یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند در برقراری ارتباط سالم موثر باشد و روابط سازنده‌تری را بسازد، وجود عزت نفس در یک فرد است. اگر کسی به اندازه کافی خود را باور نداشته باشد و به توانایی‌ها و حتی عیوبش واقف نباشد، نباید انتظار داشته باشد در زندگی مشترکش موفق باشد.

چطور عزت نفس پایین بر زندگی مشترک تاثیر می گذارد؟

سلامت نیوز: یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند در برقراری ارتباط سالم موثر باشد و روابط سازنده‌تری را بسازد، وجود عزت نفس در یک فرد است. اگر کسی به اندازه کافی خود را باور نداشته باشد و به توانایی‌ها و حتی عیوبش واقف نباشد، نباید انتظار داشته باشد در زندگی مشترکش موفق باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، چرا که اگر کسی خود را نشناسد و به خود احترام نگذارد، طلب کردن این احترام از فرد مقابلش محال است.

حتی این احتمال وجود دارد که فردی که عزت نفس کافی ندارد، زندگی با شریکی را انتخاب کند که در آن، مطابق با باورهای اشتباهی که نسبت به خودش دارد، با او برخورد ‌شود. در این مقاله به شما می‌گوییم که چطور عزت نفس پایین می‌تواند روی زندگی یک فرد تاثیر منفی بگذارد.

۱- داشتن توقعات نابه‌جا و بی‌منطق

اکثر افرادی که سریعا بعد از ازدواج دچار چالش می‌شوند و با مشکلات نه چندان جدی اما عمیقی روبرو می‌شوند، کسانی هستند که ازدواج را به چشم یک نجات دهنده می‌دیدند.

این افراد گمان می‌کردند خوشبختی و سعادت در گرو آمدن کسی است که به زندگی‌شان می‌آید و با وجودش او را از باتلاق غم نجات می‌دهد. این فرد به قول معروف منتظر شاهزاده سوار بر اسبی است که بیاید و او را به زندگی رویایی‌اش ببرد. این باور غلط ناشی از عزت نفس پایین افراد است. چرا که فردی که خوشبختی زندگی‌اش را وابسته به بودن فرد دیگری بداند و خودش برای شادی و سعادت زندگی‌اش تلاشی نکند، نباید انتظار هیچ نجات دهنده‌ای را داشته باشد.

وجود چنین چشم اندازی در یک فرد باعث می‌شود به این رؤیا پایبند باشد و توقع‌اش را از شریک احساسی خود بالا ببرد.

البته که چنین چیزی محقق نمی‌شود. حتی اگر این شریک احساسی با تمام استانداردها و توقعات فرد سازگار باشد، این احتمال وجود دارد که فرد، تلاش‌های او را زیر سؤال ببرید و درنهایت، رابطه عاطفی خود را خراب کند.

۲- وسواس در انتخاب شریک عاطفی

فردی که عزت نفس کافی و سالمی ندارد، خود را دوست داشتنی نمی‌بیند و همین امر باعث می‌شود که تصور کند هیچ‌چیزی، آسان یا به‌صورت طبیعی و دلخواه برایش اتفاق نمی‌افتد.

بدین صورت هرموقعیت خوبی که برایش پیش می‌آید را نادیده می‌گیرد. شاید به این دلیل که خود را لایق یک رابطه درست نمی‌بیند و دائم در تلاش است تا یک رابطه را شروع کند. متاسفانه خودکم بینی در فرد باعث می‌شود او به یک فرد وسواسی و ترحم‌طلب تبدیل ‌شود که همین امر می‌تواند توانایی‌اش برای ایجاد یک مسیر عاطفی بادوام را از بین ببرد.

۳- ترس از صمیمیت

خیلی اوقات افرادی را در اطراف‌مان دیده‌ایم که از ایجاد یک رابطه نزدیک و صمیمی واهمه دارند. در اصطلاح روان‌شناسی گفته می‌شود این افراد دارای عقده انزوای ساده هستند. یعنی ترجیح‌شان به این است که دوری و دوستی داشته باشند.

این امر که ناشی از عزت نفس پایین است باعث می‌شود زمانی که رابطه فرد رو به پیشرفت باشد، احساس ترس ‌کند؛ چراکه روابط سالم برای او غریبه و مصنوعی هستند. ممکن است در چنین حالتی فرد عقب‌نشینی کند و از لحاظ عاطفی و جنسی نیز فاصله بگیرید.

۴- امتحان کردن مدام شریک عاطفی

یک حقیقت ثابت شده در مورد افرادی که عزت نفس پایینی دارند، وجود دارد که می‌گوید این افراد دائما احساس ناامنی می‌کنند و چون خود را لایق دوست داشته شدن نمی‌دانند، دائم نگران این هستند که شریک عاطفی‌شان آنها را دوست ندارد.

«اون چطور می‌تونه من رو دوست داشته باشه؟»، “نکنه داره الکی می‌گه و داره از من سواستفاده می‌کنه!”، «آخه چرا باید من رو دوست داشته باشه؟». این‌ها جملاتی هستند که این افراد با خود می‌گویند و داشتن چنین حسی موجب می‌شود تا از هر فرصتی برای سنجش علاقه شریک عاطفی‌شان استفاده کنند تا او بتواند خودش را اثبات کند؛ البته در هر صورت او را باور نمی‌کنند و به او اعتماد ندارند.

شاید حتی با تصور اینکه شریک احساسی‌شان بالاخره او را ترک می‌کند، باعث خراب‌شدن رابطه‌شان شوند.

۵- حساسیت بیش از حد

حساسیت بیش‌از‌حد یکی از دردناک‌ترین جنبه‌های عزت نفس پایین است. این افراد از انتقاد سریع عصبانی می‌شوند یا با هر حرف مستقیمی احساس نابودی می‌کنند. همین امر باعث می‌شود در مقابل هر انتقادی جبهه گیری کنند و احساس ضعفی که دارند منجر می‌شود هیچ موقع خود را کامل نبینند و در این راستا کوشش نکنند.

۶- ماندن در روابط مخرب

افرادی که بارها شاهد خیانت بوده‌اند یا در روابطی مانده‌اند که بارها شخصیت و انسانیت‌شان خرد شده است، از عزت نفس پایینی برخوردار هستند.

اگر رابطه فرد کاملا امن و قابل‌اعتماد باشد، احتمالا خسته و دلسرد می‌شود و شاید از آن فرار کند. احتمالا این افراد عادت کرده‌اند که برای اصلاح رابطه ناامن خود تلاش کنند، به همین دلیل است که تنها به‌سمت چنین روابطی جذب می‌شوند.

۷- وارد شدن در روابطی که علاقه‌ای وجود ندارد

کمبود عزت‌نفس باعث می‌شود به فردی متعهد شوید که به شما علاقه‌مند است، حتی اگر علاقه‌ای به او نداشته باشید. در این حالت، کمتر اهمیت می‌دهید که چه فردی را انتخاب می‌کنید. حتی ممکن است با رفتارهایی سازگار شوید که رضایت شما را جلب نمی‌کنند؛ تنها به این دلیل که فردی را در زندگی خود داشته باشید، حتی اگر کاملا بدانید که خوشحال نیستید.

۸ – نارضایتی در روابط جنسی

فردی که عزت نفس ندارد، از بدن خود متنفر است. تصویر منفی از بدن می‌تواند روی همه‌چیز تأثیر بگذارد؛ از رفتار فرد در یک رابطه تا نحوه نشان‌دادن خود در محل کار.

این احساس حتی می‌تواند مانع از این شود که به سلامتی خود اهمیت دهید، زیرا فکر می‌کند ارزش پیگیری ندارد. فردی که تصور منفی در مورد خود و بدنش دارد دائم خود را با دیگران مقایسه می‌کند و همین امر منجر می‌شود در روابط جنسی با شریک زندگی‌اش دچار مشکل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha