سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری های غدد درون ریز پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:مصرف ویتامین های C ، E به همراه منیزیوم خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را 60 درصد کاهش می دهد.

کاهش 60 درصدی خطر ابتلا به نارسایی مزمن کلیوی با ویتامین C و E

سلامت نیوز:سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری های غدد درون ریز پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:مصرف ویتامین های C ، E به همراه منیزیوم خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را 60 درصد کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر پروین میرمیران اظهار داشت:بررسی های این مرکز نشان می دهد مصرف روزانه مواد مغذی مانند پتاسیم که در سبزیجات و میوجات بیشتر وجود دارد نیز سبب پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی می شود.
وی به نقش مصرف بیش از حد نمک و افزایش بیماری های مزمن کلیوی اشاره کرد و گفت: مصرف زیاد نمک می تواند 64 درصد خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را افزایش دهد.


میرمیران حد مجاز مصرف روزانه سدیم را 2300 میلیگرم اعلام کرد و گفت: مصرف بیشتر آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را افزایش دهد. مقدار نمکی که در غذاها به صورت طبیعی وجود دارد برای بدن کافی بوده و مصرف بیشتر آن برای بدن ضرر دارد.
وی ادامه داد که ویتامین ها که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند می توانند بر عملکرد کلیه ها تاثیر مثبت داشته باشند، و آنتی اکسیدان ها بیشتر در سبزیجات و میوه ها وجود دارد.


وی به مهمترین اقدامات تحقیقاتی در سال های اخیر اجر شده، اشاره کرد و گفت: طراحی و اجرای مطالعات اپیدمیولوژیک در جامعه در قالب مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران، برای بررسی وضعیت تغذیه ای، ارتباط دریافت ها و الگوهای غذایی با بیماریهای مربوط به غدد درون ریزمانند دیابت، سندرم متابولیک، اختلالات چربی های خون، فنوتیپ های چاقی، پرفشاری خون، بیماریهای مزمن کلیوی و بیماریهای قلبی عروقی از جمله اقدامات تحقیقاتی این مرکز بوده است.


میرمیران، بررسی روایی و پایایی ابزارهای بررسی وضعیت تغذیه ای و مداخلات کارآزمایی بالینی درمورد تغذیه سالم، غذاهای فراویژه (مانند روغن هسته انار، جوانه عدس، ارده، آب زرشک، پودر جوانه بروکلی، شیر شتر ، دارچین و پودر چغندر قند) را از دیگر اقدامات تحقیقاتی این مرکز اعلام کرد.


وی ادامه داد: همچنین مداخلات مکمل های تغذیه ای (ویتامین D و ید)، الگوهای تغذیه ای مانند الگوی DASH (الگوی تغذیه ای برای کاهش فشارخون) برای پیشگیری یا کاهش عوامل خطر قلبی عروقی و مطالعات سلولی مولکولی در مورد ارتباط عوامل تغذیه ای با بیان ژنهای مرتبط با ترشح هورمونهای چاقی، و ارتباط متقابل عوامل تغذیه ای با پلی مورفیسم ها در ارتباط با چاقی یا سندرم متابولیک از دیگر اقدامات پژوهشی این مرکز در سال های اخیر است.
وی، گسترش همکاریهای ملی و بین المللی، افزایش ظرفیت های پذیرش دانشجوی دکترای پژوهشی، پسا دکتری ، جذب گرنت های ملی و بین المللی و ایجاد اولویت های تحقیقاتی برمبنای نیازهای جامعه را از مهمترین برنامه های آتی این مرکز برشمرد.


پژوهش ها و تلاش های چندین ساله پژوهشگران مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سبب شد تا این مرکز به عنوان یکی از مراکز برگزیده بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی انتخاب شود.
جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، همه ساله به منظور تجلیل از محققین برجسته ایرانی و معرفی فعالیت‌های تحقیقاتی برتر علوم پزشکی با تأکید بر جنبه‌های نو‌آوری برگزار می‌ شود که بیست و چهارمین دوره آن با انتخاب و معرفی 11 برگزیده حقیقی و 18 برگزیده حقوقی 24 دی ماه برگزارشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha