سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

همین اول کار بگویم که اگر می‌خواهید وظایف‌تان را درست و کامل انجام دهید، باید به خودتان انگیزه بدهید. حتما می‌پرسید چه انگیزه‌ای و چگونه؟ مقاله زیر به شما کمک می‌کند تا بیشتر با شیوه‌های کاربردی افزایش انگیزه آشنا شوید.

چطور به خودمان انگیزه بدهیم؟

سلامت نیوز:همین اول کار بگویم که اگر می‌خواهید وظایف‌تان را درست و کامل انجام دهید، باید به خودتان انگیزه بدهید. حتما می‌پرسید چه انگیزه‌ای و چگونه؟ مقاله زیر به شما کمک می‌کند تا بیشتر با شیوه‌های کاربردی افزایش انگیزه آشنا شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،اول از خودتان بپرسید(فارغ از اینکه کاری را به آخر می‌رسانید یا نه)، آیا این قابلیت را دارید که برای انجام همه وظایف و کارهایی که باید انجام دهید، خوشحال شوید؟! یا اینکه اساسا شروع یک کار برای‌تان سخت است؟ آیا به جای تمرکز روی کارهای تلنبار شده‌تان، مدام آنها را نادیده می‌گیرید؟ آیا شما هم همیشه کاری را که از انجام آن متنفرید، در انتهای لیست کارهایتان می‌گذارید؟باید واقعیتی را به شما بگویم؛ تا زمانی که انجام کار را به تأخیر می‌اندازید، استرس و فشار بیشتری را با خود حمل خواهید کرد. در نتیجه، ممکن است بعد از مدتی اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و حتی به توانایی خود در انجام آن کار شک کنید! می‌دانم شروع کاری که برای‌مان جذابیتی ندارد ولی حتما باید انجام شود تا چه حد می‌تواند آزاردهنده باشد. پس چاره چیست؟ ایجاد انگیزه برای شروع هر کاری می‌تواند موتور محرکه شما در انجام آن کار باشد.

نگرش و رویکرد خود نسبت به وظایف و کارهای ناخواسته و اجباری را تغییر دهید:

به عنوان مثال مرتب کردن و سازماندهی قفسه بایگانی ممکن است به خودی خود انگیزه‌بخش نباشد؛ اما اگر اینگونه به این مساله نگاه کنید که انجام این کار و مرتب کردن فایل‌ها و مدارک موجود در قفسه بایگانی، باعث می‌شود دیگران به شما به عنوان یک فرد شایسته، منظم و قابل تقدیر نگاه کنند، ممکن است انگیزه کافی برای انجام این کار را به دست آورید. اگر اینگونه به مساله نگاه کنید می‌توانید با تکیه بر آن، وظیفه و کار خود را به خوبی انجام دهید.

به چرایی کاری که انجام می‌دهید فکر کنید:

ممکن است گاهی به این موضوع فکر کنید که کار شما کاری بیهوده و بی‌هدف است و چرا وقت خود را با انجام چنین کار بیهوده‌ای تلف کنید؟ یکی از روش‌های عالی جهت افزایش انگیزه خود این است که تمام نکات مثبت و دستاوردهای شغل خود را لیست کنید. به عنوان مثال اگر شما کارمند بخش خدمات نظافتی در یک بیمارستان هستید، کار شما باعث می‌شود بیماران در مقابل میکروب‌ها و آلودگی‌ها در امان باشند.

اهداف‌تان را تعیین کنید:

با تعیین اهداف، شما دقیقا می‌دانید که برای به دست آوردن آنچه در زندگی‌تان می‌خواهید؛ دقیقاً باید به دنبال انجام چه کارهایی باشید. در نتیجه دیگر آن کارها برای‌تان خسته کننده نخواهد بود. به عبارتی با نگاه کردن به تصویر کلی و مشخص اهداف‌تان، خواهید دید که چقدر راحت‌تر می‌توانید وظایف و کارهای ناخواسته و اجباری‌تان را به انجام برسانید.

وظایف خود را به اجزای کوچکتر تقسیم و تجزیه کنید:

به عنوان مثال مرتب کردن و سازماندهی همه فایل‌ها و مدارک موجود در قفسه بایگانی شما ممکن است کار حجیم و سنگینی باشد و انجام آن طی یک مرحله بسیار دشوار به نظر برسد؛ بنابراین اول فایل‌ها را دسته بندی کنید. به طور مثال آنها را با توجه به حروف الفبا در چند دسته قرار دهید. بعد از چیدن هر دسته در جای خود، برای مرتب کردن بقیه آنها انگیزه و حس بهتری پیدا خواهید کرد.

برای خودتان مسئولیت و الزام پاسخگویی ایجاد کنید:

درباره وظایف و کارهایی که باید انجام دهید و همچنین مدت زمانی که انتظار می‌رود کار را در طول آن به اتمام برسانید، به مدیر و یا همکار خود توضیح دهید. وقتی که بدانید دیگران از شما انتظار دارند که کارتان را در زمان مشخصی به خوبی به پایان برسانید، انگیزه پیدا می‌کنید تا با انجام بهتر وظایف خود، توانایی‌تان را به دیگران اثبات کنید.

زمان‌تان را مدیریت کنید:

مدیریت زمان را یاد بگیرید. برای خودتان برنامه زمانبندی شده‌ای طراحی کنید که در زمانی مشخص، به شیوه‌ای موثر بتوانید آن را اجرا کنید.

کارهای خود را به تعویق نیندازید: غلبه بر عادت به تعویق انداختن کارها را یاد بگیرید. وقتی که انگیزه کمی برای انجام کاری دارید؛ مطمئن باشید که اگر آن را به تعویق بیندازید، انگیزه‌تان کمتر شده و احتمال به انجام رسیدن آن بیش از گذشته، کاهش می‌یابد و در مواقعی به صفر نیز خواهد رسید. پس برای زودتر به انجام رساندن کارهایی که انگیزه کمتری دارید، بیشتر عجله کنید.

برای خود پاداش در نظر بگیرید:

با خود‌‌ عهد ببندید که اگر کار مورد نظرتان را در زمان مشخص و با موفقیت انجام دادید به خودتان پاداش خوبی بدهید. به عنوان مثال اگر کار کوچکی را به خوبی انجام دادید به عنوان پاداش برای خود هدیه بخرید و هنگامی که کار بزرگتری را با موفقیت پشت سر گذاشتید؛ خود را به یک رستوران برای صرف یک شام خوب دعوت کنید!

با پیامدهای منفی ناشی از انجام ندادن کار، به خود هشدار دهید:

به خودتان بگویید که اگر این کار را به خوبی انجام ندهید با رئیس‌تان به مشکل بر می‌خورید. روی این موضوع تمرکز کنید و با فکر کردن به اینکه مثلا رئیس‌تان نسبت به شما ذهنیتی منفی پیدا می‌کند و ممکن است زمانی که به کمک او نیاز دارید و مثلا می‌خواهید از او مرخصی بگیرید، با شما همکاری نکند. پس به خود هشدار دهید که لازم است کارتان را به موقع و درست انجام دهید.

وظایف‌تان را در صورت امکان با همکاران خود مبادله کنید:

میتوانید برخی از وظایفی را که علاقه‌ای به انجام آنها ندارید به یکی از همکاران‌تان که مشکلی با انجام آنها ندارد بسپارید و به جای آن، برخی از وظایف او که انجام آن برای شما خوشایندتر است را به عهده بگیرید. در محیط کار از علایق و استعدادها یکدیگر جهت انجام موثرتر وظایف‌تان استفاده کنید.

اجازه دهید افکار مثبت و افراد مثبت اندیش شما را احاطه کنند:

افکار مثبت بسیار قدرتمند هستند. فقط به خود بگویید که «من می‌توانم»، در بسیاری از مواقع این جمله تمام چیزی است که برای شروع یک کار به آن نیاز دارید! از سوی دیگر وقتی افرادی که در کنار خود دارید مثبت اندیش باشند، همواره از شما حمایت می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند که به تلاش خود ادامه دهید و این انگیزه را به شما می‌دهند که کارتان را با موفقیت پشت سر بگذارید.

برای خود یک کارنامه انجام کار، درست کنید:

تمام کارهایی که موفق به انجام آنها شده‌اید را در یک کارنامه ثبت کنید. این کارنامه به شما انگیزه می‌دهد. وقتی کاری را با موفقیت به اتمام رساندید، آن را به کارنامه خود اضافه کنید تا با پربارتر شدن آن، رکورد شما در انجام موفق کارها افزایش پیدا کند! از این کارنامه، هنگامی که به انگیزه بیشتری برای اتمام کارتان نیاز دارید، استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha