سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نشت متادون در جامعه وجود دارد و باید مکانیزم های کنترل و نظارت بر تولید و توزیع متادون افزایش یابد.

کمبود نظارت به نشت متادون در جامعه منجر می شود

سلامت نیوز:  سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نشت متادون در جامعه وجود دارد و باید مکانیزم های کنترل و نظارت بر تولید و توزیع متادون افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،پرویز افشار افزود: بیش از هفت هزار مرکز درمان اعتیاد و نگهدارنده با متادون در کشور داریم و مشخص است که وقتی این همه مرکز درمان در کشور است، احتمال دارد که نشت متادون هم در جامعه وجود داشته باشد.


وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که با کار کارشناسی مشخص شود آیا متادون از مراکز درمانی نشت می کند یا نه؛ چند سالی است که این موضوع را در دستور کار جدی قرار داده ایم، اما مسلم است که نشت متادون وجود دارد.


افشار اضافه کرد: زمانی که یک دارو وارد کشور می شود، حتی اگر تحت کنترل بسیار شدید هم باشد، یک مقدار نشت پیدا می کند، نه فقط از کلینیک ها، بلکه برخی داروهای تحت کنترل کامل نیز که در اختیار داروخانه ها هستند، در جامعه نشت دارند.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یک زمانی ترامادول فقط با نسخه برای دردهای شدید و ارتوپدی بود، ولی آنچنان در دسترس قرار گرفت که باعث اعتیاد زیادی شد و موجب مسمومیت های کبدی و امراضی مانند تشنج شد که در نهایت به کاهش تولید آن منجر شد.


افشار با بیان اینکه متادون ماده ای نیست که بتوانیم تولید آن در کشور را کم کنیم، افزود: باید مکانیزم هایی باشد که نظارت و کنترل بر تولید و توزیع این ماده افزایش یابد.


وی ادامه داد: به عنوان یک کارشناس اعتقاد دارم که از کلینیک ها نشت متادون وجود دارد، اما مقدار نشت آن آنچنان کم است که آنچه در بازار می بینید، قطعا نمی شود همه را منتصب به کلینیک ها کرد؛ چرا که هر کلینیک سهمیه مشخصی دارد. میزان دارویی که به هر فرد داده می شود، مشخص است و با سامانه (آی داتیس یا سامانه اطلاعات درمان سوء مصرف مواد ایران) همه اطلاعات جمع آوری می شود.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر هم یک کلینیک متخلف پیدا شود، می تواند بخشی از داروی یک بیمار را کم کند، اما اگر دارو به بیمار نرسد، وی رضایتمندی ندارد و به نحوه درمان اعتراض می کند؛ بنابراین نشت این طور نیست که فقط از کیلینک ها باشد.


وی در مورد جلوگیری از نشت متادون در جامعه تاکید کرد: باید جلوی نشت از مبدا تولید از کارخانجات و انبارهای دارو و شرکت های پخش تا سهمیه بیماران کنترل شود و همه اینها باید در کنار هم انجام شود.


افشار افزود: مصوبه ای در کمیته درمان داریم که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو در این زمینه مسئولیت دارند و با توجه به فعالیت سامانه (تی تک یا سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو) می توان مشخص کرد که نشت از کجا بوده است.
وی در مورد احتمال نشت متادون از مراکز تولید نیز گفت: این موضوع مهمی است زیرا کاملا میزان نیاز و داروی تحویلی به مراکز تولید مشخص است که چه میزان دارو مصرف می شود چه میزان صادرات می شود، اما اگر همه اینها دارای هولوگرام باشند، می شود آن را رصد کرد و می توان گفت که دارو حتی اگر به خارج رفته و دوباره برگشته است باز هم در کجاست و می توان بر آن کنترل و نظارت کرد و می توان گفت که از کجا نشت پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha