سرپرست سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به معاون قضایی دادستان کل کشور در خصوص الزام پزشکان به استفاده از دستگاه کارتخوان توضیحاتی را ارائه نمودند.

پاسخ نظام پزشکی به دادستانی درخصوص الزام پزشکان برای استفاده از دستگاه کارتخوان

سلامت نیوز:سرپرست سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به معاون قضایی دادستان کل کشور در خصوص الزام پزشکان به استفاده از دستگاه کارتخوان توضیحاتی را ارائه نمودند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت بهداشت؛، پیرو نامه معاون قضایی دادستان کل کشور در خصوص الزام پزشکان به استفاده از دستگاه کارتخوان، دکتر ظفرقندی، رئیس شورای عالی و سرپرست سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای بر اهتمام پزشکان بر رعایت رفاه بیماران و مراجعه‌کنندگان تأکید کرد.

در متن این نامه آمده است:

«جناب آقای محمدجواد حشمتی، معاون قضایی محترم دادستان کل کشور

ضمن سپاس از بذل توجه آن جناب نسبت به جامعه خدوم پزشکی و در پاسخ به نامه ۱۰ دیماه در مورد الزام پزشکان کل کشور به استفاده از دستگاه کارتخوان موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱- وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی در قانون تشکیل این سازمان بر شمرده شده و قانونگذار عملاً اختیاری برای ایجاد الزامات مذکور و نیز امکان دستور و نظارت برای صاحبان حرف پزشکی و وابسته در این مقوله و در مطب‌ها قائل نشده است.

۲- قوانین جاری کشور به ویژه ماده ۲۷۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم در مقام اشاره به جرایم مالیاتی استفاده از دستگاه کارتخوان توسط مشمولین و مودیان را الزام و اجبار و خودداری از آن را بزه قلمداد نکرده است. لذا ابلاغ این امر به عنوان دستور یا تکلیف از طرف سازمان نظام پزشکی محل ایراد است.

۳- با توجه به این که دسترسی به حساب‌های بانکی مشمولان مالیاتی در رسیدگی بر درآمد و تعیین مالیات برای وزارت دارائی وجود داشته و اولی بر نقش کارتخوان‌هاست، عدم استفاده از کارتخوان آن هم در شرایطی که وجوه در گردش بسیاری از پزشکان و سایر اعضای سازمان در اقصی نقاط کشور بسیار کم است نمی‌تواند نشانه‌ی متقضی بر انتساب فرار مالیاتی به پزشکان باشد.

۴- تاکنون هیچ‌گونه مطالعه یا بررسی آماری دقیق در خصوص تعداد مؤسسات پزشکی یا پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد چنانچه این عده در اقلیت باشند محلی برای مناقشه در این خصوص نخواهد بود، به ویژه که اشتغال هم زمان در چند مطب یا مراکز پزشکی و یا ارائه خدمات به صورت شیفتی در مراکز درمانی و سایر موارد پیشگفت نیز باید مورد توجه دقیق قرار گیرد.

ضمن سپاس فراوان از توجهات آن جناب اشعار می‌دارد که ایجاد تسهیلات لازم برای بیماران و مراجعان اعم از دستگاه کارتخوان و یا هر اقدام رفاهی دیگر، موضوعی است که همواره توسط این سازمان به اعضای خود توصیه شده و مجدداً نیز این مهم مورد تأکید قرار خواهد گرفت».


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha