وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه نگاه قهری به کودکان کار پذیرفته شده نیست گفت: برخورد قهرآمیز به خصوص با کودکان دردی را درمان نمی‌کند، باید با کودکان برخورد مهربانانه داشت و با افرادی که رفتار خشن دارند برخورد قانونی شود.

شریعتمداری: نگاه قهری به کودکان کار پذیرفته‌شده نیست

سلامت نیوز:وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه نگاه قهری به کودکان کار پذیرفته شده نیست گفت: برخورد قهرآمیز به خصوص با کودکان دردی را درمان نمی‌کند، باید با کودکان برخورد مهربانانه داشت و با افرادی که رفتار خشن دارند برخورد قانونی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همدلی ،محمد شریعتمداری دیروز سه‌شنبه 25 دی در بازدید سرزده از مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی دکتر شریعتی زیرمجموعه موسسه خیریه مهرورزان معین گفت: نگاه عائله‌محور از دیدگاه رهبرمعظم انقلاب اسلامی این است که فرمودند: تصور کنید اگر شخصی آسیب دیده اجتماعی و معلول است و درجامعه زندگی می‌کند آن فرد عضوی از خانواده ما محسوب می‌شود. اگر این نگاه حاکم شود نیازمند کار و تلاش شبانه‌روزی هستیم و امیدوارم در سازمان بهزیستی کشور و با مدیریت جدید شاهد این تلاش شبانه‌روزی باشیم.


وی اضافه کرد: تکیه بر شرکای اجتماعی یکی از برنامه‌های ما به شمار می‌رود چرا که بی‌تردید ما به تنهایی و تنها با تکیه بر منابع دولتی نمی‌توانیم مراکز مهم بهزیستی مانند این مرکز را اداره کنیم و حتما باید با تکیه بر شرکای اجتماعی این کارانجام شود. ما باید نقش تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده داشته باشیم و خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم. بسیار متاسفم از مرکزی بازدید می‌کنم که کمتر از 20 درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود.

در مراکز این چنینی که طبق استانداردها ساخته شده، می‌توان با قراردادهای روشن با شرکای اجتماعی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و انجام کار خیر از این مراکز استفاده کامل کرد. باید ظرفیت صد درصد چنین مراکزی مورد بهره‌برداری کامل و جامع قرار گیرد و چنانچه مشکلی درقوانین و مقررات است باید سازمان بهزیستی کشور نسبت به حل آن اقدام کند.


وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: باید با شرکای اجتماعی رابطه تنظیم شود تا دیگر نبینیم که مرکزی با 20 درصد ظرفیت فعالیت کند. کیفیت کار در مراکز باید تحت نظارت ما باشد و حتما فرزندان مردم و افرادی که در این گونه مرکز فعالیت می‌کنند، امانت‌هایی نزد ما هستند که باید از آنان به خوبی مراقبت شود و آنان را به جایگاه مطلوبی برسانیم.

شریعتمداری تاکید کرد: بی‌تردید در دوره مدیریت جدید سازمان بهزیستی کشور اخذ هرگونه تصمیم‌گیری بدون اخذ نظر ذینفعان ممنوع است یعنی اگر درباره معلولان سخن گفته می‌شود، باید نماینده‌ای از معلولان که دانش‌، احساس و شناخت کافی از معلولیت دارند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند تا احساس و دانش خود را برای اداره بهتر امور به درستی منتقل کنند.


وی تاکید کرد: بی‌تردید باید در تصمیم‌گیری‌ها، مشارکت بخش‌های ذی‌نفع را در نظر گیریم. همچنین تصمیمات باید بر پایه نیازهای واقعی که از دل این مقایسه‌ها بیرون می‌آید گرفته شود و انتصابی که در سازمان بهزیستی کشور و از دل فرزندان تحت پوشش این سازمان انجام شد ابتکار قبادی‌دانا رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور و انتصاب شایسته بود.


شریعتمداری تصریح کرد: نگاه به آسیب دیدگان باید نگاه عائله محور، مشفقانه و نگاه به حل مشکلات آنان و مهربانانه باشد و به هیچ عنوان نگاه قهری نسبت به کودک کار درجامعه پذیرفته شده نیست. در بلند و میان مدت می‌توان با کار فرهنگی این موضوع را حل و جامعه را با این مفهوم آشنا کرد. اما در کوتاه مدت با چهره‌های خشن و برخوردهای نامناسب و ناشایست با آسیب‌دیدگان اجتماعی، باید نگاه قهری داشت تا جامعه متوجه باشد که باید در مسیر حرکت خود اخلاق را رعایت کند. در غیر این صورت نظم برقرار نمی‌شود. نمونه‌ای که در کرمان اتفاق افتاد از این دست بود.


شریعتمداری معتقد است: کودکان کار یک معلول و پدیده‌ای برون داد بخشی از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشورمان هستند. بخشی از این افراد نیز ایرانی نیستند و از سایر کشورها به کشور ما می‌آیند و محل زندگی آنان تامین کننده نیازهای زندگی آنان نیست و یا فقر و تکدی‌گری متجاهرانه در سطح جامعه برون داد فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور و بخشی از آن مربوط به شرایط اجتماعی ما و طبیعتا باز هم باید با آن مانند فرزند خودمان برخورد کنیم و علت را جویا شویم. برخورد قهرآمیز به خصوص با کودکان دردی را درمان نمی‌کند، باید با کودکان برخورد مهربانانه داشت و با افرادی که رفتار خشن دارند برخورد قانونی شود. همچنین باید در چاچوب مناسب با جامعه مخاطب ما که بسیار نیز محترم هستند رفتار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha