شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفته «زنگ خطر استعمال دخانیات در کشور به صدا در آمده است.»

سیگار ارز دولتی می‌گیرد!

سلامت نیوز:دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفته «زنگ خطر استعمال دخانیات در کشور به صدا در آمده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،آمارها نشان می‌دهد سن گرایش به مصرف سیگار در حال سقوط است و در اظهاراتی که حتی مسوولان آموزش و پرورش نیز مطرح کرده‌اند بسیاری از دانش آموزان در مقاطع مختلف دختر و پسر، مشتری دائم آن شده‌اند.

توسعه روزافزون تولید، قاچاق و شبکه توزیع مواد دخانی به حدی است که هر فردی را در معرض آلودگی قرار می‌دهد و این همان زنگ خطری است که شبکه بهداشت کشور و فعالان مبارزه با دخانیات سال‌ها پیش آن را به صدا در آورده بود اما مسوولان هرگز آن را نشنیدند.

آقای محمدرضا مسجدی با بیان اینکه موضوع استعمال دخانیات در کشور موجب نگرانی فراوانی شده است، افزود: متأسفانه ایران با 2 میلیون و 870 هزار معتاد جوان بالاترین میزان معتادان جوان را در دنیا دارد که 80درصد از آنان از سیگار و قلیان شروع کرده‌اند.

مرحوم میرزای شیرازی اولین فتوای دینی در دنیا پیرامون دخانیات را صادر کرد و پس از ایشان کسی جز آیت‌الله مکارم شیرازی چنین فتوایی را صادر نکرده است.

وی با اشاره به فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی پیرامون حرمت استعمال دخانیات ادامه داد: فتوای این مرجع تقلید را در سازمان بهداشت جهانی مطرح کردیم و این اظهار نظر ایشان به عنوان یک کارشناس فقیه دینی در جهان منتشر و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه درگذشته تنها 20درصد آقایان و 2درصد خانم‌ها سیگار می‌کشیدند، گفت: امروز آمارها نشان می‌دهد که 40درصد دانشجویان و دانش آموزان دختر قلیان می‌کشند که این زنگ خطری جدی است.

نادیده گرفتن قانون
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران پنجشنبه گذشته در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، با بیان اینکه طبق قانون استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است ولی این قانون نادیده گرفته می‌شود، افزود: اخیراً مجلس شورای اسلامی و دولت با همکاری هم درحال اعلام قهوه‌خانه‌ها به عنوان مکان خصوصی هستند که با این کار امکان هرگونه نظارت بدون مجوز را غیرممکن می‌کند.

مسجدی با تأکید بر اینکه هم اکنون این موضوع در چند کمیسیون مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و در کمیسیون‌ها به شدت به دنبال تصویب این موضوع هستند، تأکید کرد: نظرات حضرت عالی (آیت‌الله مکارم شیرازی) بسیار اثرگذار در تصمیم‌گیری‌های دولت، مجلس شورای اسلامی و مردم است و به همین دلیل درخواست داریم نسبت به این موضوع اعلام موضع نمایید. وی تصویب این قانون را عقبگردی 40 ساله دانست و خطاب به آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: استدعا داریم که در این زمینه ورود پیدا کنید تا چنین قانونی در کشور تصویب نشود.

سیگار هم ارز دولتی می‌گیرد!
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، در ادامه با اشاره به اولویت‌بندی اجناس مورد نیاز کشور در 10 گروه کالایی به منظور تخصیص ارز 4200 تومانی اظهار داشت: در حالی که برای تأمین دارو با مشکل مواجه هستیم، سیگار در ردیف پنجمین اولویت دولت قرار گرفته است که این پذیرفتنی نیست. مسجدی افزود: در 2 سال گذشته 32 میلیون دلار سیگار آمریکایی وارد ایران شده؛ این در حالی است که هر شرکت یا کشوری بیش از 5 میلیون دلار با ایران مبادله داشته باشد، توسط آمریکا تحریم می‌شود؛ درخصوص سیگار تحریم نبوده‌ایم.

قوانین برنامه پنجم و ششم اجرا نمی‌شود
آقای بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره مشکلاتی که در این راستا وجود دارد، به روزنامه «صبح نو» می‌گوید: «مسوولیت سلامت کشور به عهده وزارت بهداشت و ضمانت اجرای قوانین در این حوزه با شورای عالی بهداشت است و در برنامه پنجم و ششم نیز به صورت قانون وظایف هر یک مطرح شده است، از آنجایی که رییس جمهوری، رییس و وزیر بهداشت دبیر شورای عالی بهداشت کشور و به تبع آن در استان‌ها رییس دانشگاه‌های علوم پزشکی نماینده این شورا هستند باید در مواقعی که بهداشت عمومی به خطر می‌افتند، مداخله داشته باشند.»


او با اشاره اجرا نشدن قوانین تعیین شده در زمینه کاهش مصرف دخانیات، ادامه می‌دهد: «به عنوان مثال قانون منع مصرف سیگار در اماکن عمومی جز در مترو و اتوبوس و چند محل دیگر اجرا نمی‌شود و اصلاً قانون موفقی نبوده و در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که سن مصرف دخانیات به‌ویژه سیگار و حتی اعتیاد در حال کاهش است. دولت و در رأس آن رییس جمهوری باید در این زمینه با احساس مسوولیت برخورد کنند وگرنه با این شرایطی که پیش می‌رود، نمی‌توان به آینده جامعه امیدوار بود.»

دستگاه‌ها وظیفه نظارتی‌شان را انجام نمی‌دهند
خالقی در واکنش به این سؤال که چرا دسترسی به سیگار بسیار برای همه سنین به راحتی صورت گرفته و به هر سنی فروخته می‌شود، می‌افزاید: «نظارت در کشور ما بسیار ضعیف است، الان با احداث هر دکه روزنامه‌فروشی به‌ویژه در نزدیکی مدارس و دانشگاه‌ها اولین کالایی که برای فروش در آن دکه انتخاب می‌شود، سیگار و مواد دخانی است، آیا دستگاهی که به این دکه مجوز داده نظارتی بر چیزی که می‌فروشد، دارد؟ مسلماً نه. برای همین است که می‌گویم متأسفانه نظارت در کشور ما مغفول مانده است.»

او در پاسخ به این سؤال که چرا دولت برای واردات سیگار ارز 4200 تومانی اختصاص داده و آن را در ردیف پنجم واردات کالاهای اساسی قرار داده است، می‌گوید: «این اقدام در شرایطی که ما برای واردات برخی از داروها با مشکل مواجه هستیم اقدام قابل تأملی است، در کنار این موضوع کارخانجات زیادی در کشور هستند که سیگار تولید می‌کنند و عملاً نیازی به واردات سیگار دیده نمی‌شود و به نظرم این اقدام در سایه رانت و فساد صورت می‌گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha