پژوهشگر و کارشناس پیشگیری اعتیاد گفت: خانواده ها اطلاعات زیادی درباره ماده توهم زای «گل» ندارند. برخی از آنها هنگام مراجعه به کلینیک ها می گویند، نمی دانستند گل چه شکلی دارد و تصور می کردند فرزندشان گیاه پرورش می دهد.

پسرم «گل» مصرف می کرد، فکر می کردم گیاه پرورش می دهد

سلامت نیوز:  پژوهشگر و کارشناس پیشگیری اعتیاد گفت: خانواده ها اطلاعات زیادی درباره ماده توهم زای «گل» ندارند. برخی از آنها هنگام مراجعه به کلینیک ها می گویند، نمی دانستند گل چه شکلی دارد و تصور می کردند فرزندشان گیاه پرورش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،آزاده اولیایی  اظهار داشت: براساس آمار مراجعان به کلینیک های درمان اعتیاد، بیشتر مصرف کنندگان گل، دانش آموزان و دانشجویان هستند و می توان گفت افراد بالای 40 سال کمتر گل مصرف می کنند و مصرف تریاک و شیشه بین آنان بیشتر رواج دارد.
وی ادامه داد: نقش مداخلات به موقع پیشگیرانه برای جلوگیری از مصرف گل بسیار مهم است و می توان با اطلاع رسانی صحیح، از شیوع مصرف گل به ویژه در میان نوجوانان و جوانان جلوگیری کرد.


اولیایی افزود: مصرف کنندگان گل می گویند اغلب از طریق گروه همسالان شروع به مصرف کرده اند و به آنها گفته بودند که «گل» اعتیاد آور نیست. و حالا صرفا برای درمان اعتیاد به گل به کلینیک درمان اعتیاد مراجعه می کنند.


این پژوهشگر اعتیاد گفت: یکی از علامت های مصرف گل، قرمز شدن سفیدی چشم است اما ممکن است فرد مصرف کننده در پاسخ به علت این عارضه، بگوید که بر اثر آلودگی هوا، گرد و غبار یا خستگی چشمش قرمز شده است. این افراد معمولا قطره «نفازولین» همراه دارند بنابراین خانواده ها باید با مشاهده چند علامت در کنار هم، علت را بررسی کنند زیرا مشاوره های به موقع و مداخلات درمانی می تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد.


وی اضافه کرد: باورهای غلط مبنی بر اعتیاد آور نبودن گل، گیاهی بودن و خطر نداشتن مصرف، احساس سرخوشی، لذت و تبلیغات گسترده برای مصرف از یک سو و آزادسازی مصرف ماریجوآنا در کشورهای دیگر از جمله کانادا و هلند موجب شده است تا به ویژه جوانان بیشتر به سراغ مصرف گل بروند.


این روانشناس خاطرنشان کرد: بر اساس فراوانی مراجعان به کلینیک ها، گل همچنان بعد از تریاک پرشیوع ترین ماده مخدر مصرفی است البته در آخرین پیمایش ملی سال 1394 هم ماده گل دومین ماده پرطرفدار معتادان است.
وی اظهار داشت: گل، حالت ایستگاه دارد یعنی افراد مصرف کننده پس از مدتی به دلیل اینکه نمی توانند حال خوش اولیه را از مصرف آن به دست آورند، سراغ مواد سنگین تر مانند شیشه، تریاک و هروئین می روند.


اولیایی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق در پیشگیری از مصرف گل، گفت: متاسفانه درباره عوارض مصرف این ماده اطلاع رسانی دقیق صورت نمی گیرد. زمانی که شیشه دومین ماده پرمصرف بود، تبلیغات و کارزارهای رسانه ای برای افزایش آگاهی مردم باعث ترس از پیامدهای مصرف شد و در نتیجه آن مصرف شیشه کاهش یافت.


وی افزود: مهمترین عوارض مصرف «گل» با وجود سرخوشی و لذت های کاذب موقتی، افسردگی است. مصرف گل بر حافظیه کوتاه مدت به شدت تاثیر منفی دارد و در بسیاری از افراد موجب توهم و هذیان های بینایی و شنوایی می شود یعنی افرادی را می بینند و صداهایی را می شنوند که وجود خارجی ندارد همچنین بیماری های زمینه ای روانی ممکن است بر اثر مصرف این ماده بروز پیدا کند.


این کارشناس اعتیاد تصریح کرد: رسانه ها و افراد صاحب نظر باید اطااعات درست در اختیار مخاطبان قرار دهند. گاهی در اقدامات پیشگیرانه فقط عوارض و پیامدها برجسته می شود در حالی که بهتر است همه جوانب آگاهی بخشی شود زیرا ممکن است فرد مصرف کننده در ابتدای مصرف، عوارض را تجربه نکند و نسبت به اطلاعات رسمی، بی اعتماد شود بنابراین سیر و جریان آگاهی بخشی باید کاملا شفاف و واقع بینانه باشد. اگر مخاطب کنجکاو و جوان نتواند اطلاعات لازم را از کانال رسمی دریافت کند، اطلاعات جریان های غیررسمی برای او جذاب تر جلوه می کند و امکان فریب بیشتر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha