رئیس اداره آب منطقه‌ای اردستان گفت: در شهرستان اردستان سالانه 63 سانتی‌متر سطح آب در حال نزول است و بیلان منفی 45 میلیون مترمربع را نشان می‌دهد.

609 دشت ممنوعه 320 دشت بحرانی

سلامت نیوز:رئیس اداره آب منطقه‌ای اردستان گفت: در شهرستان اردستان سالانه 63 سانتی‌متر سطح آب در حال نزول است و بیلان منفی 45 میلیون مترمربع را نشان می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، فریدون دری پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان که در فرمانداری این شهر برگزار شد، اظهار کرد: در کشور 609 دشت ممنوعه وجود دارد که  320 دشت آن وضعیت ممنوع بحرانی دارند و با بیلان منفی مواجه هستند.

وی افزود: در استان اصفهان 50 هزار حلقه چاه وجود دارد که 17 هزار حلقه فاقد مجوز هستند، همچنین در شهرستان اردستان 400 چاه پروانه دار وجود دارد که 250 حلقه در دشت اردستان وجود دارند.

رئیس اداره آب منطقه‌ای اردستان اضافه کرد: در شهرستان اردستان سالانه 63 سانتی‌متر سطح آب در حال کاهش است و بیلان منفی 45میلیون مترمربع را نشان می‌دهد.

دری گفت: تاکنون 250 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان شناسایی‌شده است که در حال انجام اقدامات حفاظتی بر روی آن‌ها هستیم. از این تعداد 160 حلقه چاه در مکان‌هایی است که محصور افراد است. تعداد 30 حلقه چاه در مصارف صنعتی و 60 حلقه نیز برای مصرف کشاورزی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تشکل‌های مردمی در زمینه حفاظت از آب در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: این تشکل‌ها با کمک‌رسانی به ما در زمینه حفاظت از منابع آب و جلوگیری از گسترش منابع آبی غیرمجاز بوده و باعث ایجاد روند رو به رشدی در زمینه حفاظت خواهند شد.

رئیس اداره آب منطقه‌ای اردستان در خصوص گشت‌های حفاظتی، گفت: در سطح استان 57 گروه گشت حفاظتی و بازرسی در حال فعالیت و سرکشی مستمر هستند و موضوعات و گزارش‌ها را تا اجرای حکم پیگیری می‌کنند. همچنین در شهرستان اردستان دو گروه گشت حفاظتی فعالیت دارند.

دری خاطرنشان کرد: پر شدن چاه‌های غیرمجاز بر اساس حکم دادگاه انجام می‌شود و هیچ تبعیضی وجود ندارد. امسال نیز تعدادی چاه غیرمجاز پس از طی مراحل قضایی پر می‌شوند. جلساتی با کشاورزان گرفته شده تا برای پر کردن و موضوعات قضایی آن اتمام حجت کرده باشیم.

وی افزود: در برخورد با متخلفان چاه غیرمجاز هماهنگی‌هایی با دادستان‌ شهرستان و همچنین شعب دادگاه‌ها انجام شده تا با متخلفان و کسانی که بدون مجوز اقدام به حفر چاه غیرمجاز می‌کنند برخورد قانونی شود.

حفر چاه جدید مشکل آب روستاییان اردستان را رفع می‌کند

مسئول اداره بهره‌برداری آبفار اردستان گفت: اگر بخواهیم در روستاهای اردستان آینده‌نگری کنیم و در روزهای آینده با مشکل نبود آب مواجه نشویم لزوم آن حفر چاه‌های جدید است.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در اردستان، علیرضا کیوان ظهر امروز(یکشنبه) در جلسه کارگروه سازگاری با منابع آب، اظهار کرد: اداره آب و فاضلاب روستایی اردستان در حال حاضر 106 روستا را  تحت پوشش شبکه برای خدمات رسانی قرار داده است، همچنین در سه ماهه سوم سال جاری به 67 روستا در اردستان با تانکر آب‌رسانی شده است.

وی افزود: به دلیل کاهش بارندگی و افزایش مصرف هم‌اکنون از 44 حلقه چاه تقریبا 20 چاه از مدار تولید آب خارج می‌شود. همچنین در روستاهای منطقه تعداد 10 قنات تحت مالکان اداره آبفار وجود دارد که اصطلاحاً آسمان‌نگر هستند و اگر نزولات آسمانی نباشد با خشکسالی مواجه می‌شوند.

مسئول اداره بهره‌برداری آبفار اردستان گفت: با توجه به گزارش هواشناسی شهرستان و با توجه به افزایش جمعیت و آلودگی‌ها و همچنین کاهش سطح آب در چاه‌ها تمام تلاش خود را برای قرار دادن آب با کیفیت در لوله‌ها می‌کنیم، ولی متاسفانه در برخی روستاهای پرجمعیت منطقه مانند نهوج و نیسیان موضوع جیره بندی آب را داریم.

کیوان ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب روستایی در جهت فرهنگ سازی و هوشیاری روستایان برای صرفه‌جویی در مصرف آب اقداماتی را انجام داده و تا حدودی موثر بوده است.

وی گفت: اگر بخواهیم در روستاهای اردستان آینده‌نگری کنیم و در روزهای آینده با مشکل نبود آب مواجه نشویم لزوم آن حفر چاه‌های جدید است و با توجه به بحران بارندگی در منطقه و عدم حفر چاه و وضعیتی که در روستاها وجود دارد مجبور به حفر چاه هستیم که لزوم حمایت‌های مسئولان شهرستان را می‌طلبد.

مسئول اداره بهره‌برداری آبفار اردستان خاطرنشان کرد: تنها راه برون رفت از وضعیت بحران آب حفر چاه جدید است که با مخالفت مردم در این خصوص مواجه می‌شویم. باید قبول کنیم که تامین آب شرب برای مردم مهمتر و الزامی‌تر است.

کیوان در خصوص استفاده مردم از کولر گازی گفت: نمی‌توانیم بدون کارشناسی موضوعی را مطرح کنیم. باتوجه به وضعیت اقتصادی مردم نمی توان تمام روستاییان را مجبور به استفاده از کولر گازی کرد.

همچنین رئیس آبفا شهری اردستان گفت: برای تجهیز دو حلقه چاه در شهر زواره و مهاباد با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

سید عباس شریعتمدار، افزود: ۷۰ حلقه چاه آب در استان برای مواقع بحرانی پیش بینی شده است که اردستان از این مقدار باید دو حلقه چاه حفر کند. در اردستان فقط موضوع جانمایی شده و با توجه به اعتراضات مردمی هنوز این دو حلقه چاه حفر نشده است.

وی تاکید کرد: در صورت به ثمر نرسیدن این دو حلقه چاه، شهرستان اردستان در تابستان با مشکلات جدی آبی روبرو خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha