سرگیجه یک علامت است، نه یک بیماری. این احساسی است که شما یا محیط اطرافتان در حال حرکت یا چرخش هستید. این احساس ممکن است به سختی قابل توجه باشد، یا ممکن است آنقدر شدید باشد که حفظ تعادل و انجام کارهای روزمره برای شما مشکل باشد.

علت سرگیجه ناگهانی چیست؟

 اولین باری که سرگیجه را تجربه می کنید ممکن است برایتان ناخوشایند و ترسناک باشد. احساس چرخش در سر یا احساس این که جهان دور سر شما می چرخد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس، اولین باری که سرگیجه را تجربه می کنید ممکن است برایتان ناخوشایند و ترسناک باشد. احساس چرخش در سر یا احساس این که جهان دور سر شما می چرخد.
خوشبختانه در اغلب موارد سرگیجه به دلیل بیماری جدی مغزی نیست و فقط سرگیجه خوش خیم موضعی پاروکسیسمال paroxysmal positional vertigo یا به اصطلاح BPPV است.  این مشکل شاید شدید و آزار دهنده باشد ولی خطری ندارد. پاروکسیسمال به معنای ناگهانی و کوتاه مدت است و معمولا کمتر از یک دقیقه طول می کشد وو به دلیل حرکت خاصی در سر ایجاد می شود.
بنابراین اگر یک سرگیجه ناگهانی را هنگام بالا یا پایین بردن سر یا نشستن تجربه کردید که با حالت تهوع و عدم تعادل هماره بود احتمالا یک سرگیجه خوشخیم دارید که علت اصلی آن اختلال در گوش داخلی و التهاب گوش است.
با وجودی که BPPV اغلب در افراد بالای 60 سال رواج دارد ولی در هر سنی احتمال ابتلا به آن وجود دارد به خصوص در زنان.
BPPV گاهی دلایل دیگری دارد مثل فشار بر سر، میگرن یا مشکلات دیگر گوش داخلی، دیابت ، پوکی استخوان یا دراز کشیدن به مدت طولانی .
علت ایجاد سرگیجه کریستال های ریز کلسیم به نام اوتوکونیا otoconia هستند که از محل همیشگی خود در گوش داخلی جدا شده و هماهنگی ممعمول بین مغز و گوش داخلی که تعادل شما را حفظ میکنند، مختل می کند.

اغلب سرگیجه ها در عرض چند هفته خود به خود درمان می شوند ولی برخی شدیدتر یا مداوم هستند و اگر در موقع رانندگی یا کاری که نیاز به تعادل دارد پیش بیایند نگران کنده می شوند. بنابراین برای درمان سریع تر بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

برای کاهش سرگیجه اینکارها را انجام دهید:

کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش علائم سرگیجه در زمان وقوع، و کاهش تعداد دوره‌هایی که دارید انجام دهید.

  • برای کاهش احساس چرخش، در یک اتاق ساکت و تاریک دراز بکشید
  • در طول فعالیت های روزانه سر خود را با دقت و به آرامی حرکت دهید
  • هنگامی که احساس سرگیجه می کنید بلافاصله بنشینید
  • اگر شب از خواب بیدار شدید چراغ ها را روشن کنید
  • اگر در معرض خطر افتادن هستید از عصا استفاده کنید
  • در حالی که سر خود را کمی بالا بر روی 2 یا چند بالش قرار دهید بخوابید
  • به آرامی از رختخواب بلند شوید و قبل از بلند شدن مدتی روی لبه تخت بنشینید
  • سعی کنید آرام باشید - اضطراب می تواند سرگیجه را بدتر کند

بیشتر بدانید:سرگیجه نشانه چیست؟

هنگام سرگیجه اینکارها را نکنید:

  • برای برداشتن چیزها خم نشوید - در عوض چمباتمه بزنید تا خود را پایین بیاورید
  • وقتی میخواهید به یک قفسه بلند برسید گردن خود را دراز نکنید 

درمان سرگیجه

درمان به علت آن بستگی دارد. پزشک عمومی ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند اگر ناشی از عفونت باشد.اکثر موارد سرگیجه بدون درمان بهبود می یابند. اما می‌توانید تمرینات خاصی را برای اصلاح تعادل خود انجام دهید.

گاهی اوقات آنتی هیستامین ها هم می توانند به علائم سرگیجه کمک کنند.

تشخیص سرگیجه خوش خیم معمولا بسیار ساده است و نیازی به آزمایش یا اسکن مغز و اشعه ایکس ندارد. معمولا پزشک از شما می خواهد سرتان را به جهتی که باعث حرکت کریستال ها و سرگیجه می شود حرکت دهید و حرکات ریتمیک چشم و داخل گوش معاینه می شود. و معمولا داروهای آنتی هیستامین یا بنزودیازپین برای سرکوب علایم تجویز می شود.

اگر علت سرگیجه شما التهاب یا عفونت گوش داخلی باشد روش درمان کمی متفاوت خواهد بود و باید التهاب گوش داخلی رفع شود. التهاب گوش داخلی معمولا پس از وارد کردن ابزار غیر بهداشتی برای تمیز گردن جرم گوش ایجاد می شود بنابراین بهتر است از این کار اجتناب نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • غلامحسن تقی زاده حدادی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    0 0
    سلام ، با سپاس و آرزوی سلامتی شما برای توضیحات خوب و ارزشمندتون .
  • شهراد ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام من یک بار برای شستوشوی گوش رفتم و وقتی دکتر داشت کار میکرد یک دفعه سرم شروع به گیج رفتن کرد بهش که گفتم کارش رو ول کرد و گفت دراز بکش و رفت حالا ممکنه از اون اتفاق آسیبی رسیده باشه چون الان من چند دفعه شده که بی دلیل سرگیجه های ۲ و ۳ دقیقه ای میگیریم مثلا وقتی که پشت میز نشستم درس میخونم یا یک بار هم تو خیابون داشتم راه میرفتم. ممنون میشم اگه جواب بدین
  • Fatemeh ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 0
    سرگیجه ناگهانی همراه عرق گرم و حالت تهوع چیست