حوادث و اتفاق‌های زیادی که در این چند وقت اخیر در مدارس برای دانش‌آموزان رخ داده است، موضوع تجهیز و ایمن‌سازی مدارس را بیش از پیش حائز اهمیت کرده است.

ساختمان‌های قدیمی مدارس با هر حادثه‌ای داغ تازه‌ای روی دل خانواده‌ها می‌گذارند اما در صف آخر بودجه هستند

سلامت نیوز:حوادث و اتفاق‌های زیادی که در این چند وقت اخیر در مدارس برای دانش‌آموزان رخ داده است، موضوع تجهیز و ایمن‌سازی مدارس را بیش از پیش حائز اهمیت کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو حواس رسانه‌ها به این موضوع جلب شده و وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز به‌دنبال ساخت‌و‌ساز کلاس‌های درس است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بودجه‌ای را برای سازمان نوسازی مدارس تخصیص می‌دهیم و اولویت‌های تجهیز یا ایمن‌سازی مدارس بر عهده خودشان است. این درحالی است که وزارت آموزش‌و‌پرورش اعلام کرده که برای نوسازی مدارس چیزی حدود 40هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

امسال بودجه آموزش‌و‌پرورش بیشترین سهم را از لایحه پیشنهادی به خود اختصاص داد. در بودجه آموزش‌و‌پرورش در عموم ردیف‌ها شاهد رشد متوسطی نسبت‌به سال گذشته هستیم و در برخی ردیف‌های بودجه‌ای مانند تربیت‌بدنی و سلامت، شاهد ارتقای دو برابری هستیم.

البته در بودجه سال جاری ردیف شیر مدارس حذف شده است و به احتمال زیاد این ردیف بودجه به بخش تربیت‌بدنی و سلامت منتقل شده باشد.

در سال‌98 برای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مبلغ ۱۹هزار و ۷۳۹میلیارد و ۴۶۸‌میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده است که می‌بایست با آن به نوسازی و ایمن‌سازی مدارس پرداخت. طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اعتبارات آموزش‌و‌پرورش در سال‌1398 با 23/7‌درصد افزایش نسبت به سال1397، رقمی معادل 525.491‌میلیارد ریال را به‌خود اختصاص داده است.

موضوع تجهیز و نوسازی در سال‌های اخیر اولویت و اهمیت زیادی پیدا کرده است، چرا که ساختمان‌های قدیمی مدارس هر چند وقت یک‌بار حادثه‌ای را سبب می‌شوند و داغ تازه‌ای را روی دل خانواده‌ها می‌گذارند.

نمونه آن هم دانش‌آموزانی هستند که همین یک ماه پیش در سیستان دچار سوختگی شدند و علت آتش‌سوزی این کلاس درس، بخاری نفتی بود. قبل از آن نیز دنیا ویسی دختربچه هفت ساله در کرمانشاه بر اثر ریرش آوار دیوار مدرسه جان خود را از دست داد.

همچنین می‌توان به حادثه دختران شین‌آباد اشاره کرد که پیش از این‌ها اتفاق افتاد. آقای قاسم احمدی‌لاشکی، نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ابتدای هفته جاری با حضور در یک برنامه تلویزیونی پیرامون بودجه آموزش‌و‌پرورش در سال‌98 و موضوع نوسازی مدارس گفته است: «۱۰۷‌هزار مدرسه و ۵۷۰‌هزار کلاس درس داریم و از این تعداد میزان قابل توجهی از آن‌ها این احتمال را بالقوه دارند که در آن‌ها اتفاق تلخی مانند شین‌آباد رخ دهد.

۱۳۶‌هزار کلاس درس باید به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شوند و اگر هزینه تجهیز هر کلاس را ۲۰میلیون تومان درنظر بگیریم، به ۲۷۰۰‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است.»

احمدی‌لاشکی با بیان اینکه بالغ بر ۹۰درصد بودجه آموزش‌و‌پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود، گفت: «در فرانسه ابتدا بودجه آموزش‌و‌پرورش را کنار می‌گذارند و بعد به سراغ امور دیگر می‌روند. اما در ایران سرانه یک دانش‌آموز ۲۵‌هزار و ۸۰۰‌تومان است.» 

اما وزیر آموزش‌و‌پرورش در این باره نظر دیگری دارد. سید‌محمد بطحایی درباره عدم لوله‌کشی گاز در برخی نقاط کشور و استفاده از بخاری‌های نفتی و تابشی در این مدارس می‌گوید: «اگر بخواهیم از اعتباراتی که برای وزارت آموزش‌و‌پرورش در نظر گرفته می‌شود، برای ایمن‌سازی وسایل گرمایشی استفاده کنیم حدود ۹‌سال طول می‌کشد تا این کار انجام شود؛ مگر اینکه یک خیزش جدی و همگانی به کار بریم تا مدارس در طول یکی دو سال از این لحاظ ایمن شود.»

وزیر آموزش‌و‌پرورش درباره ساختمان مدارس می‌گوید: «مدارس یکی از مقاوم‌ترین و ایمن‌ترین فضاهای شهری در کشور هستند.»  با این وجود بطحایی روی کمک خیرین مدرسه‌ساز حساب زیادی باز کرده است.

وی در این باره گفته است: «خیرین بازوان توانمند آموزش‌و‌پرورش هستند و باید با برنامه‌ریزی دقیق استفاده حداکثری از این ظرفیت فوق‌العاده انجام شود. حتی اگر ۵۰‌درصد ظرفیت سازمان نوسازی مدارس کشور را به منظور تقویت حوزه خیرین مدرسه‌ساز و جذب مشارکت‌های مردمی بسیج کنیم اقدام گزافه‌ای نکرده‌ایم.»
 
آمارها چه می‌گویند؟
 بنابر آخرین آمارهایی که از سوی وزارت آموزش‌و‌پرورش منتشر شده است؛ بیش از سه‌هزار کلاس درس خشت و گلی و کانکسی در کشور وجود دارد، علاوه‌بر این حدود 136‌هزار کلاس درس هم وجود دارند که نیاز به تجهیزات دارند که ایمن‌سازی آن‌ها باید در اولویت امور سازمان نوسازی مدارس کشور قرار بگیرد.

همچنین یک سوم مدارس کشور توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث شده و این موضوع ریشه در تمدن غنی ایران اسلامی و برگرفته از آموزه‌های دینی و اسلامی دارد که باید قدردان این موضوع باشیم.

جمال‌زاده، معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور روز گذشته در مراسمی که در استان فارس برگزار شد، گفت: «30‌درصد از مدارس کشور نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی است، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ما برای بازسازی و مقاوم‌سازی این تعداد فضای آموزشی به 40هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم. این در حالی است که بودجه این سازمان با وجود تمام حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و دولت، سالانه دو هزار میلیارد تومان است.»
 
بودجه محل بحث است
آقای میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار «صبح‌نو» درباره بودجه‌ای که برای ایمن‌سازی مدارس در لایحه امسال در نظر گرفته شده است، می‌گوید: «هنوز زود است که در این باره به‌صورت جدی اظهار نظر کرد، چرا که هنوز در کمیسیون تلفیق بررسی نشده و در صحن علنی مجلس نیز مورد نقد قرار نگرفته است.

لایحه‌ای که دولت پیشنهاد داده است، مواردی دارد که ما کلاً آن‌ها را حذف کرده‌ایم و ممکن است بودجه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشود. به‌عنوان مثال بودجه خصوصی‌سازی مدارس، موارد مربوط به اداره برخی خدمات آموزشی و مواردی مربوط به حذف برخی از ادارات آموزش و... از جمله عناوینی هستند که یا حذف می‌شوند یا بودجه آن‌ها حتماً تغییر می‌کند.»

به گفته میرزاده، اختیار تصمیم‌گیری درباره بودجه‌ای که در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می‌گیرد به‌عهده خود این سازمان است و اولویت‌های ایمن‌سازی را خودش مشخص می‌کند. مسائل مربوط به استانداردسازی مدارس، سوخت، تجهیز مدرسه‌ها و ایمنی ساختمان‌ها از جمله مواردی است که اولویت‌هایش را خود این سازمان تعیین می‌کند.

البته تأکید قانون بر استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس الزاماً به معنای آن نیست که همه آن‌ها گازی شود؛ لذا ممکن است در مدرسه‌ای بخاری نفتی استفاده شود؛ ولی نگرانی از بابت ایمن بودن مدرسه وجود نداشته باشد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش می‌گوید: «البته ما می‌دانیم که این میزان بودجه به هیچ عنوان کفاف ایمن‌سازی مدارس را نمی‌دهد و می‌بایست بیشتر از این باشد؛ اما اینکه از بودجه کجا برداشته و کسر شود تا به بودجه این بخش اضافه شود، نکته‌ای است که همچنان محل بحث است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha