سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

بهزیستی معتقد است مسئولیت گرمخانه‌های تهران و ساماندهی افراد بی‌خانمان که معتادان نیز می‌توانند جزو آن‌ها باشند، به عهده شهرداری است.

دعوا بر سر گرمخانه‌ها داغ شد

سلامت نیوز:بهزیستی معتقد است مسئولیت گرمخانه‌های تهران و ساماندهی افراد بی‌خانمان که معتادان نیز می‌توانند جزو آن‌ها باشند، به عهده شهرداری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان آنلاین ،رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران عقیده دارد، گاهی اوقات از سوی برخی نهاد‌ها مانند بهزیستی موانعی در این رابطه ایجاد می‌شود. از طرفی هم معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گلایه دارد که متأسفانه دستگاه‌های مختلف نیز در زمان حرف، ادعا و شعار همه پای کار هستند، اما در زمان عمل هیچ‌کس به وظیفه خودعمل نــمی‌کند. استفــاده‌کـنندگان ازگرمخانه‌ها، افراد بی‌خانمان هستند که این افراد باید علاوه بر خوردن چوب زمانه، بی‌مسئولیتیبرخی مدیران را هم تحمل کنند.


ستاد مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با تغییراتی که در بازداشتگاه کهریزک (مرکز سروش) ایجاد کرده، این مرکز را از حالت زندان خارج و به گرمخانه مجهزی برای معتادان متجاهر تبدیل کرده است. در این مرکز بخش‌هایی مانند آشپزخانه، نانوایی، حمام، مرکز بهداشت و زیرساخت‌های دیگری هم ایجاد شده است.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران هم با اشاره به اشتغالزایی در این مرکز خاطر نشان کرد: «یکی دیگر از اقدامات ما در این مرکز احداث سالن بزرگی است که این افراد پس از گذراندن دوره ترک و پاکسازی مواد بتوانند در آنجا با آموزش مهارت‌های لازم به انجام کار و حرفه مشغول شوند.»


محمد بخشنده با بیان اینکه ما منکر زحمات بهزیستی نیستیم، گفت: «متأسفانه هنوز مرکز جدیدی برای نگهداری زنان معتاد ایجاد نشده است. امسال ۱۴۰ ظرفیت برای زنان معتاد متجاهر اعلام کردند و ما بیش از ۲۰۰ نفر از این معتادان را جمع‌آوری و تحویل دادیم که پس از غربالگری، ۱۵۰ نفر را به مرکز نگهداری معتادان زن متجاهر منتقل کردند، اما متأسفانه اخیراً در آتش‌سوزی عمدی که در یکی از این مراکز اتفاق افتاد ۵۰ نفر از آنجا خارج شدند و فرار کردند.»

چه خبر از ۶۰ میلیارد تومان؟!
از سوی دیگر هم، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، درباره نحوه و کیفیت سرویس‌دهی مراکز بهاران و چگونگی نظارت بر آن‌ها گفت: «نظارت بر این بخش باید تخصصی باشد که اینگونه نیست. در حال حاضر مراکز بهاران زیر نظر شهرداری اداره می‌شود و اگر این مراکز به سازمان بهزیستی تحویل داده شوند ما نیز به صورت تخصصی نظارت بر آن‌ها را به عهده خواهیم گرفت، اما در نهایت باید با تعاملی که میان شهرداری، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر برقرار می‌شود، هرچه زودتر تکلیف این رویه روشن شود.»

فرید براتی سده، با اشاره به درخواست اخیرش از شهرداری مبنی بر شفاف‌سازی نسبت به بودجه‌های موجود درباره عکس‌العمل شهرداری نسبت به این درخواست توضیح داد: «شهرداری هنوز درباره بودجه این بخش شفاف‌سازی نکرده، زیرا منابع مالی آن هنوز مشخص نشده است. از طرفی، همکاران شهرداری در جلسات مختلف از هزینه‌های بسیار بالا حرف می‌زنند؛ به گفته آن‌ها جهت ساماندهی وضعیت گرمخانه‌ها طی سال، تاکنون ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است!»

وزارت کشور همه کاره است
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در رابطه با بی‌خانمانان تقسیم کار ملی انجام شده است، گفت: ساماندهی آسیب‌دیدگان معلول و کودکان کار به بهزیستی سپرده شده، تأمین خانه و حمایت‌های مالی بر عهده کمیته امداد و جمع‌آوری و ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون گرمخانه‌ها نیز بر عهده شهرداری است.» ولی‌الله شجاع‌پوریان، با بیان اینکه لازم است یک دستگاه حاکمیتی نظارت بر فرآیند حل آسیب‌های اجتماعی را به عنوان نماینده نظام انجام دهد، گفت: «بودجه آسیب‌های اجتماعی در اختیار وزارت کشور است و آن‌ها باید ببینند هر دستگاهی که کار خود را به درستی انجام داد، این سرانه را دریافت کنند؛ نه اینکه اعتبارات را به دستگاه‌ها بدهند و دستگاه‌ها نیز از انجام وظایف خود در حوزه آسیب‌های اجتماعی شانه خالی کنند.»

در حسرت متولی واحد
شهرداری مدت‌ها معتادان را جمع‌آوری می‌کرد و به گرمخانه می‌برد و تمام بار روی دوش شهرداری می‌ماند. به طور نمونه وزارت بهداشت وظیفه درمان آسیب‌دیدگان را بر عهده دارد، اما آن‌ها را بستری نمی‌کند و در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند و این مسئله موجبات گلایه سایر دستگاه‌ها را نیز فراهم کرده است.


تجربه ثابت کرده است که موضوع ساماندهی، بازپروری و نگهداری افراد بی‌خانمان باید برعهده یک متولی باشد که در حال حاضر دستگاه‌های متولی نسبت به این موضوع کوتاهی‌هایی را انجام می‌دهند. در حالی که اگر متولی این امر تنها یک دستگاه باشد، این مشکلات و عدم‌همکاری‌ها نیز وجود نخواهد داشت. اگر همه دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل می‌کردند، امروز وضعیت آشفته گرمخانه‌ها اینگونه نمی‌بود. به طور مثال هر شب صد‌ها تن برای فرار از سرما به حرم امام خمینی (ره) پناه می‌برند، در حالی که سال‌ها قبل در آن منطقه گرمخانه‌ای ساخته شده بود که به‌دلیل بی‌توجهی نهاد‌های مربوطه اکنون متروکه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha