دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

انتشار یک کلیپ از دو کودک کار کرمانی که به دستور پیمانکار شهرداری، مجبور به خوردن گل نرگس شده بودند، بعد از واکنش‌های تندی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت، در نهایت به دستور وزیر رفاه و دستگیری فرد خاطی منجر شد. محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رئیس سازمان بهزیستی دستور داد تا مداخلات سریع را انجام داده و ماجرا را پیگیری و بررسی کند.

بازداشت عامل کودک آزاری در کرمان

سلامت نیوز:انتشار یک کلیپ از دو کودک کار کرمانی که به دستور پیمانکار شهرداری، مجبور به خوردن گل نرگس شده بودند، بعد از واکنش‌های تندی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت، در نهایت به دستور وزیر رفاه و دستگیری فرد خاطی منجر شد. محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رئیس سازمان بهزیستی دستور داد تا مداخلات سریع را انجام داده و ماجرا را پیگیری و بررسی کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،شنبه بود که یک کلیپ از دو کودک کار در کرمان، فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داد. در این فیلم یک مرد که در ابتدا مأمور شهرداری منطقه 2 کرمان معرفی می‌شود، با لحن بدی از دو کودک کار که مظلومانه سرشان را پایین انداخته‌اند و اوامر او را اطاعت می‌کنند، می‌خواهد تا گلهای نرگسی که در خیابان می‌فروشند را رو به دوربین بخورند. کودکان در ابتدا کمی ممانعت می‌کنند، اما آن مرد همان‌طور که موبایلش را به سمت آنها گرفته، آنها را وادار می‌کند تا حتی پلاستیک دور گلها را هم بخورند. این فیلم در همان روز از سوی علی سعیدی، شهردار منطقه 2 کرمان تأیید شد، اما مقصر، پیمانکاری اعلام شد که ظاهراً کار جمع‌آوری کودکان کار در آن منطقه را برعهده دارد.

برخی مدعی بودند که این پیمانکاران برای اینکه رتبه کاری خود را بالا ببرند، دست به چنین حرکت‌هایی می‌زنند تا کودکان کار را از محدوده خودشان دور کنند. اگرچه شهردار کرمان بعد از انتشار این کلیپ و سروصداهایی که براه افتاد، این دو کودک را به دفتر کارش دعوت و حتی با اهدای یک سبد گل، از آنان دلجویی کرد، اما همین حرکت آقای شهردار هم با حاشیه‌هایی همراه شد. عکس او در کنار این کودک کار در فضای مجازی بدون اینکه چهره‌اش پوشانده شود، قانون حقوق کودک را یادآوری کرد و اساساً سؤال اصلی این بود که آیا این کودک بعد از خداحافظی از شهردار، دوباره به محل کارش در خیابان برگشته و مشغول گل فروشی شده است؟! سؤالی که البته تاکنون جواب روشنی به آن داده نشده است.


شهردار کرمان البته ضمن اینکه از این ماجرا ابراز تأسف کرده، به شهروندان اطمینان خاطر داده که این فرد خاطی کارمند یا کارگر شهرداری کرمان نبوده و تنها کارمند یکی از شرکت‌های پیمانکاری خدماتی سازمان همیاری شهرداری است که اخراج شده است.او درحالی این اتفاق را ناشی از عملکرد بد پیمانکار توصیف می‌کند که  پیمانکاران زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند و منتخب خود مسئولان مدیریت شهری هستند. بنابراین غیر مستیقم شهرداری هم در این اتفاق دخالت دارد!


متهم در بازداشت، سایرین تحت تعقیب
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان که به‌عنوان مدعی العموم وارد ماجرا شده است، از بازداشت متهم اصلی این پرونده خبر می‌دهد. دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب کرمان می‌گوید، متهم اصلی بازداشت شده و سایر متهمان هم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.
به‌گفته او، با توجه به مشاهده و رصد فیلمی در فضای مجازی از طریق معاونت امور فضای مجازی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان با موضوع کودک آزاری، بلافاصله از سوی معاونت مربوطه اعلام جرم شد.


دادخدا ادامه می‌دهد: با وجود عدم طرح شکایت از سوی افراد، به‌عنوان مدعی العموم و به‌دلیل وقوع کودک آزاری و تخلف از مفاد قانونی و ارتکاب جرم، علیه مسئولان ذیربط اعلام جرم و در این رابطه پرونده‌ای، از جنبه عمومی اعلام جرم و متهم اصلی دستگیر و هم‌اکنون در بازداشت است. همچنین همه افرادی که در این رابطه کوتاهی، قصور و جرمی انجام داده‌اند تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.دادستان کرمان تأکید می‌کند: فضای مجازی به شکل مستمر و شبانه روزی کنترل و رصد می‌شود و در صورت وقوع جرم اقدامات مقتضی برای مقابله با جرایم انجام خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha