اخیرا وزارت بهداشت در فراخوانی از خانواده های دارای کودک متولد ۹۵ و به بعد خواسته برای دریافت واکسن تزریقی فلج اطفال اقدام کنند که در این میان خانواده هایی که کودکشان نوع خوراکی این واکسن را دریافت کرده دچار سردرگمی شده اند که چرا باید برای دریافت مجدد این واکسن اما از نوع تزریقی آن اقدام کنند؟ البته توصیه برخی پزشکان اطفال بر عدم نیاز به واکسیناسیون کودکان بالای ۶ ماه به این سردرگمی ها دامن زده است.

تناقض گویی وزارت بهداشت درباره واکسن فلج اطفال خانواده ها را سردرگم کرده

سلامت نیوز: اخیرا وزارت بهداشت در فراخوانی از خانواده های دارای کودک متولد ۹۵ و به بعد خواسته برای دریافت واکسن تزریقی فلج اطفال اقدام کنند که در این میان خانواده هایی که کودکشان نوع خوراکی این واکسن را دریافت کرده دچار سردرگمی شده اند که چرا باید برای دریافت مجدد این واکسن اما از نوع تزریقی آن اقدام کنند؟ البته توصیه برخی پزشکان اطفال بر عدم نیاز به واکسیناسیون کودکان بالای ۶ ماه به این سردرگمی ها نیز دامن زده است.

به گزارش سلامت نیوز، در حالی که روز گذشته دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گویی با سلامت نیوز، کمبود واکسن تزریقی فلج اطفال را تکذیب کرده و دلیل فراخوان برای دریافت این واکسن به خانواده ها را برنامه جدید واکسیناسیون مطرح کرده است اما دکتر زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، در گفت و گویی با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت(وبدا) به کمبود جهانی این واکسن در دوسال و نیم گذشته اشاره کرده است.


وی گفته است:« در اوایل سال ۹۵ دو شرکت متعهد به تولید واکسن فلج اطفال شدند، اما به دلیل بروز مشکل در خط تولید این دو شرکت، تأمین این واکسن برای حدود ۵۵ کشور در دنیا با مشکل مواجه شد و یکی از این کشورها، ایران بود.اما با وجود تمام این کمبودها در سال ۹۵، برای استان‌های همجوار با کشورهای افغانستان، پاکستان و استان‌های پر تردد مهاجر از این دو کشور از جمله استان‌های خراسان جنوبی، رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و قم تزریق واکسن فلج اطفال در ۴ ماهگی انجام شد، ولی برای سایر استان‌ها امکان تأمین واکسن تزریقی فلج اطفال به دلیل کمبود این واکسن ممکن نبود.»


این درحالی است که طی وقفه دو و نیم ساله در واکسیناسیون علیه فلج اطفال با نوع تزریقی آن ، کودکان با واکسن نوع خوراکی آن علیه این بیماری واکسینه شده اند و حال با این فراخوان خانواده ها به نوعی دچار سردرگمی شده اند که اگر نوع خوراکی این واکسن به اندازه کافی ایمنی در کودکان ایجاد نمی کرده چرا وزارت بهداشت کوتاهی کرده و اگر ایمنی کافی ایجاد می کند دیگر چه لزومی به دریافت دوباره آن است.

بسیاری از خانواده ها برای رفع ابهام و اطمینان بیشتر از پزشک اطفال کودک خود نیز مشورت گرفته اند که اظهار نظر برخی پزشکان نیز جای تامل دارد برخی از پزشکان اطفال، واکسیناسیون مجدد علیه فلج اطفال با واکسن نوع تزریقی آن را توصیه کرده اند اما برخی دیگر از پزشکان به لزوم واکسیناسیون کودکان زیر شش ماه توصیه کرده اند و دریافت این واکسن برای دیگر سنین را لازم ندانسته اند. این تناقض گویی های وزارت بهداشت و پزشکان اطفال بر سردرگمی خانواده ها دامن زده است.


هرچند که دکتر گویا عنوان کرده که نوع تزریقی واکسن فلج اطفال ایمنی بیشتری در کودکان در برابر این بیماری ایجاد می کند و به نوعی این دو واکسن مکمل یکدیگر هستند اما آیا بهتر نبود مسوولان وزارت بهداشت از همان ابتدای آغاز واکسیناسیون بر علیه فلج اطفال با نوع خوراکی این واکسن هشدارهای لازم را به خانواده ها می دادند که این واکسن به اندازه نوع تزریقی آن ایمنی کافی ایجاد نمی کند تا خانواده ها از سفر به کشورهایی که این بیماری در آن شایع است خودداری کنند؟

البته که کشور ما کشور مهاجرپذیر از افغانستان است و این بیماری در آن کشور شایع است و خطراتی نیز از این طریق کودکان را تهدید می کرده است. اکنون با ضد و نقیض گویی ها  و پنهان کاری ها چطور می توانند اعتماد خانواده ها را برای اقدام دوباره به واکسیناسیون جلب کنند؟ خانواده ها توصیه پزشک کودک خود را ملاک قرار دهند یا توصیه وزارت بهداشت را؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha