معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف توتون در ایران طی یک دهه گذشته از 2 هزار تن به 15 هزار تن رسیده و بیش از 7 برابر شده است، یکی از راههای کاهش مصرف سیگار افزایش مالیات آن است و نمایندگان مجلس باید مالیات سیگار را 5 برابر کنند.

مصرف توتون در ایران 7 برابر شده است

سلامت نیوز: معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف توتون در ایران طی یک دهه گذشته از 2 هزار تن به 15 هزار تن رسیده و بیش از 7 برابر شده است، یکی از راههای کاهش مصرف سیگار افزایش مالیات آن است و نمایندگان مجلس باید مالیات سیگار را 5 برابر کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، عبدالرحمان رستمیان روز سه شنبه در نشست خبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در حال حاضر سقف مالیات سیگار در کشور 2800 میلیارد تومان در بودجه 98 در نظر گرفته شده که باید به 15 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. مالیات سیگار بسیار مهم است و در بسیاری از کشورهای دنیا عوارض و مالیات زیادی از سیگار گرفته می شود تا مصرف را کاهش دهند.
وی اظهارداشت: در کشورهای مختلف عوارض سیگار 75 درصد است اما این رقم در ایران 20 درصد است و باید نمایندگان مجلس به این مساله در بودجه 98 توجه ویژه کنند.


رستمیان با بیان اینکه 90 درصد سرطان ریه به خاطر مصرف سیگار است، ادامه داد: سیگار عامل 25 درصد مرگ و میر و بیماری های قلبی است و مصرف آن به پوکی استخوان منجر می شود.
وی افزود: سیگار جهش سلولی ایجاد می کند و باید در کشور از روش های آموزشی و اعلام عوارض آن برای کاهش مصرف سیگار و افزایش مالیات استفاده کرد.


معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کاهش عرضه سیگار بسیار مهم است و سیاستگزاران باید دسترسی به این ماده دخانی را به ویژه برای جوانان سخت تر کنند که شامل ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و ارائه مجوز به عرضه کنندگان سیگار را اجرا کنند.
رستمیان گفت: به طور متوسط سالانه 10هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار در کشور هزینه می شود و در عین حال 35 هزار میلیارد تومان در سال برای درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات هزینه می کنیم که این پول بیت المال است.
وی افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خواهیم در تالار گفت و گو با مردم صحبت کنند و نظر آنها را در مورد افزایش مالیات دخانیات جویا شوند تا در بودجه 98 افزایش مالیا سیگار تحقق یابد.


وی گفت: اکنون 16 کارخانه دخانیات در کشور فعال است که نسبت به گذشته 2 برابر شده است. در 10 سال گذشته مصرف 2هزار تن برگ توتون در کشور به 15 هزار تن رسیده است که فاجعه است و ضرورت دارد راههای عدم دسترسی مردم به دخانیات را اجرایی کنیم.
رستمیان به برنامه خود مراقبتی و سبک زندگی سالم اشاره و افزود: این برنامه از ایجاد دو سوم بیماری غیر واگیر جلوگیری می کند و با ارائه مناسب و رفتار درست و عاری از دخانیات می توان از افزایش هزینه های درمانی کاست.

* دانشجویان پزشکی 2 واحد اختیاری پیشگیری از آسیب های اجتماعی را می گذرانند
سیدعلی جواد موسوی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست گفت: دانشجویان علوم پزشکی دو واحد اختیاری درس پیشگیری از آسیب های اجتماعی که دخانیات را هم شامل می شود، خواهند گذراند.
وی با بیان اینکه دانشجویان از اجتماع جدا نیستند، افزود: باید جامعه را کنترل کرد تا دخانیات مصرف نکنند.
موسوی ادامه داد: 6 سال اول زندگی افراد مهم است و باید در مهدکودک ها بتوان شکل درست زندگی را آموزش داد تا از آسیب های اجتماعی به مصرف دخانیات در امان باشند.


وی افزود: وزارت بهداشت 25 درصد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش دارد و 75 درصد این نقش بر عهده نهادهای مختلف به ویژه رسانه ها است که باید در جهت آموزش و عوارض دخانیات و دوری از آن فعالیت کنند.
موسوی اظهارداشت: در حال حاضر برنامه ارتقاء سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در خانه های بهداشت اجرا می شود و باید برنامه های بیشتری برای افزایش آگاهی عمومی درباره خطرات سیگار داشته باشیم.
وی تاکید کرد: همه سرطانها با دخانیات در ارتباط است. سرطان ریه در بین زنان سیگاری افزایش یافته زیرا مواد سیگار در هورمون های جنسی آنان اثر زیادی می گذارد.
همایش سیگار و سیاست های سلامت محور 10 بهمن در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha