نتایج یک آزمایش نشان می‌دهد که مصرف استاتین‌ها می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت کمک کند.

تاثیر استاتین‌ها در پیشگیری از بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت

سلامت نیوز:نتایج یک آزمایش نشان می‌دهد که مصرف استاتین‌ها می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در این بررسی جدید آمده‌ است: بیماران مبتلا به دیابت که برای درمان کلسترول بالا از استاتین‌ها مصرف می‌کنند، می‌توانند از فایده دیگر این دارو نیز سود ببرند که کاهش خطر آسیب دیدن شبکیه است.

متخصصان تایوانی در بررسی‌های خود دریافتند مبتلایان به دیابت که از داروهای استاتین مصرف می‌کنند ۱۴ درصد کمتر احتمال دارد دچار رتینوپاتی شوند. همچنین در مبتلایان به این عارضه مصرف داروهای استاتین روند پیشرفت بیماری را کند می‌سازد.

به گفته این متخصصان، بیماری دیابت با آسیب رساندن به عروق خونی چشم‌ها موجب بروز رتینوپاتی می‌شود که در نهایت احتمال نابینا شدن بیمار وجود دارد. شبکیه همچون فیلم دوربین است. بیماری دیابت باعث می‌شود عروق خونی ترک بردارد و شبکیه متورم شود.

زمانیکه عروق خونی دچار نشت شود مواد موجود در خون از جمله کلسترول وارد شبکیه می‌شود. هرچند، پزشکان به طور دقیق نمی‌دانند چگونه کلسترول به چشم‌ها آسیب وارد می‌کند.

در این بررسی متخصصان تایوانی به مطالعه روی ۷۴۰ هزار و ۳۲۶ بیمار پرداختند که در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ به دیابت نوع ۲ مبتلا شده و دچار کلسترول بالا نیز بوده‌اند. آنها ۲۱۹ هزار و ۳۵۹ بیمار را غربال کردند که ۱۹۹ هزار و ۷۶۰ نفر از داروهای استاتین مصرف کرده و ۱۵ هزار و ۵۹۹ نفر دیگر نیز این دارو دریافت نکرده بودند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، به گفته متخصصان مصرف استاتین‌ها علاوه بر آنکه خطر رتینوپاتی دیابتی را کاهش می‌دهد، نیاز به درمان‌های تهاجمی بیماری چشم را نیز کمتر می‌کند. 



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha