سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 263811

چرا برخی زنان هنگام رابظه جنسی باید درد شدیدی را تحمل کنند؟ علت رابطه جنسی دردناک چیست؟ آیا مشکل در آناتومی آنهاست؟

10 علت رابطه جنسی دردناک در زنان + راه حل

سلامت نیوز: چرا برخی زنان هنگام رابظه جنسی باید درد شدیدی را تحمل کنند؟ علت رابطه جنسی دردناک چیست؟ آیا مشکل در آناتومی آنهاست؟

1. چرا رابطه جنسی دردناک است و چه کاری می توان در مورد آن انجام داد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، شما حسش را دارید و شریکتان هم آماده است، پس برای رفتن به تخت تان برنامه می چینید. ولی وقتش که می رسد حسش می کنید –یک درد مبهم، خارش پوست یا سوزشی که هیچ دلیل مشخصی ندارد. شما مثل همیشه در حال لذت بردن از رابطه جنسی هستید ولی ناگهان دردتان می گیرد،  ممکن است این درد برایتان گیج کننده یا نگران کننده باشد. به گفته دکترآلیسا دویک Alyssa Dweck متخصص مامایی و مشکلات واژن در نیویورک: " درد هنگام رابطه جنسی یکی از سوالات رایج بیماران است، ولی بیشتر اوقات، عامل این درد موقتی بوده و قابل درمان است. " در حقیقت کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا اعلام کرده که 75 درصد زنان در مقاطعی از زندگی تجربه رابطه جنسی دردناک را داشته اند. با خواندن این مقاله می توانید باعللی که باعث ایجاد درد هنگام رابطه جنسی می شود آشنا شده و به راه حل رفع این مشکل دست پیدا کنید.


2. قسمت خارجی واژن (مهبل) بیش از حد تحریک شده است

علت احتمالی: محصولات مراقبت شخصی.

سوزشی که در اثر مصرف بیش از حد این محصولات ایجاد می شود سوزش عشقی نیست که کسی در آرزوی آن باشد. ولی اگر سوزش و قرمزی در لب بیرونی یا فرج شما جلوی لذت بردنتان را گرفت، حساسیت بدنتان به محصولات مراقبت شخصی که در این منطقه (واژن) استفاده کرده اید را سرزنش کنید. – مثل صابون، شامپوی بدن، روغن ماساژ یا حتی دستمال توالت.  به گفته دکتر دویک Dr. Dweck " رنگ، عطر و سایر افزودنی ها در این محصولات می تواند موجب التهاب واژن یا پوست اطراف آن شود. "

راه حل: به گفته دکتر دویک: با ترک استفاده از این محصولات ، اندام شما به سرعت بهبود یافته و ظرف یکی دو روز التهابش فروکش می کند. ( استفاده از کرم یا لوسیون ممکن است باعث بدتر شدن التهاب شود ) سپس محصولات حاوی افزودنی های شیمیایی که برای بهداشت واژن استفاده می کنید را با اقلام طبیعی جایگزین کنید.


3. خارش یا سوزش و وجود ترشحات

علت احتمالی: عفونت.

ترشح می تواند به علت عفونتی باشد که باعث درد شده. بخشی از مشکل: این که تشخیص دهید چه عفونتی جلوی زندگی جنسی شما را گرفته است.

    احتمال اول: به گفته دکتر دویک اگر ترشح سفید، غلیظ و فوق العاده خارش دار است احتمالا عفونت قارچی است، رشد بیش از حد مخمرهایی که به طور معمول در واژن تکثیر می شوند.

    احتمال دوم: باکتری واژینال، که معمولا مایل به خاکستری است، ترشحات آبکی بوده و بوی ماهی می دهند.

     احتمال های دیگر: ازین ها که بگذریم بیماری های مقاربتی نظیر سوزاک gonorrhea یا کلامیدیا chlamydia که اغلب هیچ نشانه ای ندارند اما می توانند باعث ایجاد درد لگنی و ترشحات زرد مایل به سبز شوند.

راه حل: به توصیه دکتر دویک برای معاینه به پزشکتان مراجعه کنید. با این که در هر گوشه کناری می توانید یک کرم برای درمان عفونت قارچی پیدا کنید ولی بهتر است از راه درست وارد شده و برای دکترتان توضیحات لازم را ارائه کنید تا از درمان خود مطمئن شوید.


4. واژن (مهبل) شما بسته می ماند

علت احتمالی : واژینیسموس Vaginismus

به گفته دکتر راکوئل داردیک Raquel Dardik، استادیار زنان و زایمان در مرکز پزشکی  NYU Langone: اگر دخول صرفا دردناک و غیر قابل تحمل است واژنتان خودش را جمع کرده و می تواند نشانه شرایطی کمتر شناخته شده به نام واژینیسموس باشد. مشخصه های آن دردناک بودن، انقباض غیر ارادی عضلات واژن است که علت آن هنوز ناشناخته است، هر چند ممکن است در نتیجه یک آسیب جسمی یا روحی در گذشته باشد مثل سوء استفاده جنسی. " مثل این است که واژن شما روی پیام، وارد نشو، تنظیم شده باشد. "


راه حل: از پزشک خود به صورت خاص در مورد واژینیسموس مشورت بخواهید –در غیر اینصورت ممکن است علت جمع شدن واژن را به استرس یا اضطراب و یا شرم ربط دهد. ولی واژینیسموس واقعی است و قطعا قابل درمان.  به گفته دکتر داردیک " ما به زنان تمریناتی می دهیم که به ریلکس کردن عضلات کف لگن کمک کرده و راحت تر می توانند با این مشکل کنار بیایند. "

5. واژنتان مثل صحرا خشک است

علت احتمالی: استرس، دارو یا هورمون ها.

خشکی واژن یکی از شایع ترین دلایلی است که زنان هنگام رابطه جنسی لذتی ندارند. عوامل زیادی سبب این مشکل می شوند. از قبیل استرس، اضطراب یا مصرف داروهایی از قبیل آنتی هیستامین ها که باعث خشک شدن غشای مخاطی می شوند. به گفته دکتر دویک " خشکی واژن می تواند در نتیجه کاهش طبیعی سطح استروژن بعد از تولد فرزند، حین شیردهی یا نزدیک شدن به دوران یائسگی باشد. "

راه حل: از لوسیون های روان کننده مبتنی بر سیلیکون برای تامین روان بودن طبیعی واژن استفاده کنید تا زمانی که استرستان از بین رفته یا سطح استروژنتان به حالت نرمال برگردد. اگر خشکی واژن به علت نزدیک شدن به دوران یائسگی –یا یائسه شدن – بود، کاهش استروژن می تواند دائمی باشد. ولی دلیلی ندارد که خشکی واژن همیشگی بماند. می تواند با پزشکتان در مورد گزینه هایی مانند استفاده از کرم واژینال استروژنی مشورت کنید.


6. در اواسط رابطه در پهلوها احساس درد می کنید

علت احتمالی: کیست های تخمدان.

درد تیر کشنده بسیار شدید قبل از ارگاسم می تواند نشانه کیست تخمدان باشد که شریکتان حین رابطه تصادفی به آن ضربه وارد کرده. به گفته دکتر داردیک " وجود یک کیست پر از مایع در تخمدان غیر معمول نیست و اگر لمس شده یا فشاری به آن وارد شود حتی از طریق واژن ممکن است درد بگیرد. "

راه حل: اگر حین رابطه ضربه ای حس کردید حتما با پزشکتان مشورت کنید – به خصوص اگر یائسه هستید،  کیست ها می توانند زنگ خطر جدی باشند. اما برای زنان جوان، بعید است که داشتن کیست تخمدان نگران کننده باشد. به گفته دکتر داردیک " اکثریت قریب به اتفاق کیست ها خوش خیم و دوره ای هستند و خود به خود از بین می روند. "


7. هنگام رابطه جنسی شریکتان برجستگی ای داخل بدن شما حس می کند

علت احتمالی: فیبروئید ها.

کیست تخمدان تنها چیزی نیست که شریک زندگیان به صورت تصادفی به آن برخورد کند. درد شدیدی که بالاتر از واژن احساس می کنید ممکن است نشانه ای از فیبروئید رحمی باشد – یک توده عضلانی که در رحم رشد می کند. در مطالعه ای در سال 2014 در مجله پزشکی جنسی عنوان شد زنانی که فیبروئید رحمی دارند نسبت به دیگران سه برابر بیشتر رابطه جنسی دردناک را تجربه کرده اند. به گفته دکتر دویک " فیروئید احتمالا به سمت واژن رشد می کند و هنگام رابطه جنسی آلت شریکتان به آن ضربه وارد می کند. " سایر نشانه های فیبروئید شامل خونریزی در اواسط چرخه قاعدگی، قاعدگی شدیدتر و احساس پری در ناحیه زیر شکم است.

راه حل: گاهی اوقات فیبروئید کوچک بوده و خود به خود ناپدید می شود و اگر عوارضی نداشته باشد پزشکان ترجیح می دهند کاری به آن ها نداشته باشند. ولی اگر در رحمتان فیبروئید ساخته شد و به زندگی جنسیتان لطمه وارد کرد در مورد عمل جراحی با حداقل عوارض برای برداشتن آن مشورت کنید.

8. رابطه جنسی در هر پوزیشنی برایتان دردناک است

علت احتمالی: اندومتریوز Endometriosis

از یک درد مبهم تا یک درد جدی، درد عمومی در هر نقطه از واژن ممکن است تنها سرنخ از ابتلای شما به آندومتریوز باشد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که بافت آندومتر ( لایه داخلی رحم ) به خارج رحم مهاجرت کرده و در سایر قسمت های بدن رشد کند مثل تخمدانها یا لوله فالوپ (لوله رحم یا لوله فالوپ Fallopian tubeبخشی از دستگاه تناسلی زنانه‌ است. این عضو دو لوله ساده‌است که در دو طرف انتهای فوقانی رحم قرار دارند. انتهای این لوله از طرف تخمدان باز است.). به گفته دکتر داردیک:" این بافت مانند چسب به سایر اندام ها می چسبد و در آن محل جای خود ثابت می کند. این عدم انعطاف پذیری می تواند باعث درد آن عضو هنگام رابطه جنسی شود. "

راه حل: اگر دکتر تشخیص داد که مبتلا به آندومتریوز هستید، راه حل دارید: می توانید با استفاده از دارو رشد بافت را تحت کنترل نگه دارید و درد را به حداقل برسانید. عمل جراحی هم برای برداشتن بافت غده کمک کننده است.


9. دخول عمیق گاهی اوقات درد دیوانه کننده ای دارد
علت احتمالی: چرخش رحم.

اگر تنها زمانی که شریکتان دخول عمیق دارد، درد را تجربه می کنید احتمالا رحم شما به سمت عقب چرخیده. به گفته دکتر دویک " رحم به طور معمول به صورت مستقیم و در تراز با بقیه بدن در وسط قرار دارد، ولی بعضی از زنان به صورت طبیعی با چرخش آن به سمت عقب لگن به دنیا می آیند که رابطه جنسی باعث حرکت بیشتر و در نتیجه ایجاد درد می شود. این حالت عجیب در بدن روی سلامتی یا بارداری تاثیری ندارد. "

راه حل: برای پیشگیری از هر گونه ضربه از دخول عمیق بپرهیزید یا این که زن در بالا قرار بگیرد تا بتواند عمق دخول را کنترل کند.


10. عود درد لگن

علت احتمالی: زایمان.

پرینه perineum منطقه ای بین فرج و مقعد است. گاهی اوقات پزشکان این محل حساس و پر از عصب را موقع زایمان برای پیشگیری از پاره شدن، برش می زنند، به این جراحی اپیزوتومی episiotomy گفته می شود. به گفته دکتر دویک: اغلب زنانی که تحت جراحی اپیزوتومی قرار گرفته اند به خوبی زخمشان التیام پیدا می کند ولی بعضی افراد همچنان در این ناحیه احساس درد دارند حتی پس از این که متخصص زنان و زایمان به آن ها مجوز داشتن رابطه جنسی را می دهد.

راه حل:

به پزشک خود مراجعه نمایید . احتمال این که به شما پیشنهاد جراحی ترمیم اپی زیاتومی episiotomy بدهد زیاد است.

 
11. در تمام سطح واژن احساس سائیدگی می کنید

علت احتمالی: رابطه جنسی بیش از حد.

می دانید که زیاده روی در رابطه جنسی منجر به سائیدگی دیواره واژن خواهد شد؟ این همه سایش خارجی و داخلی را در واژن در نظر بگیرید که باعث ایجاد نشانه هایی از جراحت در آن می شود. که می تواند نشانه زیاده روی در یک چیز خوب باشد. به گفته دکتر دویک " داشتن رابطه جنسی شدید و زیاد در یک دوره کوتاه مدت می تواند احساس خشکی و سائیدگی در شما ایجاد کند. "

راه حل: سائیدگی ها را با خشک نگه داشتن اطراف و پوشیدن لباس های گشاد، آزاد بگذارید. در عرض یک روز یا کمی بیشتر همه چیز به روال عادی برخواهد گشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha