دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 260418

نداشتن اطلاعات کافی در زمینه حیطه کار دندانپزشکان و دستیاران از جمله مواردی است که شاید کمتر بیماری به آن توجه کرده باشد. موضوع بسیار مهمی که در مواقعی به دلیل نداشتن تخصص فرد مورد نظر مشکلات عدیده‌ای را برای سلامت دهان و دندان بیماران بوجود خواهد آورد.

معضل دندان پزشکان قلابی!

سلامت نیوز:نداشتن اطلاعات کافی در زمینه حیطه کار دندانپزشکان و دستیاران از جمله مواردی است که شاید کمتر بیماری به آن توجه کرده باشد. موضوع بسیار مهمی که در مواقعی به دلیل نداشتن تخصص فرد مورد نظر مشکلات عدیده‌ای را برای سلامت دهان و دندان بیماران بوجود خواهد آورد.
معضل دندان پزشکان قلابی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مراجعه به مطب دندانپزشکی با گروهی از افراد که روپوش سفید بر تن دارند مواجه شده باشید و در نگاه اول نتوانید دندانپزشک را از دستیار دندانپزشک تشخیص دهید؛ شاید در آن لحظه این سوال برای هر بیماری ایجاد شود که آیا پزشک به درمان وی خواهد پرداخت یا اینکه دستیار دندانپزشک اقدامات درمانی را انجام خواهد داد.

نداشتن اطلاعات کافی در زمینه حیطه کار دندانپزشکان و دستیاران از جمله مواردی است که شاید کمتر بیماری به آن توجه کرده باشد. موضوع بسیار مهمی که در مواقعی به دلیل نداشتن تخصص فرد مورد نظر، مشکلات عدیده‌ای را برای سلامت دهان و دندان بیماران به وجود خواهد آورد.

شاید بارها در خبرها خوانده باشید که پزشک قلابی در فلان شهر شناسایی و دستگیر شد، با مروری بر خبرها می‌بینیم که اکثر این افراد خود را در قالب دندانپزشک جا زده و اقدام به درمان بیماران می‌کنند، باید توجه داشته باشیم که حرفه دندانپزشکی بیشتر از سایر رشته‌ها مورد سواستفاده افراد سودجو قرار می‌گیرد؛ به طوری که بنا بر اعلام دندانپزشکان مشاهده شده که فردی مدت زمان کوتاهی را در کنار پزشک حضور یافته و به صورت تجربی برخی از مراحل درمان را آموخته است و با دایر کردن یک مطب اقدام به درمان بیماران با مواد و تجهیزات بی‌کیفیت می‌کند!

با توجه به حساسیت بالای سلامت دهان و دندان و لزوم در اختیار داشتن برخی اطلاعات در مورد حیطه کار دستیار کنار دندانپزشک و نحوه تشخیص یک دندانپزشک آکادمیک از افراد غیرمجاز با باقر شهنی زاده رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت‌وگو کردیم.

وی توضیح داد: دستیار کنار دندانپزشک نقش مهم و اساسی در مرکز یا مطب دندانپزشکی ایفاء می‌کند و دارای وظایف بسیار مهمی است. دستیار دندانپزشک مسئول استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی، ضدعفونی کردن کامل سطوح مطب، بسته بندی وسایل، آشنایی با وسایل و مواد دندانپزشکی و نحوه کاربرد آن‌ها، آماده‌سازی بیمار برای درمان‌های دندانپزشکی، طبقه بندی کلیه ملزومات دندانپزشکی، اطلاع از نحوه نوشتن پرونده بیمار و خواندن آن و اطلاع جامعه  از کنترل عفونت است.

شهنی‌زاده گفت: دستیار کنار دندنپزشک باید واکسیناسیون هپاتیت را انجام دهند و آگاهی از وسایل اورژانس مطب داشته باشند و تا حد امکان از آموزش بهداشت دهان اطلاع داشته باشند. به خصوص از قوانین پروتکل‌های خاص کنترل عفونت اطلاع داشته باشند.بدیهی است کسی که این اطلاعات را داشته باشد می‌تواند مطب را مدیریت کند.

وی ادامه داد : در وزارت بهداشت پروتکل آموزشی دستیار سال‌ها قبل طراحی شده است ولی اجرایی نشد و اصولا آموزش دستیار کنار دندانپزشک توسط خود دندانپزشکان انجام می‌شود و بعضا در مراکز خصوصی و یا نیمه دولتی آموزش داده می‌شوند. انجمن دندانپزشکان عمومی ایران به خصوص در زمینه کنترل عفونت آموزش هایی را برای دستیاران کنار دندانپزشک اجرا کرده است.

شهنی‌زاده با بیان اینکه اصولا نیروهای حد واسط در دندانپزشکی در کشور ما در بسیاری موارد مشکلاتی را به وجود آورده‌اند گفت: علاوه بر دستیار دندانپزشک، افرادی هستند که بهداشت کار دهان و دندان هستند که آن ها را اورآل‌هایژنیست می‌نامند که کارشان جرم گیری و آموزش بهداشت است و کارهای روتین دستیاری را هم می توانند انجام دهند، این افراد اغلب نیروهای علاقمند و ارزشمندی برای مطب های دندانپزشکی هستند.

دولت در برخورد با طیف نیروهای غیرمجاز تاکنون ناکارآمد عمل کرده است و متاسفانه مردم آگاهی کافی در تشخیص این افراد از دارندگان تحصیلات دانشگاهی را ندارند

 

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران تصریح کرد: که در اکثر کشورهای دنیا دانشکده‌ها یا مراکز آموزشی دانشگاهی است که دستیار کنار دندانپزشک را تربیت می کنند یا نیرویی که خدمات سطح یک را انجام دهد و این کار را به صورت موظف انجام می دهند. اما در کشور ما طرح بهداشت کار دهان و دندان که در سال 1360 تدوین شد پس از انجام خدمات به جای ادامه وظیفه خطیر پیشگیری آن‌ها هم دندانپزشک شدند و به عرصه درمان وارد شدند.

شهنی زاده خاطرنشان کرد: امروز دندانسازی هم در دنیا آموزش دانشگاهی دارد و در کشور ما نیز شرایط آموزش دانشگاهی فراهم شده است ولی جمعیت کثیری در کنار دندانپزشک‌ها کار کرده‌اند و از قدیم دندانساز شدند یا در لابراتوار دندانسازی شاگردی می‌کرده و دندانساز می‌شدند، این روش‌ها مطرود است و دولت در برخورد با طیف نیروهای غیرمجاز تاکنون ناکارآمد عمل کرده است و متاسفانه مردم اگاهی کافی در تشخیص این افراد از دارندگان تحصیلات دانشگاهی را ندارند.

وی ادامه داد: دندانپزشکان موظف هستند در محل کارشان پروانه فعالیت خود را در محل مطب نصب کنند که قابل رویت باشد. مردم هم حتما در این مورد تحقیق کنند و برای درمان به مراکز غیرمجاز مراجعه نکنند. نصب تابلوی دندانپزشک الزامی است و سازمان نظام پزشکی مرجع اعلام صحت مجوز کسانی است که کار دندانپزشکی انجام می‌دهند و شماره نظام پزشکی مهم‌ترین شناسه هر فرد از گروه پزشکی است. در سایت نظام پزشکی یا در تماس با سازمان نظام پزشکی در مورد صحت مدارک پزشکی افراد می توان استعلام کرد. به هر حال حوزه وظایف دستیار کنار دندانپزشک و نیروهای حد واسط مشخص است. باید با اطلاع از این موارد به مراکز درمانی دارای پروانه فعالیت مطب داری مراجعه کرد.

نصب تابلو برای پزشکان اجباری است

رامین آغنده متخصص پروتز و فلوشیپ ایمپلنت در ارتباط با حیطه کار دستیاران دندانپزشک و نحوه تشخیص پزشک از افراد سودجو توضیح داد: باید توجه داشته باشیم که دستیاران به هیچ وجه اجازه اقدامات درمانی بر روی دهان بیماران را ندارند و معمولاً وظایفی مانند استریل و عفونی کردن تجهیزات پزشک را بر عهده داشته و در مواقعی با آموزش‌هایی که دیده‌اند پزشک به آنها اجازه خواهد داد که مواد مورد نیاز دندانپزشکی را با یکدیگر ترکیب کنند.

وی افزود: هر آنچه در حیطه درمان بیماری‌های دهان و دندان قرار می‌گیرد بر عهده پزشک بوده اما برخی از این افراد تحصیلاتی در زمینه بهداشت دهان دارند که می‌توانند برخی از اقدامات بهداشتی دهان را انجام دهند.

[quote-left]براساس قانون، دندانپزشک باید پروانه مطب خود را در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار دهد همچنین در قانون ذکر شده که نصب تابلو برای پزشکان اجباری است [/quote-left]

آغنده تصریح کرد: براساس قانون نظام پزشکی، دندانپزشک باید پروانه مطب خود را در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار دهد همچنین در قانون ذکر شده که نصب تابلو برای پزشکان اجباری است.

این دندانپزشک با بیان اینکه بی‌نظمی‌های زیادی در حوزه دندانپزشکی و اطلاع‌رسانی به بیماران وجود دارد، توضیح داد: در مواقعی مشاهده می‌کنیم که برخی از افراد در تابلوهای خود با دستکاری کردن برخی از واژه‌ها به دنبال فریب بیماران هستند به طور مثال تنها متخصصان توانایی انجام اقدامات تخصصی درمانی بیماری‌های دهان را بر عهده دارند ولی دیده می‌شود که برخی با دستکاری کردن کلمه متخصص و نوشتن واژه مختص بیماران را فریب می‌دهند.

وی در خصوص اطلاعاتی که باید بر روی تابلو مطب دندانپزشکان نوشته شود، گفت: نام پزشک، تخصص پزشک و شماره نظام پزشکی باید بر روی تابلوی فعالیت دندانپزشک ذکر شده باشد همچنین دندانپزشکان عمومی بعد از نوشتن واژه‌های دندانپزشک عمومی می‌توانند در انتها حیطه فعالیت مورد علاقه خود را ذکر کنند.

آغنده در پایان گفت: فعالیت چندین پزشک در یک کلینیک تخلف نیست اما لازم است هر یک از آنها پروانه نظام پزشکی خود را برای رؤیت بیماران بر روی دیوار نصب کند و به بیماران نیز توصیه می‌شود با تماس با سازمان نظام پزشکی از هویت پزشک خود مطلع شوند.

مداخله دستیاران در امور دندانپزشکی تخلف است

محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در ارتباط با حیطه کار دستیاران دندانپزشک توضیح داد: هر گونه اقدام درمانی در زمینه دهان و دندان باید توسط شخص دندانپزشک صورت گیرد.

وی افزود: انجام کارهایی نظیر کشیدن دندان، پر کردن دندان و سایر عمل‌های تخصصی تنها در اختیار دندانپزشک بوده و دستیاران صلاحیت لازم برای انجام این کار را ندارند.

[quote-right]هرگونه فعالیت در شاخه پزشکی بدون مجوزهای لازم مداخله در امور درمان بوده و جرم محسوب می‌شود [/quote-right]

معاون سازمان نظام پزشکی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که عده‌ای از افراد تحت عنوان بهداشت‌کار دهان و دندان با گذراندن دوره‌هایی، مدرک دندانپزشکی دریافت کرده و در مراکز خاص مشغول به فعالیت هستند اما دستیاران تجربی فاقد وجاهت قانونی برای انجام کارهای درمانی بوده و انجام درمان توسط آنها تخلف است.

جهانگیری با اشاره به فعالیت برخی از افراد متخلف در قالب پزشک و دندانپزشک توضیح داد: متأسفانه در مواقعی گزارش‌هایی در زمینه این افراد به ما می‌‌رسد و با پیگیری‌های لازم برخورد قانونی صورت می‌گیرد. باید توجه داشت هرگونه فعالیت در شاخه پزشکی بدون مجوزهای لازم مداخله در امور درمان بوده و جرم محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha