افزایش قیمت سکه و طلا تنها منحصر به بازارهای مالی نیست و تبعات اجتماعی آن نیز به مرور وارد جامعه شده است، بر اساس آمارهای منتشر شده افزایش قیمت سکه از یک و نیم میلیون به سه و نیم میلیون تومان باعث رشد ۴۰درصدی زندانیان مهریه در سال۹۷ شده است .

آیا کاهش سقف مهریه، رشد طلاق عاطفی و رسمی را مهار می کند؟/زنان خود سرپرست را نباید فراموش کرد

سلامت نیوز: افزایش قیمت سکه و طلا تنها منحصر به بازارهای مالی نیست و تبعات اجتماعی آن نیز به مرور وارد جامعه شده است، بر اساس آمارهای منتشر شده افزایش قیمت سکه از یک و نیم میلیون به سه و نیم میلیون تومان باعث رشد ۴۰درصدی زندانیان مهریه در سال۹۷ شده است .


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت ؛ آمارها حاکی است که 2148 زندانی مهریه در فروردین93 ، در یک روند افزایش رشد دو برابری  داشته  و به 4500نفر رسیده اند ، گفته می شود تعداد زندانیان مهریه رشدی 40 درصدی داشته است ،کارشناسان معتقدند افزایش زندانیان مهریه ارتباط مستقیمی با بهای سکه دارد و از آنجا که مهریه بیش از یک تضمین زندگی و تبدیل به یک اهرم فشار شده است ، زمینه را برای سودجویی عده‌ای فراهم کرده و باعث شده تا این تعداد اعداد زندانیان مهریه به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

 چند ماه پیش همزمان با افزایش قیمت سکه، مدیرعامل ستاد دیه کشور پیشنهاد تغییر سقف مهریه را مطرح و تصریح کرد: تعهد کابین ۱۱۰ سکه ای که در چند سال گذشته از سوی نمایندگان مجلس مشخص شد ، اکنون با وضعیت معیشتی مردم همخوانی ندارد و تامین آن برای بسیاری  ممکن نیست .

اسدالله جولایی معتقد است : با افزایش قیمت سکه بار دیگر باید نمایندگان مجلس به مسئله کاهش سقف مهریه ورود کرده و آن را کاهش دهند.

هر چند با کاهش سقف مهریه مطرح شده توسط جولایی کارشناسان زیادی موافقند اما مخالفان جدی این مصوبه نیز کم نیستند .

 مهریه وارد مسیر انحرافی شده است

یحیی کمالی پور نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت  با توجه به افزایش تعداد زندانیان مهریه می گوید : قانون نمی‌تواند افراد را ازیک حق طبیعی  محروم کند اما می‌تواند ساز و کارهایی تعیین کند که میزان مهریه به شکل متعارفی تعیین شود که مطالبه آن ناممکن نباشد .

وی با اشاره به افزایش تعداد زندانیان تصریح می‌کند : مهریه  مدتهاست وارد مسیر انحرافی شده و از آنجا که موضوعی کاملا توافقی و خصوصی بین زوجین است  و بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد کرده اند ، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است، لذا مهریه ای که از سوی زن اعلام می شود و مردان آن را می پذیرند ، یک قرارداد خصوصی بین زوجین محسوب می شود .

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس تأکید می‌کند:  قانون نمی‌تواند افراد را از حق طبیعی خود از حق طبیعی خود محروم کند اما ساز و کارهایی میتواند تعریف شود که قابل مطالبه بوده و در صورتی که فرد وضعیت مالی مناسبی نداشته باشد مهریه همسر خود را در قالب و شرایط آن دیگری پرداخت کند.

افزایش تعداد زندانیان اما باعث  واکنش رئیس قوه قضائیه شده و گفته می‌شود محکومان مهریه چشم انتظار بخشنامه رئیس قوه قضائیه هستند؛ حالا که به دلیل وضعیت غیرعادی زندانیان مهریه  پای نمایندگان مجلس به موضوع باز شده، در بخشنامه جدید رئیس قوه قضائیه برای کاهش حداکثری بدهکاران همانند ابلاغ قانون نحوه اجرای محکومیت مالی که در سال ۱۳۹۴ مصوب شد می‌تواند زمینه آزادی جمعیت بسیاری از بدهکاران غیر بزهکار را فراهم کند.

 با این حال آنچه در حال اتفاق افتادن است ، افزایش بدهکاران مهریه به دلیل افزایش قیمت سکه است، اما تنها نباید مشکلات مردان در این معادله ، دیده شود بلکه باید باید ناکارآمدی های قانون مهریه یک بار دیگر مورد توجه قرار گیرد .

زنان خود سرپرست را نباید فراموش کرد

پروانه مافی  رئیس فراکسیون خانواده در  مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت  معتقد است: هرچند در قانون مصوب شده است که مهریه عندالمطالبه بوده و مردان ملزم به رعایت آن هستند اما فراهم کردن شرایطی که یک زن در آن احساس امنیت کرده برای استفاده از این پشتوانه قانونی نیز باید در جامعه نهادینه شود.

وی معتقد است: وقتی هیچ آموزش و سازکاری برای پایداری زندگی مشترک صورت نگرفته و ارزش های جامعه در حال تغییر است و در داخل برنامه ریزی به چند میزگرد منحصر شده  نمی‌توان تنها به علت افزایش قیمت سکه زنان را در شرایط سخت تری قرارداد .

وی تصریح می‌کند : قانون‌گذار مهریه  را به عنوان یک پشتوانه و تضمین مالی برای زنان قرار داده تا بعد از آن که طلاق جاری شد، زن بتواند وضعیت معیشتی حداقلی پیدا کند تا تبعات و زندگی زنان خودسرپرست امکانپذیر باشد.

این نماینده مجلس معتقد است: آنچه باید مورد مورد تجدید نظر قرار بگیرد تعیین مهریه بصورت منطقی و در عین حال توجه به وضعیت زنان است.


رشد طلاق عاطفی و رسمی فقط به علت افزایش قیمت سکه نیست

مجید ابهری رفتارشناس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به افزایش تعداد زندانیان مهریه می گوید: آنچه باید در حوزه خانواده   نهادینه سازی افزایش سازگاری در خانواده  است که  فراتر از مباحث مهریه و افزایش قیمت سکه است.

وی می افزاید: هرچند قانون پشتیبانی نظیر مهریه را برای حمایت از زنان قرار داده است اما به نظر می‌رسد که در بسیاری از مواقع سکوت قانون  در مقابل پرخاشگری های مردانه ،خیانت، اعتیاد، عدم مسئولیت‌پذیری و تعهد به زندگی مشترک باعث شده زنان در هر حوزه‌ای به تنها دستاویز خود یعنی مهریه روی بیاورند.

 وی معتقد است :ما در سریال های خود به جای آنکه آموزش سازگاری را به زوجین بدهیم آنها را با انواع زندگی تجمل مابانه آشنا می کنیم که هیچ سنخیتی با زندگی واقعی امروزی ندارد.

 این رفتارشناس تأکید می‌کند: خانه های بزرگ ویلایی که به سان قصرهای رویایی می‌مانند ، با خانه های کوچک ۵۰  یا ۶۰ متری قشر متوسط جامعه سنخیتی ندارند و مشکلاتی که مردم جامعه با آن روبرو هستند ، با نوع رفتار بازیگران در فیلم ها و سریال ها یکسان نیست .

وی تأکید می‌کند : در دادگاههای ما مشاوران خانواده گذاشته شده که به استناد گزارش های رسیده با مبلغی ناچیز عدم سازگاری را تایید و زمینه طلاق را فراهم می کنند ، به نظر می رسد افزایش تعداد طلاق های عاطفی و رسمی در جامعه ایران به مرزی از هشدار رسیده است که تنها با ابزار مهریه مرتفع نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha