تعدادی از نمایندگان مجلس، در واکنش به رد اعتبار جذب نیروی پرستاری در بودجه سال ۹۸، بر حمایت از پرستاران تاکید کردند.

واکنش مجلسی ها به مشکلات پرستاران/سرنوشت تعرفه پرستاری

سلامت نیوز:تعدادی از نمایندگان مجلس، در واکنش به رد اعتبار جذب نیروی پرستاری در بودجه سال ۹۸، بر حمایت از پرستاران تاکید کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مشکلات جامعه پرستاری، به یکی از سوژه های ماندگار نمایندگان مجلس تبدیل شده و هر از چند گاهی، شاهد اظهارات گوناگونی از وکلای مردم هستیم که در حمایت از پرستاران مطرح می شود. اما، واقعیت امر این است که این مشکلات همواره لاینحل باقی مانده است. در این بین، کمبود پرستار، یکی از معضلات پیش روی جامعه پرستاری برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران است. زیرا، این کمبود نیرو باعث شده تا اضافه کاری ها و شیفت های اجباری، پرستاران را آزرده خاطر کند.

در همین حال، رایزنی ها و جلسات متعدد مدیران سازمان نظام پرستاری با نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، باعث شد تا در نهایت جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شود.

خروجی این جلسه بر این تصمیم مقرر شد که همگان بر کمبود نیروی پرستاری صحه گذاشته و موافقت شد تا برای رفع کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری، سالانه در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار پرستار جذب شوند و از همین رو، دولت می بایست بودجه ای به این امر اختصاص دهد. اما، در نهایت، چنین توافقی به سرانجام نرسید.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ارتباط با وضعیت بودجه جذب نیروهای پرستاری در سال ۹۸، گفت: در جلسه ای که با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، جذب ۹ هزار نیروی پرستاری به تصویب رسید.

وی با تاکید بر پیگیری مجلس و کمیسیون متبوع، افزود: بنا شد که جذب نیروی پرستاری بر اساس افتتاح بیمارستان های جدید صورت بگیرد.

شهریاری در ارتباط با تعیین تکلیف قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال ۸۶ به تصویب مجلس رسیده است، گفت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری می بایست توسط شورای عالی بیمه و دولت، تعیین تکلیف شود. در عین حال، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری را دنبال می کند.

وی با عنوان این مطلب که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیاز به بودجه ندارد، افزود: اگر قرار است که اجرای این قانون نیاز به بودجه دارد، می بایست در بودجه ۹۸ لحاظ شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: کمیسیون، هر دو قوانین مربوط به پرستاران را دنبال و پیگیری خواهد کرد، زیرا معتقد است که اجرای این قوانین، حق پرستاران زحمت کش است.

همچنین، مرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ارتباط با وضعیت پرستاری در کشور، گفت: به اعتقاد ما جامعه پرستاری مکمل پزشکان است، زیرا خدمات که پرستاران ارائه می دهند، به قدری اهمیت دارد که باعث می شود جامعه مدیون خدمات پرستاری باشد.

وی با عنوان این مطلب که جامعه پرستاری هنوز به حق و حقوق واقعی خود دست نیافته است، افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تمام توان از حقوق پرستاران دفاع می کند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی دبیر هیئت رئیسه مجلس، با اشاره به وظیفه وزارت بهداشت در ارتباط با تامین نیروی پرستاری، گفت: وزارت بهداشت می بایست درراستای جذب و استخدام ۴۰ هزار نیروی انسانی در نظام سلامت کشور اقدام کند.

وی با عنوان این مطلب که پرستاران نگران کمبود نیروی پرستاری هستند، ادامه داد: تامین نیروی پرستاری، باعث ارتقای خدمات مراقبتی به بیماران می شود.

احمد حمزه ای عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور گفت: کمبود نیرو در همه رده های کادر سلامت وجود دارد و در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز عنوان شد که ۱۰۰ هزار پرستار در کشور کمبود داریم و برای اینکه به استاندارد جهانی نزدیک شویم، می بایست نسبت به جذب این تعداد نیروی پرستاری تا سال ۱۴۰۴ اقدام شود.

وی ادامه داد: این موضوع توسط وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی مورد پذیرش واقع شد و خوشبختانه با رایزنی‌های وزارت بهداشت با سازمان امور استخدامی کشور مجوز جذب ۱۰ الی ۱۵ هزار پرستار برای سال ۹۸ تصویب گردیده است.

حمزه ای افزود: در خصوص تعرفه ها نیز بر اساس برنامه ششم توسعه اگر در سقف کارانه ها پرداخت شود و بار مالی جدیدی  برای کشور تحمیل نشود می توان این قانون را اجرایی کرد و هیچ مانعی برای اجرای آن وجود نخواهد داشت.

همایون هاشمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که زنجیره درمان بدون پرستاران تکمیل نمی شود، گفت: پرستاران ارکان اصلی چرخه درمان و بهداشت جامعه هستند و می بایست با تدابیر دولت از آنها حمایت کرد تا خدمات پرستاری با کیفیت بهتری به مردم ارائه شود.

نادر قاضی پور نیز گفت: در دنیا برای هر تخت بیمارستانی ۲ پرستار لازم است در ایران به ازای هر تخت  کمتر از یک پرستار وجود دارد بنابراین کمبود ساختار پرستار در کشور کاملا نمایان است.

وی افزود: بنابراین ساختارها باید اصلاح شود و به استاندارد جهانی نزدیک گردد زیرا در ایام تعطیلات و نبود پزشکان، پرستاران عهده دار تمامی مسائل بیماران می شوند.

قاضی پور خاطر نشان کرد: می بایست مطالبات پرستاران به آنها بدون تاخیر پرداخت گردد و بر اساس اینکه مطالبات پرستاران ۱۰ درصد کل مطالبات پزشکان نیز نمی شود بنابراین اولویت با پرستاران است.

یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه در مجلس دهم، با عنوان این مطلب که از مشکلات جامعه پرستاری مطلع هستیم، گفت: مجلس تلاش می کند از طرق قانونی، از پرستاران حمایت کند.

وی افزود: به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مشکلات حرفه پرستاری واقف هستم و با حمایت کمیسیون، مشکلات جامعه پرستاری را پیگیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با تمام وجود از حق قانونی پرستاران و نظام سلامت دفاع خواهیم کرد تا قوانین برای پرستاران اجرا شود.

وی در واکنش به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال ۸۶ به تصویب مجلس رسیده است، افزود: می توان در خصوص اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری استفساریه ارائه داد، و اگر نقض قانون و خلاف قانون باشد پیگیری خواهد شد. زیرا وزارت بهداشت بر اساس هیئت امناء اداره می شود بنابراین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تمام توان اجرای قوانین را برای جامعه پرستاری حمایت می کند و این نقض قانون را با مکاتبات پیگیری خواهیم کرد.

علی نوبخت حقیقی عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز، تاکید کرد: با حضور مسئولین وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی، برای ایجاد هماهنگی و اعلام تعداد کمبود پرستار در دفتر معاونت برنامه و بودجه نشستی برگزار و تصویب شد ۱۸ هزار پرستار طی سال آینده برای افتتاح بیمارستان ها جذب شود.

اکبر ترکی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: طی جلسه ای  که در کمیسیون اصل۹۰ برای اجرای تعرفه‌گذاری برگزار شد پذیرفته شد که تعرفه گذاری پرستاری نیاز به بودجه ندارد و تا سقف کارانه ابلاغی وزارت بهداشت قابل اجرا است و کمیسیون بهداشت و درمان پیگیر این موضوع خواهد بود.

نماینده مردم فریدون شهر و چادگان در مجلس، افزود: قشر زحمتکش پرستاری نیاز به توجه دارد زیرا این حق مسلم پرستاران است که بتوانند به حقوق خود دست یابند و این کمبود و عدم پرداخت مطالبات باعث ایجاد تنش بین پرستاران و خانواده های آنان شده است و امیدواریم مشکلات جامعه پرستاری مرتفع شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha