چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد پریود وجود دارد. در اینجا برخی از سوالات متداول نوجوانان ‌آورده شده است

نکته هایی در مورد اولین قاعدگی دخترها

بیشتر دختران چه زمانی پریود می شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیدزهلث، اکثر دختران اولین قاعدگی خود را در حدود 12 سالگی تجربه می کنند. بدن هر دختری برنامه خاص خود را دارد.

یک سن مناسب برای پریود شدن وجود ندارد. اما سرنخ هایی وجود دارد که به زودی شروع خواهد شد:

  • بیشتر اوقات، یک دختر حدود 2 سال پس از شروع رشد سینه هایش پریود می شود.
  • نشانه دیگر مایع ترشحات واژن است که ممکن است دختری روی لباس زیر خود ببیند یا احساس کند. این ترشحات معمولاً حدود 6 ماه تا یک سال قبل از اولین پریود شدن دختر شروع می شود.

چه چیزی باعث پریود می شود؟

پریود به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می افتد. هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند. تخمدان ها هورمون های زنانه استروژن و مقادیری پروژسترون را آزاد می کنند؛این هورمون ها باعث ایجاد پوشش داخلی رحم می شوند. پوشش ساخته شده آماده است تا تخم بارور شده به آن بچسبد و شروع به رشد کند. اگر تخمک بارور شده وجود نداشته باشد، پوشش داخلی آن تخریب شده و خونریزی می کند. این روند هرماه تکرار می شود.

معمولاً حدود یک ماه طول می کشد تا پوشش رحم ساخته شود و دوباره تخریب شود. به همین دلیل است که اکثر دختران و زنان تقریباً یک بار در ماه پریود می شوند.


تخمک گذاری چگونه با پریود ارتباط دارد؟

تخمک گذاری آزاد شدن تخمک از تخمدان ها است. همان هورمون هایی که باعث ایجاد دیواره رحم می شوند، باعث خروج تخمک از یکی از تخمدان ها نیز می شوند. تخمک از طریق یک لوله نازک به نام لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می کند.

اگر تخمک توسط یک سلول اسپرم بارور شود، به دیواره رحم می‌چسبد، جایی که با گذشت زمان به یک نوزاد تبدیل می‌شود. اگر تخمک بارور نشود، پوشش داخلی رحم تخریب شده و خونریزی می کند و باعث پریود می شود.

آیا با شروع قاعدگی پریودها به طور منظم اتفاق می افتد؟

در چند سال اول پس از شروع قاعدگی یک دختر، ممکن است پریود به طور منظم رخ ندهد. این در ابتدا طبیعی است. تقریباً 2 تا 3 سال پس از اولین قاعدگی، پریودهای دختر باید هر 4 تا 5 هفته یک بار شروع شود.

آیا یک دختر می تواند به محض شروع قاعدگی باردار شود؟

بله، یک دختر به محض شروع قاعدگی می تواند باردار شود. یک دختر حتی می تواند درست قبل از اولین قاعدگی باردار شود. این به این دلیل است که هورمون های یک دختر ممکن است از قبل هم فعال باشند. هورمون ها ممکن است منجر به تخمک گذاری شده باشند و ساختمان دیواره رحم را ایجاد کرده باشند. اگر دختری رابطه جنسی داشته باشد، می تواند باردار شود، حتی اگر هرگز پریود نشده باشد.

پریودها چقدر طول می کشد؟

دوره ها معمولاً حدود 5 روز طول می کشد. اما یک دوره می تواند کوتاه تر یا طولانی تر باشد.

هر چند وقت یک بار پریود اتفاق می افتد؟

پریودها معمولاً هر 4 تا 5 هفته یک بار اتفاق می‌افتند. اما برخی از دختران کمی کمتر یا بیشتر پریود می شوند.

آیا باید از پد، تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنم؟

شما انتخاب های زیادی در مورد نحوه برخورد با خون پریود دارید. ممکن است لازم باشد کمی آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهترین روش است. برخی از دختران فقط از یک روش استفاده می کنند و برخی دیگر از رپوش های ممختلفی استفاده می کنند.

  • بیشتر دختران در اولین پریود از پد استفاده می کنند. پدها ها از پنبه ساخته شده اند و در اندازه ها و اشکال مختلف تولید می شوند. آنها نوارهای چسبناکی دارند که به لباس زیر می چسبند.
  • بسیاری از دختران تامپون را راحت‌تر از پد می‌دانند، مخصوصاً هنگام ورزش یا شنا. تامپون یک ساختار پنبه ای استوانه ای شکل دارد که دختر در واژن خود قرار می دهد. اکثر تامپون ها دارای یک اپلیکاتور هستند که تامپون را در جای خود هدایت می کند. تامپون خون را جذب می کند. تامپون را بیش از 8 ساعت در داخل نگذارید زیرا این می تواند خطر ابتلا به یک عفونت جدی به نام سندرم شوک سمی را افزایش دهد .
  • برخی از دختران کاپ قاعدگی را ترجیح می دهند . اکثر کاپ های قاعدگی از سیلیکون ساخته شده اند. برای استفاده از کاپ قاعدگی، یک دختر آن را وارد واژن خود می کند. خون را نگه می دارد تا زمانی که آن را تخلیه کند.

در دوران قاعدگی چه مقدار خون خارج می شود؟

ممکن است خون زیادی به نظر برسد، اما یک دختر معمولاً فقط چند قاشق غذاخوری خون در طول دوره از دست می دهد. بیشتر دختران نیاز به تعویض پد، تامپون یا کاپ قاعدگی خود را حدود 3 تا 6 بار در روز دارند.

آیا من تا آخر عمر پریود خواهم داشت؟

هنگامی که زنان به یائسگی می رسند (حدود 45 تا 55 سالگی)، دوره قاعدگی آنها برای همیشه متوقف می شود. زنان همچنین در دوران بارداری پریود نخواهند شد.

PMS چیست؟

PMS (سندرم پیش از قاعدگی) زمانی است که یک دختر علائم عاطفی و جسمی دارد که قبل یا در طول دوره او اتفاق می افتد. این علائم می تواند شامل بدخلقی، غمگینی، اضطراب، نفخ و آکنه باشد. علائم پس از چند روز اول پریود از بین می روند.

در مورد گرفتگی چه کاری می توانم انجام دهم؟

بسیاری از دختران به خصوص در روزهای اول پریود دچار گرفتگی می شوند. اگر گرفتگی عضلات شما را آزار می دهد، می توانید امتحان کنید:

  • پد گرم کننده
  • استفاده از کیسه آب گرم
  • مصرف ایبوپروفن (ادویل، موترین ) یا ناپروکسن

آیا باید مراقب هر گونه مشکلی باشم؟

اکثر دخترها هیچ مشکلی با عادت ماهانه خود ندارند. اما در صورت داشتن موارد زیر با پزشک متخصص زنان مشورت کنید:

  • 15 ساله هستید و پریودتان شروع نشده است
  • بیش از 2 سال پریود شده اید و هنوز به طور منظم (تقریباً هر 4 تا 5 هفته یکبار) رخ نمی دهد.
  • بین پریودها خونریزی دارند
  • گرفتگی شدید داشته باشید که با ایبوپروفن یا ناپروکسن بهتر نمی شود
  • خونریزی بسیار شدید دارید (خونریزی که از یک پد یا تامپون سریعتر از هر 1 ساعت عبور می کند)
  • دوره هایی دارند که بیش از یک هفته طول می کشد
  • سندرم پیش از قاعدگی شدید دارید که مانع فعالیت های روزمره شما می شود

تجربه ی اولین پریود به عوامل مختلفی بستگی دارد

اگر خود شما به‌عنوان مادر قاعدگی زودتر از 15 سالگی نداشته‌اید، بسیار محتمل است که دخترتان هم چنین شرایطی داشته باشد. به‌خصوص اگر مادر، خواهر یا خواهرزاده‌هایتان هم دیرتر قاعده شده باشند.

دختران معمولا در سنین 12 - 13 سالگی اولین قاعدگی خود را تجربه می‌کنند.

این نشانه‌ای از ورود به مرحله بلوغ است و اینکه بدن آنها در حال آمادگی برای ورود به مرحله یک بانو شدن است تا در آینده بتوانند کودکی داشته باشند.

در سن 15 سالگی معمولا 98 درصد دخترها به اولین قاعدگی رسیده‌اند، اما اگر در مورد دختر شما چنین نیست، حتما با پزشکش مشورت کنید.

دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، بلکه گاهی ژنتیک، سابقه خانوادگی، سطح فعالیت روزانه و یا برخی موارد پزشکی ممکن است در این امر موثر باشند که پزشک آنها را تشخیص می‌دهد.


سابقه خانوادگی

اگر خود شما به‌عنوان مادر نیز قاعدگی زودتر از 15 سالگی نداشته‌اید، بنابراین بسیار محتمل است که دخترتان هم چنین شرایطی داشته باشد.

به‌خصوص اگر مادر، خواهر یا خواهرزاده‌هایتان هم دیرتر قاعده شده باشند.

دخترها به‌طور معمول 2 تا 3 سال بعد از اینکه سینه‌هایشان رشد کرد و 6 تا 12 ماه پس از اینکه ترشحات واژنی آنها به راه افتاد، علائم قاعده شدن را نشان می‌دهند.


همه این موارد در افراد مختلف با هم متفاوت است، بنابراین نگران وضعیت نوجوان خود نباشید.


وزن پایین

وزن پایین می‌تواند بر روی ترشح هورمون‌ها تاثیر بگذارد و مانع قاعده شدن به موقع شود.

اگر وزن دختر شما کمتر از 10 درصد وزن مناسب وی برای قدش باشد، این امر می‌تواند مانع فعالیت مناسب هورمون‌های او شود و قاعده شدنش را به تعویق بیندازد.

به همین دلیل دخترانی که اختلال غذا خوردن در بیماری‌هایی مانند بی‌اشتهایی عصبی دارند، می‌توانند دچار تاخیر در زمان اولین قاعدگی خود شوند.


اضافه وزن

اگر دختر شما دچار اضافه وزن است، ممکن است قاعدگی را در زمان طبیعی خود تجربه نکند.

بدن دختران نوجوان برای قاعده شدن نیاز به یک حد طبیعی و نرمال از چربی دارد. میزان چربی بالا یا پایین در بدن آنها می‌تواند باعث بروز تاخیر در قاعده شدن شود.


فعالیت بدنی زیاد

قرار دادن بدن در شرایط سخت فیزیکی نیز می‌تواند باعث تاخیر در اولین دوره‌های قاعدگی شود؛ مانند رقص‌های تند و ورزش‌های سخت مثل دو و ... .

حرکات تند و شدید بدنی می‌تواند کالری زیادی بسوزاند و چربی کمی در بدن باقی بگذارد.

اگر این وضعیت با شرایط رقابتی و مسابقه‌ای نیز مخلوط شود، می‌تواند در به تاخیر افتادن قاعدگی نقش داشته باشد.


استرس بیش از حد

فشارهای استرسی و تنش‌های روحی بالا می‌تواند باعث به تعویق انداختن اولین دوره قاعدگی شود، به بیان دیگر این بدان معنی است که فرد تحت استرس دائم باشد.

فرقی نمی‌کند استرس ناشی از چه باشد؛ تکالیف مدرسه، مشکلات خانوادگی، آموزش‌های سنگین ورزشی یا مسائل دیگر.

مصرف برخی داروها

استفاده از برخی داروها می‌تواند بر تعادل هورمونی بدن تاثیر گذاشته و اولین قاعدگی را به تعویق بیندازد؛ از جمله داروهای ضد سرطان، ضد آلرژی، داروهای تنظیم‌کننده فشارخون و افسردگی.

پزشک در کنار تجویز این داروها، عوارض جانبی آنها از جمله به تعویق انداختن اولین قاعدگی را نیز متذکر می‌شود.



مشکلات جسمی

به‌ندرت ممکن است به تعویق افتادن اولین قاعدگی به‌دلیل شکل یا موارد دیگری در اندام‌هایی مثل واژن، تخمدان‌ها، رحم و لوله‌های رحم در بدن دختران رخ بدهد.

گاهی اوقات وجود یک بافت اضافی ممکن است موجب این حالت شود که در این گونه موارد، به‌راحتی و با تشخیص پزشک معالج، مشکل حل می‌شود.
سایر موارد

موارد دیگری که می‌توانند در این امر دخیل باشند، عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به هیپوتالاموس در مغز و غده هیپوفیز که در تنظیم هورمون‌ها و ترشح‌شان نقش دارند.
  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک که تنظیم هورمون‌ها را از حالت تعادل خارج می‌سازد.
  • شرایط خاص ژنتیکی مانند سندرم ترنر، سندرم ایکس شکننده و ... .


چگونه ذهن دخترم را برای اولین قاعدگی آماده کنم؟

خیلی از شما به یاد دارید چه زمانی، در چه شرایطی و چگونه اولین بار قاعده شدید.

حتما با خود می‌گویید کاش آمادگی بیشتری برای این مساله داشتم.

حال اگر دخترتان در حال رسیدن به سن اولین قاعدگی است، چه کارهایی می‌توانید بکنید تا در چنین شرایطی دچار حالت‌هایی مثل خجالت از خود، یا حتی از شما و اطرافیانش نشود؟


مقابله با نگرانی‌ها

دختر شما از برخی مسائل در مورد قاعدگی خود دچار نگرانی است.

اینکه در طول قاعدگی چه حس و حالی خواهد داشت، قاعدگی او چه مدت طول می‌کشد و در این دوران چطور باید از خود مراقبت کند، از جمله این موارد است.

با او صمیمانه صحبت کنید و از او بخواهید تا سوالاتش را در این مورد بپرسد.

برایش توضیح دهید که اولین قاعدگی او ممکن است سبک باشد و خونریزی شدیدی نداشته باشد.

در مورد رنگ آن برایش بگویید و اینکه باید از پدهای بهداشتی استفاده کند و آن را هر چهار تا شش ساعت تعویض نماید.


یک بسته برای استفاده ضروری

خیلی از دخترها از اینکه ناگهان در جایی مثل مدرسه یا مهمانی یا جایی خارج از منزل قاعده شوند، احساس نگرانی می‌کنند.

برای رفع نگرانی دخترها در چنین شرایطی برای آنها یک بسته درپوش‌دار حاوی چند عدد پد بهداشتی همراه با یک لباس زیر آماده کنید و به آنها بگویید همیشه در کیف‌شان به همراه داشته باشند.

برای احتیاط، خودتان هم همیشه یکی از این بسته‌ها در کیف‌تان برای آنها داشته باشید.

به این ترتیب احساس بهتری خواهند داشت و دچار استرس نمی‌شوند.

سعی کنید نحوه استفاده از پد را هم به آنها نشان داده و رعایت بهداشت را در این رابطه آموزش دهید.


به او آرامش دهید

یکی از مهم‌ترین موارد برای یک دختر در اوایل قاعده شدن، آرامشی است که می‌تواند در کنار مادرش حس کند.

به او اطمینان دهید که همیشه به‌عنوان بهترین دوست، مشاور، مربی و همراه کنارش هستید و در هر زمان هر سوالی که برایش پیش آمد می‌تواند از شما بپرسد و راهنمایی بگیرد.


آموزش همراهی با دوستان

به او یاد دهید در این موارد با دوستان‌شان همراه شوند و اگر آثاری از قاعده شدن در دوستان خود دیدند حتما به آنها بگویند نه آنکه همدیگر را مورد تمسخر قرار دهند.


زیاد بر روی مسائل جانبی تمرکز نکنید

برای دختر خود، از دیگر علائم قاعدگی مثل گرفتگی‌های عضلانی، گرفتگی‌های پشت، سردردها، دل‌دردها و ... بگویید.

به آنها بگویید با استفاده از یک حوله گرم می‌توانند به این دردها کمک کنند


نکاتی که والدین لازم است به آن توجه کنند


در صورت داشتن دوره قاعدگی کمتر از 21 روز و یا بیشتر از 45 روز حتما به پزشک مراجعه کنید.


نکاتی برای مادرها

داشتن خونریزی به مدت زمان یک هفته در ماه به اندازه کافی برای دخترها در این سنین غریب است، بنابراین زیاد بر روی مسئله‌های جانبی آن مانند نفخ‌های شکمی، سندرم پی‌ام‌اس یا پیش از قاعدگی و بروز آکنه در صورت آنها در طول قاعدگی، تمرکز نکنید و آنها را دچار نگرانی بیشتر یا تشویش ننمایید، چرا که بروز برخی از این علائم ممکن است چند ماهی به طول انجامد و بعد از گذشت مدت‌ها از اولین قاعدگی ظاهر شوند.


در مورد پدرها


اگر شما پدر عزیز با دختر خود زندگی می‌کنید، بهتر است از یک دختر بزرگ‌تر که احساس خوبی با دخترتان دارد و این مساله را تجربه کرده است بخواهید تا با او صحبت کند و ذهنش را برای این موارد آماده سازد.

بهتر است خودتان در چنین موردی وارد توضیح به وی نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسما IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام یه دختر ۱۲ساله دارم ک برای اولین بار ۲۴برج۳ اولین بار پریود شد و ۶روز بعد تموم شد وبعد از ۸روز دوباره پریود شده خیلی نگران شدم آیا واقعا نگران کنندس؟