رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: مهمترین مشکل جامعه پرستاری کمبود نیرو است و البته 80 درصد پرستاران کشور از نظام پرداخت ناراضی هستند.

80درصد پرستاران از نظام پرداخت ناراضی هستند

سلامت نیوز:  رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: مهمترین مشکل جامعه پرستاری کمبود نیرو است و البته 80 درصد پرستاران کشور از نظام پرداخت ناراضی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، طاهره زاهدصفت، روز شنبه در مراسم روز پرستار که در سالن همایش‌های صدا و سیما و با حضور پرستاران برگزار شد، افزود: در سیاست‌های کلی برنامه پنجم و ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، روحیه جهادی برای پیشرفت در برنامه‌ها ابلاغ شده بود و پرستاران این روحیه جهادی را دارند و هر جا که جامعه نیاز داشته، پرستاران خود را نشان دادند.


رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری بیان کرد: مهمترین مطالبه جامعه پرستاری، برطرف کردن کمبود نیروی پرستاری است که مصوب شده در تیر ۹۸ حدود ۱۰ هزار پرستار جذب شوند.


وی ادامه داد: موضوع تعرفه گذاری پرستاری به مرز ۱۲ سال رسیده و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این زمینه استقبال کرده و موضوع در این کمیسیون دوباره مطرح شده تا پرستاران به این حق خود برسند.


اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پرستاری نیز در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب بارها به مجلس تاکید کردند که اگر قانونی تصویب می‌شود باید بر اجرای آن نظارت شود. این در حالی است که قانون تعرفه گذاری پرستاری کشور ۱۲ سال است که خاک می‌خورد و همچنان به دنبال اجرای این قانون هستیم.


وی افزود: جامعه پرستاری کشور شامل نیم به اضافه یک نظام سلامت را تشکیل می‌دهد. بحث جذب، حفظ، نگهداری و ارزشیابی مهمترین اصول درباره نیروی انسانی است. امروزه پرستاران با بیش از ۱۹۰ دانشکده پرستاری و نزدیک به ۲ هزار عضو هیئت علمی و بیش از ۲۰۰ هزار کادر پرستاری و نزدیک به ۱۱۸ هیئت مدیره نظام پرستاری در سراسر کشور، بزرگترین جامعه در نظام سلامت را تشکیل می‌دهند.


وی بیان کرد: باید از رویکرد بیمار محوری و بیمارستان محوری دست برداریم. اگر همه سرمایه کشور برای این موارد هزینه شود، پاسخگو نخواهد بود.
دالوندی اظهار داشت: طرح تحول سلامت با همه عظمت خود به خدمات القایی دامن زد و شاید مقصر اصلی مردم بودند. هر چند تا پیش از این مردم نمی‌توانستند به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. باید به ۱۰ تا ۲۰ سال قبل برگردیم. زمانی که بر بهورزان با دو سال سابقه تمرکز کرده و موفقیت‌هایی کسب کردیم. این نشان می‌دهد که باید به خدمات پایه برگردیم و باید به کارشناسان پرستاری و پزشکان عمومی بیشتر از همیشه توجه کنیم.
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: چرا نگاه تمام دنیا ضریب پرستار به جمعیت است، اما نگاه کشور ما، ضریب پرستار به تخت است. تا چه زمانی قرار است به سمت ساخت بیمارستان برویم.

* برخی پزشکان متخصص تا 2 صبح مریض می بینند
وی ادامه داد: باید توجه کنیم که برای سالمندان چه کاری انجام دادیم. پرستاران آماده هستند تا با مدیریت، سالمندی را درون جامعه نهادینه کنند. از طرف دیگر بیماری‌های نوپدید نیز وجود دارد و جامعه با آنها مواجه است و مدیریت این موارد به کمک پرستاران نیاز دارد.


وی اظهار داشت: از طرفی پدیده همراه بیمار برای پرستاران و روند درمانی ایجاد مشکل و معضل و درگیری می‌کند.
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: حقوق پرستاری در کشور ماهانه حدود ۳۰۰ دلار است، اما این حقوق در کشورهای همسایه هزار و ۳۰۰ دلار و در برخی کشورها حقوق پرستار و پزشک متخصص با هم یکسان است بنابراین نیازمند توسعه افقی و عمودی در حوزه پرستاری هستیم.


دالوندی بیان کرد: بهترین نیرویی که می‌تواند در این مقطع کشور را در حوزه سلامت نجات بدهد، جامعه پرستاری است. باید از تخصص و تخصص گرایی دست بر داریم و به کمک پرستاران و پزشکان عمومی، نظام ارجاع را ایجاد کنیم. چرا متخصص باید در ساعت ۲ صبح در مطب باشد.


وی افزود: باید منشی گری از پرستاری برداشته شود. پرستاران با طرح‌های اعتباربخشی و غیره تبدیل به منشی شدند. چرا پرستاران حرفه‌ای خانه نشین و میزنشین می‌شوند و بیمار از خدمات اصیل پرستاری محروم می‌شود. این بروکراسی در بیمارستان‌های کشور حاکم شده است. برای حل این مشکل می‌توان از تکنولوژی استفاده کرد تا پرستار بتواند بر بالین بیمار حضور داشته باشد.


دالوندی گفت: معوقات پرستاران باید پرداخت شود. پاداش بازنشستگان از سال ۹۴ داده نشده و باید این کار انجام شود. جامعه پرستاری مثل سرباز در خدمت نظام سلامت است و اگر به پرستار بها داده شود، به نظام سلامت کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha