شود و لکه های قهوه ای قابل رویت روی دندان از نشانه های مهم پوسیدگی دندان است.
حیدری اضافه کرد: قندهایی در موادی مانند شیر، آبمیوه ها و برخی غذاها وجود دارند که باید مصرف آنها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کنترل شود و بعد از مصرف حتما باقیمانده این مواد از دهان پاک شود.


به گفته این دندانپزشک، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از دوره نوزادی باید خوردن شیر از طریق شیشه‌ محدود و والدین نگذارند کودک با شیشه شیر بخوابد.
حیدری تصریح کرد: ماندن شیر یا آبمیوه روی دندان در طول خواب می‌تواند با احاطه کردن دندان‌ها باعث افزایش باکتری‌ها شود بنابراین قبل از رشد دندان کودک باید لثه‌های او را روزانه دوبار با پارچه‌ای تمیز یا گاز نرم و ظریف تمیز کرد.


وی اظهار داشت: استفاده از دهانشویه به صورت روزانه از دوران کودکی به کنترل جمعیت باکتری های دهان کمک می کند. دندان ها 24 درصد از محیط حفره دهان را به خود اختصاص می دهند، اگر مسواک زدن حتی به شیوه کاملا صحیح صورت گیرد باز نمی تواند باکتری های دهانی را به میزان لازم کاهش دهد، بنابراین استفاده از دهانشویه برای از بین بردن باکتری های باقیمانده پس از مسواک زدن، توصیه می شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: استفاده از دهانشویه مزایای زیادی برای حفظ بهداشت دهان و دندان دارد و برای محافظت از دندان‌ها می‌تواند مفید باشد.
به گفته وی، افرادی که از بهداشت صحیح دهان و دندان برخوردار نیستند می‌توانند به مشکلاتی از جمله فقدان داشتن اعتماد به نفس، ناراحتی‌های دهانی، مشکلات در زمان صحبت، تعذیه‌ نامناسب، اختلال در بلع و غیره دچار شوند و بی توجهی به بهداشت دهان می‌تواند در صورت بروز مشکلات جدی‌تر مانند سرطان دهان شود.


به گزارش شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 200میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانی‌ها وجود دارد و شیوع بیماری‌های دهان و دندان از بیماری‌هایی همچون آسم و میگرن بسیار بیشتر است.


بررسی‌ها در کشور بیانگر این است که شاخص پوسیدگی دندان در سنین 35 تا 44 سال عدد 13 است یعنی هر فرد در این محدوده سنی به طور متوسط 13 دندان خراب دارد، به طوری که این افراد سه دندان پر شده، 6دندان کشیده شده و چهار دندان پوسیده دارند. این وضعیت در سنین پنج تا 6سال عدد 5 را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha