در دل جنگل های ثبت شده در یونسکو، دیوار بتنی کشیده خواهد شدنیروی انتظامی قصد دارد در 10 هزار متر مربع از جنگل‌های بکر عباس آباد بهشهر طرح‌های گردشگری اجرا کند.

ساخت آلاچیق های تفریحی در جنگل های جهانی عباس آباد!

سلامت نیوز:در دل جنگل های ثبت شده در یونسکو، دیوار بتنی کشیده خواهد شدنیروی انتظامی قصد دارد در 10 هزار متر مربع از جنگل‌های بکر عباس آباد بهشهر طرح‌های گردشگری اجرا کند.

به گزار سلامت نیوز به نقل از ایران ،آنطور که «پرویز سعادتی»، مدیر پایگاه میراث جهانی باغ ایرانی سازمان میراث فرهنگی به : «سه هزار متر مربع از این اراضی در عرصه جهانی باغ عباس آباد قرار دارد.» به گفته سعادتی این نهاد قصد دارد دور این اراضی دیوارهای بتنی بکشد و این بخش را از جنگل‌های جهانی جدا کند! این اتفاق بی‌شک تنها باغ غیرکویری ثبت شده در فهرست جهانی را از لیست یونسکو بیرون می‌کشد!

البته «سید محسن موسوی تاکامی» مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران از مخالفت قاطع منابع طبیعی با اجرای این طرح خبر می‌دهد و می‌گوید:«منابع طبیعی به هیچ عنوان اجازه اجرای این برنامه را نمی‌دهد.»! اما همین سازمان متولی هم برنامه بهتری برای جنگل‌های بکر عباس آباد ندارد. موسوی می‌گوید:«ما طرح را به بهره بردار واگذار می‌کنیم!»

تا مدیر پایگاه میراث جهانی باغ ایرانی میراث فرهنگی بگوید:«مسئولان استان مازندران با جنگل‌های جهانی باغ عباس آباد بهشهر مثل یک پارک رفتار می‌کنند که باید هر روز یک آلاچیق و رستوران به آن اضافه شود.»


فنس کشی باغ جهانی عباس آباد!
آنطور که «سعادتی»مدیر پایگاه میراث جهانی باغ ایرانی می‌گوید نیروی انتظامی قبلاً یک کانکس برای حفاظت و مقابله با تخلف‌های عرفی در جنگل داشت اما الآن سه هزار متر زمین از اراضی منابع طبیعی جهانی باغ عباس را فنس کشی کرده و خود را مالک همه چیز می‌داند. این سه هزار متر جزو عرصه جهانی هستند اما به حریم و عرصه باغ جهانی بهشهر توجهی ندارد.» البته آمار منابع طبیعی از فنس کشی 10 هزار متر اراضی بکر جنگل‌های عباس آباد خبر می‌دهد. سعادتی خبرهای بدتری هم دارد.

او از نامه نگاری نیروی انتظامی با  فرماندار و دادستان خبر می‌دهد و می‌گوید:«در این نامه آمده با توجه به مسائل امنیتی و امکان تعرض اشرار لازم است دور اراضی جنگلی را دیوار بتنی بکشد.» این نامه نگاری به اعتراض شدید میراث فرهنگی منجر می‌شود. سعادتی می‌گوید:«بر اساس بند اول ضابطه ثبت جهانی، هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در عرصه جهانی ممنوع است.»

اما این نهاد اعلام می‌کند که مصالح انتقال داده شده به جنگل برای حفاظت بیشتر است. سعادتی می‌گوید:«اما میزان مصالح وارد شده بیشتر از ساخت و ساز برای حفاظت است.» همین جاست که به گفته او، پایگاه میراث جهانی متوجه می‌شود که این نهاد قصد دارد با ساخت 14 آلاچیق شرایط رفاهی را برای خانواده‌های این نهاد  بوجود بیاورد. سعادتی می‌گوید: «این خانواده‌ها هیچ فرقی با بقیه خانواده‌های ایرانی ندارند.»

اما برخلاف مخالفت پایگاه جهانی باغ ایرانی، معاون میراث فرهنگی مازندران با اجرای طرح موافقت ضمنی می‌کند. سعادتی می‌گوید:«براساس قانون معاون میراث فرهنگی استان‌ها حق دخالت در مسائل پایگاه جهانی را ندارد.» سعادتی به همراه معاون میراث فرهنگی و دادستان به بهشهر می‌روند و فعالیت‌های انجام گرفته توسط نیروی انتظامی را رصد می‌کنند. او می‌گوید:«همانجا اعلام کردیم که صددرصد باید برنامه لغو شود.» البته دخالت معاون میراث فرهنگی استان به برکناری او منجر می‌شود!

سعادتی می‌گوید:«فهم مشترکی از ثبت جهانی در مازندران وجود ندارد. برای بسیاری عباس آباد یک پارک است. کانکس می‌زنند، صنایع دستی و کیف می‌فروشند. رستوران می‌زنند. قهوه‌خانه می‌سازند.» به گفته او حتی روی تابلوی ورودی جنگل‌های عباس نوشته شده پارک تفریحی و گردشگری عباس آباد نه پایگاه جهانی. او می‌گوید:«مسئولان فکر می‌کنند فقط بناهایی چون کاخ و حمام صفوی متعلق به عرصه و حریم جهانی میراث فرهنگی است.

در حالی که عرصه و حریم باغ جهانی عباس آباد 400 هکتار است.» سعادتی می‌گوید:«علاوه بر حضور چند نهاد نظامی و انتظامی در این جنگل‌ها، سازمان هواشناسی و منابع طبیعی هم دراین جنگل فعالیت دارند. سازمان تأمین اجتماعی هم در این محدوده یک رستوران دارد.»


شورای امنیت ملی وارد باغ جهانی عباس آباد شد
او می‌گوید:«بخش کوچکی از این منطقه ثبت شده جهانی شده اما همه توقع دارند که جنگل‌های عباس آباد را ما نجات بدهیم.» به اعتقاد سعادتی باغ عباس آباد برای ماندن در فهرست جهانی و رهایی از تخریب‌ها یک شورای سیاستگذاری با ضوابط میراث فرهنگی می‌خواهد تا مسائل در منطقه حل شود. او عدم وجود این شورا را دلیلی می‌داند که مسائل مربوط به باغ عباس آباد بهشهر به دغدغه ملی تبدیل می‌شود تا جایی که کارگروه حفاظت شورای امنیت ملی را هم وارد بحث جنگل‌های عباس آباد می‌کند تا تکلیف اراضی آن مشخص شود.

سعادتی می‌گوید:«ما نمی‌دانیم که سازمان جنگل‌ها به عنوان متولی سند واگذاری اراضی را صادر کرده یا نه!» فعالان حوزه محیط زیست، فعالیت اداره کل جنگل‌های مازندران در عباس آباد را یکی دیگر از زخم‌های ثبت جهانی می‌داند. حنیف رضا گلزار فعال محیط زیست مازندران به فعالیت اطراف ساختمان اطفای حریق متعلق به منابع طبیعی اشاره می‌کنند و می‌گوید: «وجود آلاچیق و باربیکو در اطراف این ساختمان چه ارتباطی می‌تواند با حفاظت از جنگل‌های بکر عباس آباد داشته باشد؟»



حاضریم ساختمان اطفای حریق را تخریب کنیم!

تلاش‌های خبرنگار ما برای گفت‌و‌گو با مسئولان نیروی انتظامی به نتیجه نمی‌رسد اما «سید محسن موسوی تاکامی» مدیرکل منابع طبیعی استان در پاسخ به این سؤال که مگر در ساختمان این نهاد چند نفر شیفت می‌دهند که به دنبال 10 هزار متر زمین است می‌گوید: «نیروی‌های مستقر انتظامی در منطقه به‌طور ثابت دو نفر هستند که در یک ساختمان با زیربنای 50 تا 60 متر ساکن هستند.» موسوی تأیید می‌کند که سازمان جنگل‌ها هیچ سندی برای واگذاری این زمین‌ها صادر نکرده است. او به «ایران» می‌گوید: «با فرماندار منطقه  را بازدید کردیم و همان جا فرماندار با دادستان تماس گرفت.» به گفته موسوی دادستان از فرماندار بهشهر خواسته تا گزارش وضعیت موجود و ساخت و سازها را به دادستان بدهد.

او می‌گوید:«ساخت و ساز آلاچیق‌های فلزی در محدوده یک هکتاری در بکرترین نقطه هیچ معنی ندارد. ما می‌خواهیم این منطقه را به سرمایه گذار، واگذار کنیم.» مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران در پاسخ به این سؤال واگذاری به سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های گردشگری، چه فرقی با فعالیت‌های تخریبی در حال انجام دارد؟ می‌گوید: «ما این جنگل‌ها را برای حفاظت به بهره بردار واگذار می‌کنیم.

در زون تفریحی فعالیت می‌کند و زون حفاظتی را هم حفاظت!» موسوی به آلاچیق‌ها و رستوران‌های موجود در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «همین‌ها را زون تفریحی تعریف می‌کنید و باقی جنگل‌ها به زون حفاظتی تبدیل می‌شود.» اما مشکل آنجاست که این آلاچیق‌ها و زون تفریحی دقیقاً در عرصه میراث جهانی قرار دارد.

بنابراین، این نقطه در عرصه جهانی از نگاه میراث فرهنگی، زون حفاظتی تعریف می‌شود نه تفریحی! او زمان احداث ساختمان اطفای حریق منابع طبیعی را قبل از سال 92 می‌داند و اعتقاد دارد که وجود این ساختمان منافاتی با قانون ندارد اما می‌گوید: «اگر لازم باشد به خاطر ثبت جهانی باغ، آن را تخریب می‌کنیم.»

موسوی در نهایت اعلام می‌کند که به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز به نیرو ی انتظامی داده نمی‌شود. جنگل‌های عباس آباد پیش ازاین، درگیر ساختن یک شهرک توریستی توسط بخش خصوصی بود که با ورود روزنامه ایران به موضوع و تلاش کارشناسان میراث جهانی، فعالان و رسانه‌های محلی، ساخت شهرتوریستی منتفی شد. البته برخلاف انتظار‌ها، آن طور که مسئولان پایگاه جهانی به ایران می گویند این زمین‌ها که در عرصه جهانی باغ عباس آباد قرار دارد به میراث فرهنگی داده نشد و در حال حاضر در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha