مسأله کودکان بازمانده از تحصیل یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها و البته دغدغه‌های این روزهای وزارت آموزش‌و‌پرورش است. آموزش‌و‌پرورش در تلاش است این کودکان ر ا که حدود 140هزار نفر هستند به کلاس‌های درس برگرداند.

نیمکت‌های خالی در انتظار کودکان بازمانده از تحصیل

سلامت نیوز:مسأله کودکان بازمانده از تحصیل یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها و البته دغدغه‌های این روزهای وزارت آموزش‌و‌پرورش است. آموزش‌و‌پرورش در تلاش است این کودکان ر ا که حدود 140هزار نفر هستند به کلاس‌های درس برگرداند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،خانم رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش در این باره به  «رفع موانع تحصیل در حیطه وظایف این وزارتخانه تعریف نشده، اما با این حال وزارت آموزش‌و‌پرورش در تلاش برای رفع این موانع است. در این فرآیند می‌توان به کمک‌های بنیاد برکت و کمیته امداد امام خمینی ؟ره؟اشاره کرد. در رابطه با فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم به‌خصوص در مناطق محروم و عشایر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری بسیار خوبی با ما داشته است.»

مسأله کودکان بازمانده از تحصیل موضوعی است که این روزها تبدیل به یکی از دغدغه‌های دولت شده است. «صبح‌نو» نیز هفته گذشته در گزارشی آماری به موضوع این دانش‌آموزان پرداخت، اما این روزها خبرهای تازه‌تری از این اقدامات به گوش می‌رسد. همکاری چندین وزارتخانه با یکدیگر از جمله اقداماتی است که روز گذشته آقای سید‌محمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش آن را به رسانه‌ها اعلام کرد.


خانم رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره آخرین اقدامات پیرامون کودکان بازمانده از تحصیل گفت: «به‌دنبال برنامه انسداد موانع بی‌سوادی که در سال‌1392 به امضای مشترک وزرای کشور و آموزش‌و‌پرورش وقت در‌آمده و به استانداری‌ها ابلاغ شده، وزارت آموزش‌و‌پرورش با جدیت این موضوع را تا‌کنون پیگیری کرده است. ما تعدادی استان را برای افزایش پوشش تحصیلی و کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل، هدف قرار دادیم که دستاوردهای بسیار خوبی در چهار استان هدف‌مان داشتیم.» وی ادامه داد: «در جلسه روز گذشته با آمارها و ارقام نشان دادیم که خوشبختانه در هر چهار استان هدف توانستیم شاخص‌های تحصیلی را ارتقا دهیم.»


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه اظهار کرد: «کمیته انسداد موانع بی‌سوادی در همه استان‌ها فعال بوده و استانداران نیز به‌عنوان رییس شورای آموزش‌و‌پرورش استان، مسوولیت اصلی هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در استان را بر‌عهده دارند تا موضوع پوشش تحصیلی و کودکان بازمانده از تحصیل با جدیت پیگیری شود.»
 
 آموزش‌و‌پرورش تا کجا وظیفه دارد؟
 وی ادامه داد: «در موضوع بازماندگان از تحصیل، وظایفی که برای آموزش‌و‌پرورش تعریف شده؛ تحت پوشش قرار دادن کودکانی است که برای آموزش مراجعه می‌کنند و در اختیار قرار دادن معلم و فضای آموزشی برای این دانش‌آموزان است؛ اما این وزارتخانه علی‌رغم اینکه بودجه خاصی برای این کار نداشته است، فراتر از این تعاریف حرکت کرده و موضوع رفع موانع جذب را پیگیری کرده است. موانعی که در بسیاری از مواقع موانع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند.»
 حکیم‌زاده ادامه داد: «ما هر ساله آمار بازماندگان از تحصیل را از روی شماره‌های ملی افراد شناسایی و به تفکیک برای هر استان ارسال می‌کنیم. کمیته‌ای در سطح استان داریم که از مرکز استان شروع شده و به دورترین مناطق نیز می‌رسد.

شناسایی این کودکان بسیار مشکل است که همکاران ما به‌شدت در این زمینه در تلاش هستند. در موضوع رفع موانع جذب انتظار داریم وزارت رفاه، کمیته امداد امام خمینی و سایر سازمان‌های ذی‌ربط برعهده بگیرند تا کار با جدیت بیشتری پیگیری شود. جلسه‌ای که روزگذشته تشکیل شد در این راستا است که ما بتوانیم این هم‌افزایی را بین سایر دستگاه‌ها گسترش دهیم.»وی افزود: «در سال گذشته نیز ما اطلاعات 142‌هزار کودک را به وزارت رفاه ارسال کردیم که روی تعدادی از آن‌ها کارهای پژوهشی به‌صورت تلفنی انجام شد که معمولاً نتایجش را خود این وزارتخانه منتشر خواهد کرد، اما وزارت آموزش‌و‌پرورش به صورت میدانی وارد عمل شده و بر اساس داده‌هایی که مدیران مدارس و راهبران آموزشی در اختیار ما قرار دادند، موارد بازماندگی از تحصیل را اصلاح کردیم.»


 حکیم‌زاده گفت: «ما امیدواریم که با جلساتی که اخیراً برگزار شده این هم‌افزایی را بین دستگاه‌های دیگر نیز داشته باشیم. چرا که شناسایی کودکان، اطلاعات آن‌ها و محل زندگی‌شان و از همه مهم‌تر رفع موانع تحصیل‌شان به‌شدت دشوار است. معلولیت افراد، فقر و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست از جمله این موانع تحصیل هستند که اگرچه رفع آن‌ها در حیطه وظایف و مأموریت‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش نیست؛ اما ما در این وزارتخانه برای رفع آن‌ها در تلاش هستیم. اگر هم افزایی با سازمان‌های مرتبط صورت گیرد می‌توانیم دستاوردهای بهتری نیز داشته باشیم.»معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: «‌ما در کارگروه‌های مشترک با وزارت رفاه، با محوریت شناسایی اولیه، شناسایی ثانویه و آموزش و نگه‌داشت دانش‌آموزان، اساس تقسیم کار را بین دستگاه‌های مختلف تهیه کردیم.»
 
چه ارگان‌هایی پا به میدان گذاشته‌اند؟
 وی ادامه داد: «با توجه به این که این اقدامات نیازمند کمک دستگاه‌های دیگری هم هست، روز گذشته جلسه‌ای برگزار شد که نظر دیگر دستگاه‌ها را هم داشته باشیم و مقرر شد ظرف 10‌روز آینده به امضای رؤسای سایر دستگاه‌هایی برسد که قرار است در این زمینه با ما همکاری کنند. چرا که این دستگاه‌ها می‌توانند شرکای فکری ما در بحث جذب کودکان بازمانده از تحصیل باشند.» حکیم‌زاده گفت: «در طی فرآیند شناسایی و برگرداندن این کودکان، به‌طور مشخص کمیته امداد امام خمینی ؟ره؟،بنیاد برکت و البته سازمان بهزیستی نیز تاکنون همکاری خوبی با ما داشته اند. همچنین دادگستری، سازمان ثبت احوال، سازمان آمار ایران و در رابطه با فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم به‌خصوص در مناطق محروم و عشایر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند.»
 
 وزیر چه می‌گوید؟
 روز گذشته سید‌محمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌‌پرورش در هشتمین جلسه شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته که در وزارت رفاه برگزار شد در جمع رسانه‌ها گفت: «از میان 140‌هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۰‌هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی به اسم و با کد ملی و آدرس آن‌ها شناسایی شده‌اند که تقریباً می‌توان گفت بدون هیچ دلیلی به مدرسه نمی‌آیند و باید به سراغ‌شان رفت و با والدین‌شان مذاکره کرد و آن‌ها را برای آمدن به مدرسه ترغیب و تشویق کرد.»بطحایی گفت: «جدیتی در دستگاه‌های مختلف برای رفع محرومیت آموزشی در چهار استان هدف که در صف اول محرومیت هستند وجود دارد و امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد آن باشیم که استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمان فاصله‌شان با میانگین‌های کشوری کاهش یافته باشد و گام جدی را بتوانیم در برابری و عدالت آموزشی برداریم.»


 همچنین آقای پرویز فتاح با اشاره به اینکه ۳۴۰‌هزار دانش‌آموز در مناطق با ضریب محرومیت ۶ تا ۹ در کمیته امداد تحت پوشش داریم گفت: «امروز در این جلسه اعلام شد که حدود ۲۱۵۰‌نفر از کودکان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد به مدرسه نرفته‌اند. البته کار مشترکی با آموزش‌و‌پرورش تحت عنوان جشن عاطفه‌ها داریم که در دو نوبت انجام و صدمیلیاردتومان پول جمع‌آوری شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha