همزمان با روز پرستار و به همت معاونت پرستاری و همکاری سایر معاونت های وزارت بهداشت، طرح پایلوت ملی غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال در سراسر کشور اجرا می شود.

اجرای پایلوت طرح ملی غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال

سلامت نیوز:همزمان با روز پرستار و به همت معاونت پرستاری و همکاری سایر معاونت های وزارت بهداشت، طرح پایلوت ملی غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال در سراسر کشور اجرا می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: تعیین وضعیت بزرگسالان ایرانی از لحاظ فشارخون، وزن، قد، شاخص توده بدنی و نسبت اندازه دور کمر به دور باسن (WHR) از اهداف این طرح است که این غربالگری در بین تمامی افراد بالای ۳۰ سال در همه بیمارستان های دولتی و غیر دولتی کشور از ۲۲ تا ۲۶ دی ماه ۹۷ انجام می شود.

وی، یکی از مهم ترین نمادهای پیشرفت هر کشوری را بهبود شاخص های مربوط به سلامت دانست و افزود: از بهترین و منطقی‌ترین راه های ارتقای سطح سلامت، پیشگیری از بیماری است و اولین، مؤثرترین و کم هزینه‌ترین پیشگیری در سطح اول اتفاق می افتد که طی آن آحاد جامعه با داشتن سبک زندگی سالم، با تاکید بر تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت کافی، آرامش فکری، مدیریت استرس از ابتلا به بیماری در امان می مانند.

معاون وزیر بهداشت، گفت: چاقی و فشار خون بالابه عنوان بیماری های خاموش در جامعه گسترش یافته و عاملی برای بسیاری از مرگ و میرها و بیماری های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم است در حالی که با سبک زندگی سالم تا حد زیادی قابل پیشگیری است علاوه بر آن شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان می تواند روند پیشرفت این بیماریها را کند کرده و زندگی هزاران نفر را و تعداد بیشتری از خانواده ها را نجات داده و در هزینه های مربوط به سلامت صرفه جویی کند.

وی با بیان اینکه حدود ۶.۵ میلیون ایرانی مبتلا به فشارخون از بیماری خود بی خبرند، افزود: به عبارت دیگر ۶۶ درصد از افراد از ابتلای خود به پرفشاری خود خبر ندارند و این در حالی است که متاسفانه شیوع بیماری نسبت به ۲۵ سال قبل افزایش ۶۲ درصدی داشته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ۲۹ میلیون ایرانی مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، گفت: مصرف نمک در بین ایرانیان بیش از ۴ برابر استاندارد جهانی است و تنها ۱۲ درصد مردم کشور به اندازه نمک مصرف می کنند.

حضرتی در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرای موفق پایلوت این طرح، افراد از وضعیت سلامت خود آگاهی بیشتری  می یابند چرا که با شناسایی و پیگیری به موقع  می توان از بسیاری از عوارض بیماری جلوگیری کرد. علاوه بر آن به تمامی افراد مشارکت کننده در این طرح در خصوص سبک زندگی سالم، مدیریت فشار خون و مدیریت وزن چاقی آموزش لازم داده می شود و این می تواند قدم موثری در جهت ترویج سلامت جامعه باشد که مهم ترین دغدغه و وظیفه وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha