یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 260323

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد رژیم غذایی گیاه‌خواری گرسنگی پنهان را که شکلی از سوء تغذیه است، افزایش می‌دهد.

گرسنگی پنهان، مشکلی شایع در گیاه‌خواران

سلامت نیوز:نتایج یک بررسی نشان می‌دهد رژیم غذایی گیاه‌خواری گرسنگی پنهان را که شکلی از سوء تغذیه است، افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکید کرده که گرسنگی پنهان از کیفیت غذای مصرفی ناشی می‌شود. این نوع از گرسنگی به کمبود مزمن ویتامین‌ها و مواد معدنی اشاره دارد که نزدیک به دو میلیارد نفر از مردم سراسر جهان به آن دچار هستند.

درحالیکه گرسنگی پنهان مشکلی شایع در کشورهای در حال توسعه است، سوال این است که چرا اختلال کمبود مواد مغذی در کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می‌شود؟ چندین عامل احتمالی موثر برای این وضعیت وجود دارد که یکی از آن ها رژیم‌های غذایی گیاهخواری نامناسب است.

رژیم‌های غذایی گیاهی برای سلامت مفید است و از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌کاهد. با این حال محدودیت‌هایی که در رژیم غذایی گیاهخواری اعمال می‌شود برای تمامی افراد سودمند نیست و در برخی موارد حتی به سوء تغذیه منجر می‌شود.

گروهی از متخصصان ایرلند شمالی در این مطالعه به بررسی مضرات رژیم غذایی گیاهخواری نامناسب و گرسنگی پنهان پرداختند. این خطر با مشکلات مرتبط با سلامت استخوان‌ها در پی کاهش دریافت کلسیم و ویتامین D افزایش می‌یابد که در بیشتر رژیم‌های غذایی گیاهخواری رایج است.

همچنین در این نوع رژیم غذایی دریافت کافی ویتامین B12 و آهن چالش برانگیز است. رژیم‌های غذایی گیاهی شامل آهن‌های غیر "هِم" (non-heme iron) هستند که خون قادر به جذب آن‌ها نیست و ویتامین B12 نیز تنها از طریق مصرف فرآورده‌های حیوانی قابل دریافت است.

مصرف میزان ناکافی و ناچیز این مواد غذایی باعث می‌شود فرد به علائمی همچون سردرد، ضعف، احساس گیجی و حتی تاخیر در فرایند رشد در کودکان دچار شود.

به گزارش مدیکال دیلی، به گفته متخصصان همچنین افرادی که رژیم‌های غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند باید نسبت به دریافت مواد پروتئینی هوشیار باشند زیرا این نوع از رژیم‌های غذایی شامل این دسته از مواد غذایی نمی‌شوند. تمامی آنزیم‌های موجود در بدن پروتئین‌هایی هستند که به عملکرد مطلوب دستگاه‌های مختلف بدن کمک می‌کنند و درصورتیکه بدن میزان کافی از پروتئین را دریافت نکند، پروتئین‌های ذخیره شده را برای تامین نیازهای خود تجزیه می‌کند.

با توجه به پیامدهای احتمالی دنبال کردن این نوع رژیم غذایی توصیه می شود که پیش از انتخاب کردن این نوع از تغذیه حتما با یک پزشک متخصص یا مشاور تغذیه در این خصوص مشورت کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha