یک مشاور خانواده گفت: همدلی در خانواده و درک جایگاه افراد و مسائل آنها می‌تواند نشاط را به خانواده بازگرداند.

نشاط اجتماعی را از خانواده‌ها شروع کنیم/ همدلی رمز ایجاد نشاط

سلامت نیوز:یک مشاور خانواده گفت: همدلی در خانواده و درک جایگاه افراد و مسائل آنها می‌تواند نشاط را به خانواده بازگرداند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،حجت‌الاسلام محرم آتش‌افروز  در خصوص اهمیت نشاط اجتماعی اظهار کرد: نشاط را باید از خانواده‌ها آغاز کنیم؛ بررسی آمارها نشان می‌دهد زن و شوهرهای ایرانی حتی روزانه نیم‌ساعت با هم صحبت نمی‌کنند و همین میزان گفتگو هم میان اعضای خانواده فقط درباره مسائل اقتصادی است.

وی با بیان این‌که کم شدن گفتگو در خانواده یکی از عوامل کاهش نشاط در جامعه و خانواده است، افزود: با توجه به این‌که یکی از مسائل مهم در فرزندپروری ارائه الگو برای فرزندان است و والدین هم مهمترین منبع الگودهی به فرزندان محسوب می‌شوند، نبود گفتگو در خانواده باعث می‌شود فرزندان هم به اهمیت آن پی نبرده و آن را یاد نگیرند.

این مشاور خانواده یکی دیگر از عوامل کم شدن ارتباط میان اعضای خانواده را دستوری شدن گفتگوها میان زن و شوهر دانست و گفت: در بعضی موارد زن و شوهر می‌خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند و خانه را با دادگاه اشتباه می‌گیرند و صرفاً منتظر شنیدن کلمه چشم از یکدیگر هستند، این موضوع شرایط را برای افسردگی و در مواردی تنش فراهم می‌کند.

آتش‌افروز با اشاره به این موضوع که بعضاً خانواده‌ها نمی‌دانند چطور گفتگو کنند، اظهار کرد: ما باید سعی کنیم در ابتدا فرهنگ گفتگو را در خانواده جا بیاندازیم و در مرحله بعد مهارت گفتگو را ایجاد کنیم و بدانیم که گفتگو درباره چه چیزی می‌تواند به ما نشاط دهد، زیرا در مباحث تربیتی دور هم نشستن اعضای خانواده و کنار هم بودن خود می‌تواند در ارتقای روحیه افراد کمک بسزایی کند.

این استاد دانشگاه رسانه‌ها را از دیگر ابزار اختلال در فرآیند شکل‌گیری شادی و نشاط در خانواده دانست و خاطرنشان کرد: اعتیاد به رسانه امروز یکی از آفت‌هایی است که نشاط را از خانواده‌ها گرفته و به جای این‌که برای استفاده از رسانه‌ها برنامه داشته باشیم، رسانه برای ما برنامه می‌ریزند و شرایط ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در پایان راه‌حل اصلی ایجاد شادی و نشاط در خانواده را همدلی عنوان کرد و گفت: درک اعضای خانواده به این معنی که مشکلات، شرایط و جایگاهشان در خانواده فهمیده شود از مهمترین نکاتی است که می‌تواند این حس رضایت درونی را در خانواده ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha