نتایج آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد بیماری التهابی روده خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

بیماری التهابی روده خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:نتایج آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد بیماری التهابی روده خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان آمریکایی در بررسی‌های خود مشاهده کردند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان مبتلا به بیماری التهابی روده به طور چشمگیری بیشتر است. این بیماری با علائمی همچون اسهال، نفخ و گرفتگی همراه است که دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دو نوع از شایع‌ترین بیماری التهابی روده بیماری کرون و کولیت زخمی هستند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا حدود سه میلیون نفر از مردم این کشور به این دو بیماری مبتلا هستند.

مبتلایان به بیماری التهابی روده در معرض فزاینده ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند. هرچند، ارتباط این بیماری با سرطان پروستات مشخص نیست به تازگی گروهی از متخصصان آمریکایی به بررسی دقیق ارتباط یا عدم ارتباط بین این دو بیماری پرداختند.

به گفته آنها سطح پادگن ویژه پروستات (PSA) در خون فاکتور تعیین کننده در تشخیص سرطان پروستات است. به طور طبیعی میزان PSA در خون پایین است. درصورتیکه مقدار آن افزایش قابل توجهی داشته باشد می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان پروستات باشد.

هرچند در مردان مبتلا به بیماری التهابی روده اغلب سطح بالایی از PSA مشاهده می‌شود که احتمالا از التهاب مزمن مرتبط با این بیماری گوارشی ناشی می‌شود.

گروهی از محققان بر این باورند که برخی از ترکیب‌های ناشی از التهاب از قبیل پروتئین واکنش C، می‌تواند بدون وجود نشانه‌های سرطان پروستات سطح PSA را افزایش دهد. از آنجاییکه سطح PSA در مبتلایان به بیماری التهابی روده بالاست اغلب این نشانه نادیده گرفته می‌شود.

در این بررسی متخصصان به ارزیابی اطلاعات پزشکی ۱۰۳۳ مرد مبتلا به بیماری التهابی روده و ۹۳۰۶ مرد دیگر پرداختند. به طور میانگین هر یک از این شرکت کنندگان برای مدت زمان ۱۸ سال تحت کنترل قرار گرفتند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، آنها مشاهده کردند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان مبتلا به بیماری التهابی روده تقریبا پنج برابر بیش از شرکت کنندگان گروه دیگر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha