اگرچه ناخن‌های هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، اما یک اصل برای سالم شمردن ناخن‌ها وجود دارد. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های سالم، مواد مغذی متفاوت و همراه با آب فراوان باعث داشتن ناخن‌هایی محکم و به‌طور طبیعی براق با لبه‌های سفید صاف و برای برخی افراد وجود یک هلال سفیدرنگ در پایه ناخن می‌شود.

ناخن‌ها، نوع رژیم غذایی‌تان را فاش می‌کنند

سلامت نیوز: اگرچه ناخن‌های هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، اما یک اصل برای سالم شمردن ناخن‌ها وجود دارد. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های سالم، مواد مغذی متفاوت و همراه با آب فراوان باعث داشتن ناخن‌هایی محکم و به‌طور طبیعی براق با لبه‌های سفید صاف و برای برخی افراد وجود یک هلال سفیدرنگ در پایه ناخن می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، ناخن‌ها عمدتاً از یک پروتئین به نام کراتین ساخته شده‌اند، همان پروتئینی که در پوست و موهایمان نیز یافت می‌شود. ناخن‌ها، نه تنها ابزاری برای زیبایی هستند بلکه کاربردهای دیگری نیز دارند و حتی می‌توانند نشانه‌هایی از وضعیت رژیم غذایی و سلامتی‌مان ارائه دهند.
این مطلب را بخوانید تا با آنچه ناخن‌هایتان درباره میزان کربوهیدرات، چربی‌ها، ویتامین‌ها و سایر موارد به ما می‌گویند، آشنا شوید:

از یک رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنید
اگرچه ناخن‌های هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، اما یک اصل برای سالم شمردن ناخن‌ها وجود دارد. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های سالم، مواد مغذی متفاوت و همراه با آب فراوان باعث داشتن ناخن‌هایی محکم و به‌طور طبیعی براق با لبه‌های سفید صاف و برای برخی افراد وجود یک هلال سفیدرنگ در پایه ناخن می‌شود.

به قدر کافی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده نمی‌کنید
اگر ناخن‌هایتان کند و پوسته‌پوسته است و به طور عادی رشد نمی‌کند، احتمالاً مقصر آن عدم مصرف رژیم غذایی غنی از سبزیجات و میوه‌ها است. مواد مغذی، فسفر، کلرید، کلسیم و دیگر مواد مغذی ریز و درشت برای حفظ شکل، رنگ، درخشندگی، رشد و استحکام ناخن‌ها ضروری هستند. وقتی بدن شما دچار کمبود این مواد مغذی پراهمیت باشد سعی می‌کند هر آنچه دارد ابتدا از طریق جریان خون به ارگان‌های حیاتی بدن برساند.

رژیم سختی گرفته‌اید
رژیم‌های سخت یا اجبار خود به مصرف خیلی کم مواد غذایی می‌تواند اثر سوئی بر سلامت ناخن‌ها داشته باشد. هر رژیم غذایی شامل گرسنگی مزمن یا سوءتغذیه بدن را مجبور به ذخیره چربی‌ها و مواد مغذی برای حفاظت از ارگان‌های مهم شامل مغز و قلب می‌کند. ناخن، مو و حتی پوست اغلب در این موارد کمترین مواد مغذی را دریافت می‌کنند و این باعث خشک، ضعیف و شکننده شدن آن‌ها می‌شود.

بدنتان دچار کم‌آبی است
یک نگاه به ناخن‌هایتان بیندازید. یک فشار ملایم به صفحه ناخن (پایه ناخن) وارد کرده و ببینید بعد از توقف فشار چه اتفاقی برای ناخنتان می‌افتد. ناخن‌های سالم و طبیعی، با اعمال فشار سفیدرنگ می‌شوند و سپس با توقف آن خون در مویرگ‌های زیر ناخن به جریان افتاده و رنگ آن به حالت قبلی بازمی‌گردد. ناخن‌هایی که بعد از بیش از نیم ثانیه به حالت عادی برمی‌گردند، ممکن است دچار کم‌آبی باشند. برای رفع این مشکل فقط کافی است آب بیشتری بنوشید.

میزان روی (زینک) بدنتان کم است
لوکونیشیا یا نقاط سفید روی ناخن، اغلب به خاطر آسیب روی ناخن‌ها ایجاد می‌شوند و با رشد طبیعی ناخن، آن‌ها نیز حرکت کرده و در نهایت از بین می‌روند؛ اما این نقاط سفیدرنگ همچنین می‌توانند در نتیجه عدم مصرف مواد غذایی غنی از روی ایجاد شوند. به همین ترتیب خطوط Beau (خطوط افقی روی ناخن) نیز می‌توانند در نتیجه آسیب ناخن و یا بیماری‌هایی مانند دیابت کنترل نشده ایجاد شوند. همچنین می‌توان علت بروز این خطوط را نیز کمبود روی دانست.

دچار کمبود آهن هستید
آیا لبه‌های ناخنتان مانند یک قاشق برآمده است؟ کویلونیشیا به معنی «ناخن توخالی» شرایطی است که به علت کمبود شدید آهن در بدن ایجاد می‌شود. اگر رژیم غذایی‌تان به طور منظم شامل مواد غنی از آهن مانند شکلات، اسفناج و عدس است اما هنوز ناخنتان به شکل قاشق به سمت بالا رشد کرده و در حال دور شدن از لبه‌های بستر ناخن است، به پزشک مراجعه کنید. کویلونیشیا همچنین می‌تواند ناشی از کم‌خونی هیپوکرومی که شامل خستگی و ضعف بوده و نیازمند درمان پزشکی است، باشد.

به پروتئین بیشتری نیاز دارید
یکی دیگر از نشانه‌های کمبود آهن، اونیکوشیزی است که ناخن‌ها نرم، نازک و به راحتی دچار ترک می‌شوند. از آنجا که ناخن‌ها از پروتئین کراتین ساخته شده‌اند رژیم غذاییِ حاویِ پروتئینِ دارایِ آهن، مانند گوشت قرمز، به ترمیم ناخن، رشد بهتر و استحکام آن کمک می‌کند. کینوآ، آجیل‌ها و جو دوسر گزینه‌های گیاهی دارای پروتئین همراه با آهن هستند.

به سیستئین بیشتری احتیاج دارید
یکی دیگر از علت‌های داشتن ناخن‌های ضعیف و شکننده، رژیم غذایی فقیر از سیستئین است. سیستئین در بتاکراتین وجود دارد. این آمینواسید ضروری در تشکیل ساختار پروتئین دخیل است و نقش مهمی در رشد ناخن، پوست و موهایمان ایفا می‌کند. خوشبختانه، غذاهای حاوی سیستئین زیاد پروتئین زیادی را نیز دارا هستند. بنابراین خوردن چیزهایی مانند سویا، گوشت قرمز، جوانه عدس و گندم می‌تواند دو وظیفه حفظ سلامت ناخن و دیگر بخش‌های بدن را به انجام برساند.

ناخن‌هایی که امگا 3 ندارند، شکننده و ضعیف بوده، به راحتی پوسته‌پوسته شده و یا می‌شکنند. گیاهخواران نباید نگران باشند، زیرا غذاهای دیگر مانند گردو، دانه‌های چیا و جوانه‌های بروکسل نیز از نظر میزان این اسید چرب ضروری غنی هستند

مصرف مشروبات الکلی
آیا می‌دانستید که ناخن‌ها می‌توانند این موضوع را فاش کنند؟ ناخن‌های سفید و رنگ‌پریده می‌توانند الکلیسم را با یک تشخیص ویژه به نام «ناخن‌های تری» که در آن ناخن‌ها سفید و دارای ظاهر شیشه‌ای هستند، نشان دهند. این حالت اغلب با سیروز، دیابت، نارسایی قلبی و یا نارسایی کبد همراه است.

بیش از حد جیوه مصرف می‌کنید
دوستداران سوشی مراقب باشید. مصرف بیش از حد ماهی‌ها، به ویژه اگر ماهی از نظر میزان بالای جیوه شناخته‌شده باشد، می‌تواند مشکل بیافریند. افراد دارای ناخن‌های شکننده و یا دارای یک خط سفید واحد در عرض ناخن (خطوط می) ممکن است مسمومیت با فلزات سنگین را که شامل آرسنیک، سرب و یا جیوه است، داشته باشند. ماهی خال‌مخالی، ماهی تن باله آبی، ماهی تن باله زرد و بیگای که در تهیه سوشی استفاده می‌شوند، دارای غلظت جیوه بالاتری هستند و نباید به میزان قابل توجهی خورده شوند.

به اندازه‌ی کافی از چربی‌های امگا ۳ استفاده نمی‌کنید
در حالی که باید از خوردن ماهی‌هایی با جیوه بالا اجتناب شود، اسیدهای چرب امگا ۳ سالم، که اغلب در ماهی‌هایی مانند ماهی قزل آلا و ساردین یافت می‌شوند، باید به طور منظم مصرف گردند. ناخن‌هایی که امگا 3 ندارند، شکننده و ضعیف بوده، به راحتی پوسته‌پوسته شده و یا می‌شکنند. گیاهخواران نباید نگران باشند، زیرا غذاهای دیگر مانند گردو، دانه‌های چیا و جوانه‌های بروکسل نیز از نظر میزان این اسید چرب ضروری غنی هستند.

سطح بیوتین بدنتان پایین است
یکی دیگر از علل ناخن‌های شکننده و همچنین موهای نازک و خارش پوست می‌تواند به یک رژیم غذایی کم بیوتین مرتبط باشد. این ویتامین مهم (که همچنین به عنوان B7 شناخته شده است) در زرده تخم مرغ، جگر، آجیل، دانه‌ها و سیب زمینی شیرین یافت می‌شود و اغلب به عنوان مکمل برای کمک به رشد ناخن‌ها به فروش می‌رسد.

بدنتان غرق در گلوکز است
گلوکز بیش از حد در جریان خون، ناشی از تلاش کبد برای متعادل کردن سطح انسولین بدن است. گلوکز بیش از حد که از رژیم‌های غذایی با قند و کربوهیدرات‌های ساده بالا می‌آید، می‌تواند ناخن‌ها را به رنگ زرد درآورده و نشانه‌ای از دیابت ناشناخته باشد که نیاز به مداخلات پزشکی و رژیم غذایی مناسب دارد.

بیش‌ازحد از کربوهیدرات‌های فرآوری شده استفاده می‌کنید
یکی دیگر از دسته‌ غذاهایی که سبب افزایش قند خون شما می‌شود (که به نوبه خود می‌تواند رشد ناخن شما را تحت تأثیر قرار دهد) آن‌هایی هستند که در انتهای بالای شاخص گلیسمی قرار دارند. از نان سفید گرفته تا آرد، نان ترتیلا و پیتزا. این کربوهیدرات‌های زودهضم و فراوری شده می‌توانند قند خون را بالا برده و ظاهر ناخن‌ها را زرد رنگ کرده و رشد آن‌ها را کند کند، آن‌هم به لطف پمپاژ هورمون آندروژن در بدن در پاسخ به انسولین.

به اندازه کافی از چربی‌های سالم استفاده نمی‌کنید
واقعیت این است که تمام بدن ما بر چربی‌های سالم متکی است تا سلول‌های ما را تغذیه و بازسازی کند و همچنین حرکت مفاصل ما را روان کند. ناخن‌های خشک، کند و شکننده که به نظر نمی‌رسد رشد کنند، می‌توانند نشانه‌ای از این باشد که شما به طور منظم از چربی‌های سالم استفاده نمی‌کنید. یک راه سالم برای دریافت این نوع چربی‌ها اضافه کردن خوراکی‌هایی مانند آوکادو، تخم مرغ، روغن زیتون و حتی پنیر به وعده‌های غذایی روزانه است.

بیش از حد مجاز چربی ترانس مصرف می‌کنید
در حالی که چربی‌های سالم مفید هستند، چربی‌های ترانس که در کیک‌ها، کلوچه‌ها، چیپس‌ها و دیگر میان وعده‌ها وجود دارد، مضر می‌باشند. این روغن‌های هیدروژنه به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت می‌انجامد و همچنین باعث افزایش LDL یا کلسترول بد می‌شود. اگرچه چربی‌های ترانس به طور مستقیم به سلامتی ناخن‌ها وابسته نیستند، تأثیر آن‌ها بر سلامت کلی بدن می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی از قبیل انحنای زیاد ناخن (ناخن چماقی)‌، کویلونیشیا و ناخن‌های تری می‌شود.

باید از مکمل ویتامین استفاده کنید
آیا ناخن‌های شما تغییر رنگ داده، شکننده شده و یا دارای خطوط عمودی هستند؟ این علائم نشان می‌دهند که شما باید یک مکمل مولتی‌ویتامین به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در حالی که مصرف یک رژیم غذایی غنی از چربی‌های سالم، میوه‌ها، سبزیجات و غنی از آهن ضروری است، بهینه کردن رژیم غذایی با اضافه کردن این مکمل‌ها می‌تواند جبران‌کننده کمبود مواد مغذی لازم باشد.

میزان ویتامین B12 بدنتان کم است
یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامت ناخن‌ها ویتامین B12 است. اگر ناخن‌هایتان برآمده شده و سپس به سمت پایین رشد می‌کنند می‌تواند نشان‌دهنده کمبود این ویتامین در بدن باشد. یکی از روش‌های افزایش ویتامین B12، خوردن غلات صبحانه‌ی غنی شده با این ویتامین است. اما از آنجا که کربوهیدرات فراوری شده می‌تواند به سلامت ناخن آسیب برساند بهتر است مصرف غلات با دانه‌ی کامل و فیبرهای باارزش را افزایش داده و مصرف شکر را کم کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha