چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

تهران- ایرنا- بیماری آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، برخی شدید و مرگ آور و برخی خفیف هستند، انواعی از این بیماری مانند آنفلوانزای خوکی اکنون جزو بیماری های فصلی هستند که هر سال در بین افرادی بروز می کند و البته بیماران مزمن که سطح ایمنی ضعیف تری دارند، در معرض خطرات جدی تری هستند.

آنفلوانزا پشت در است

سلامت نیوز بیماری آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، برخی شدید و مرگ آور و برخی خفیف هستند، انواعی از این بیماری مانند آنفلوانزای خوکی اکنون جزو بیماری های فصلی هستند که هر سال در بین افرادی بروز می کند و البته بیماران مزمن که سطح ایمنی ضعیف تری دارند، در معرض خطرات جدی تری هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، بسیاری از مردم آنفلوآنزا را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند در حالی که آنفلوانزا بیماری ویروسی و واگیر است که می تواند در موارد شدید فرد را به کام مرگ بکشاند، سالانه حدود 500 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند که حدود 650 هزار نفر آنها فوت می کنند.
آنفلوانزا در همه گروههای سنی بروز می یابد و در واقع می توان آن را به بیماری شایع فصل سرما تشبیه کرد.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر دقیقه یک نفر ممکن است به آنفلوانزا مبتلا شود و مصرف نا به جای آنتی بیوتیک و ایجاد مقاومت میکروبی در بدن افراد نیز می تواند عوارض این بیماری را تشدید کند.
محمد قاسمی، متخصص بیماریهای عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.
وی ادامه می دهد: آنفلوانزا سبب ضعف و ناخوشی کامل در فرد شده و این بیماری را باید به ویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی های مزمن، قلبی و عروقی ‌جدی تلقی کرد.
این پزشک، آنفلوانزا را یک بیماری واگیر شدید معرفی می کند که از طریق سرفه یا عطسه و تشرحات بدن منتقل می شود. علائم این بیماری معمولا یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن تظاهر می یابد.

* کودکان و سالمندان در معرض خطرند
قاسمی با بیان اینکه کودکان زیر پنج سال و سالمندان بالای 65 سال بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند، می افزاید: افرادی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی،‌ نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ یا دیابت باشند بیشتر در معرض خطر بیماری آنفلوانزا قرار دارند.
این متخصص بیماریهای عفونی تصریح می کند: تحقیقات نشان داده افرادی که از بیماری‌های قلبی - عروقی رنج می‌برند در زمان ابتلا به آنفلوانزا 6 برابر بیشتر از حالت عادی در معرض سکته قلبی قرار می‌گیرند.
قاسمی می گوید: در زمان ابتلا به آنفلوانزا ممکن است افراد دچار عفونت ثانویه شوند، عفونت ثانویه در کودکان، سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی، نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ و دیابت، به دلیل ضعف سیستم ایمنی ممکن است با خطراتی همراه باشد.
قاسمی ادامه می دهد: در عفونت ثانویه باکتری‌ها به بدن فرد مبتلا به آنفلوانزای ویروسی حمله کرده، با تشدید بیماری و همچنین ایجاد عفونت‌های جدید در حلق، گوش و بینی و همین طور ریه، سبب تضعیف بیشتر سیستم ایمنی می شود و به دلیل عدم توانایی بدن این افراد در مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.
وی درباره راههای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا ادامه می دهد: تزریق واکسن آنفلوانزا در ابتدای فصل سرما از مهمترین راههای پیشگیری در برابر این بیماری است.
وی توضیح می دهد: واکسن آنفلوآنزا یک واکسن غیرفعال حاوی ویروس کشته شده آنفلوانزا است. این واکسن دستگاه ایمنی را تحریک می‌کند تا علیه ویروس آنفلوآنزا پادتن (آنتی‌بادی) بسازد.

* واکسن آنفلوآنزا یک پیشگیری نسبی است
این پزشک اضافه می کند: تزریق این واکسن که باید اوایل پاییز انجام شود، یک پیشگیری نسبی است چرا که ویروس آنفلوانزا به سبب خصوصیات ویژه ژنتیکی می‌تواند با تغییراتی در ساختار ژنتیکی و پروتئینی خود به اشکال جدیدی درآید که در مقابل واکسن مقاوم است.
قاسمی می افزاید: رعایت بهداشت فردی از جمله اینکه افراد دستان خود را با آب و صابون بشویند مهمترین عامل پیشگیری از انتقال ویروس این بیماری است زیرا شایع‌ترین راه ابتلا به آنفلوانزا لمس چشم، دهان، بینی، با دستان آلوده به ویروس است، باید از فردی که به آنفلوانزا مبتلا شده حداقل یک تا دو متر فاصله گرفته شود.
وی اظهار می دارد: کسی که به آنفلوانزا مبتلا شده بهتر است در خانه بماند و با حضور خود در مدرسه یا محل کار دیگران را بیمار نکنند، هنگام عطسه و سرفه فرد بیمار باید جلوی دهان خود را با دستمال‌ کاغذی بگیرد تا قطره‌های آلوده به ویروس در فضا پخش نشوند.

*مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها ممنوع
وی خاطرنشان می کند: استفاده سرخود و بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند سبب افزایش مقاومت دارویی در افراد شود و باید بر اساس تجویز پزشک باشد.
این متخصص بیماریهای عفونی ادامه می دهد: بیمار می‌تواند از داروهایی مانند استامینوفن برای کاهش تب، سردرد و دردهای عضلانی استفاده کند البته مصرف آسپرین در افراد زیر 18 سال ممکن است به اختلال شدید عصبی منجر شود، بنابراین از تجویز آن به کودکان باید دوری کرد.

* نوشیدنی های گرم بخورید
نرگس صفوی، متخصص تغذیه نیز درباره تغذیه در مبتلایان به آنفلوانزا به خبرنگار ایرنا می گوید: آنفلوانزا بیماری است که از طریق تب باعث تعریق زیاد و خشک شدن آب بدن می‌شود، بیمار باید آب، آبمیوه و نوشیدنی‌های بیشتری دریافت کند.
وی ادامه می دهد: در مواردی که سرفه‌ها شدید و آزار دهنده است، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گرم نیز اثر بسیار خوبی دارد.
صفوی با بیان اینکه مصرف سیگار باعث بدتر شدن علائم بیماری آنفلوانزا می‌شود، به افراد توصیه می کند از محیط‌ هایی که پر از دود سیگار است، دوری شود.
این متخصص تغذیه اظهار می دارد: این بیماران باید غذاهای جامد را کم مصرف کنند و آبمیوه و سبزی های بیشتری بخورند. آب میوه باعث می شود دمای بدن به حالت طبیعی برگردد.
صفوی با بیان اینکه مصرف شیر برای بیماری آنفلوانزا مفید است، تصریح می کند: افراد باید در طول ابتلا به این بیماری فلفل، ادویه، ترشی، چای پررنگ، قهوه و غذاهای کنسرو شده را نخورند و سوپ، سیر در غذاهای پخته شده و مایعات را جایگزین کنند.

آنفلوانزا انواع و «سوش های» مختلفی دارد و هر سال نوعی از این ویروس ها شیوع بیشتری پیدا می کنند، برخی انواع ویروس آنفلوانزا مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سوش H5N1 است که بیشتر در بین پرندگان شایع است و البته قابل انتقال به انسان نیز هست، انتقال این ویروس از پرنده به انسان می تواند بسیار خطرناک و مرگ آور باشد و گر چه موارد انسانی ابتلا به این ویروس هنوز محدود است و در تعدادی از کشورها مشاهده شده است اما اغلب افراد مبتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.
در کشور ما البته در سال 85 مواردی از ابتلای تعدادی از قوها در شمال کشور به این ویروس مشاهده شد اما در گزارش های رسمی موارد ابتلای انسانی آن اعلام نشد.
با این حال بیماری آنفلوانزا در انواع خفیف تر از جمله ویروس H1N1 که به آنفلونزای خوکی معروف است، در سال های اخیر در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر مشاهده می شود به طوری که اکنون این ویروس جزو آنفلوانزاهای فصلی شناخته می شود که هر سال تعدادی مبتلا و در مواردی تعدادی مرگ را رقم می زند.
محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پی اعلام شیوع این بیماری در برخی کشورهای همسایه از جمله گرجستان در ماه های اخیر اعلام کرد که ابتلا به این ویروس در فصل سرما موضوع جدیدی نیست و تاکید کرد: هیچ اتفاق غیرعادی و غیرمعمولی درباره آنفلوآنزا و انواع آن، از جمله نوع H1N1 (آنفلوانزای خوکی) در کشور رخ نداده است. این نوع آنفلوآنزا هر سال در همین بازه زمانی در نیمکره شمالی از جمله ایران شایع می شود.
به گفته او آنفلوآنزای خوکی یک نوع آنفلوآنزای معمولی است که به آن آنفلوآنزای فصلی می گوییم و موضوع جدیدی نیست.
وی ادامه داد: در کشور ما این آنفلوآنزا در برخی استان ها شایع است و موارد ابتلا به این نوع از آنفلوآنزا وجود دارد، اما هیچ اتفاق خاص و جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

* آنفلوانزا قابل کنترل نیست، قابل تخفیف است
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: درباره آنفلوآنزا نمی توان گفت که قابل کنترل است، بلکه باید بگوییم که قابل تخفیف است. یعنی اگر مردم رعایت کنند و در برخورد با بیمار مبتلا به آنفلوآنزا مراقب باشند و کسی که به این بیماری مبتلا است با سرفه، عطسه، دست دادن و غیره، بیماری خود را به دیگران منتقل نکند، می توان آن را خفیف تر کرد.
گویا افزود: کسانی که ممکن است در معرض انواع آنفلوانزا باشند باید در اوایل فصل پاییز واکسن تزریق کنند. مجموعه این موارد می تواند منجر به خفیف تر شدن موارد آنفلوانزا در جامعه شود، اما هیچ وقت نمی توان گفت که آنفلوانزا از بین می رود و به هر حال عده ای به این بیماری مبتلا می شوند. مهم این است که موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزا، موارد بستری در بیمارستان و موارد مرگ ناشی از آن کاهش پیدا کند. زیرا نمی توان اقدامی انجام داد که آنفلوانزا اصلا وارد کشور نشود.

* فوت ناشی از آنفلوانزا
وی بدون اعلام آمار موارد فوت ناشی از آنفلوانزا در سال گذشته و امسال گفت: موارد مرگ ناشی از آنفلوانزا هر سال اتفاق می افتد. افرادی که سن بالا دارند و واکسن آنفلوانزا تزریق نمی کنند و همچنین کسانی که بیماری قلبی و ریوی شدید دارند و مبتلا به انواع شدید بیماری آنفلوانزا می شوند و دیر به پزشک مراجعه می کنند، از جمله این موارد فوتی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha