کارشناس و پژوهشگر اعتیاد گفت: بسیاری از کسانی که برای درمان به کلینیک ها مراجعه می کنند می گویند که فکر نمی کردند مصرف «گل» اعتیاد آور باشد اما این طور نیست و اکنون گل به سکوی پرتاب مصرف مواد خطرناکتر مثل هروئین و شیشه است.

«گل» سکوی اعتیاد به هروئین و شیشه شده است

سلامت نیوز: کارشناس و پژوهشگر اعتیاد گفت: بسیاری از کسانی که برای درمان به کلینیک ها مراجعه می کنند می گویند که فکر نمی کردند مصرف «گل» اعتیاد آور باشد اما این طور نیست و اکنون گل به سکوی پرتاب مصرف مواد خطرناکتر مثل هروئین و شیشه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،«گل» دومین ماده مخدر پر مصرف در کشور است. بر اساس اعلام پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، 2 میلیون و 808 هزار نفر در کشور مصرف‌کننده مستمر مواد هستند. مصرف مواد مخدر توسط معتادان چند نوع مختلف شامل مواد مخدر (تریاک و مشتقات آن مانند هروئین، کراک و مرفین)، مواد محرک (شیشه و داروهای محرک) و مواد توهم‌زا است؛ اما تریاک و مشتقات آن بالاترین میزان مصرف مواد در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و 65 درصد معتادان تریاک و مشتقات آن را مصرف می‌کنند. مصرف شیشه کم و مصرف گُل جایگزین آن شده است و در رتبه دوم پس از تریاک قرار دارد. همچنین مصرف شیشه از 36 درصد به 8.2 درصد رسیده است.


هومان نارنجی ها روز دوشنبه  افزود: بیشتر افرادی که مواد خطرناکتر مانند هروئین، تریاک و شیشه مصرف می کنند، کسانی هستند که از تجربه مصرف گل عبور کرده اند.
وی ادامه داد: وابستگی و اعتیاد، سرطان زا بودن، بیماری های شدید ریوی، ناباروری، از بین رفتن سلول های مغزی، هذیان و توهم در بینایی و شنوایی شایع ترین عوارض مصرف ماده «گل» است.


نارنجی ها گفت: قرمز شدن سفیدی چشم، پرخاشگری و عصبانیت، زیاد شدن اشتها، مشکلات تنفسی و سرفه های شدید، بوی بد و خشک شدن دهان، ترس و اضطراب از جمله علایم مصرف ماده «گل» است.


وی اظهار داشت: سودجویان و تبلیغ کنندگان مصرف ماده «گل» می گویند، مصرف «گل» بی خطر است، اعتیاد آور نیست، سرطان را درمان می کند، ضد بیماری ام. اس است و باعث افزایش تمرکز می شود در حالی که اینها باورهای رایج غلط است، واقعیت ندارد و دام سودجویان برای جوانان است.


نارنجی ها تصریح کرد: مروجان و مبلغان مصرف گل به دلیل بهره مندی از سود کلان، تبلیغات گسترده دارند هر چند در حوزه پیشگیری سود عینی و ملموس مشاهده نمی شود اما دولت برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره عوارض مصرف ماده گل باید هزینه کند زیرا هزینه برای پیشگیری از بسیاری از پیامدها و عوارض بعدی برای فرد، خانواده و جامعه جلوگیری می کند.


این پژوهشگر اعتیاد اضافه کرد: تبلیغات اغواگرایانه مصرف مواد برای جوانان متاسفانه تمایل مصرف آنها را افزایش می دهد اما مهم این است که در جبهه مقابل و در زمینه پیشگیری و اطلاع رسانی برای مقابله با این تبلیغات چه کاری انجام داده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha