سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 263840

اکثر مصرف کنندگان برنج، نوع سفید آن را به دلیل تفاوت های ظاهری، به نوع قهوه ای برنج ترجیح می دهند و این در حالی است که ثابت شده مزایای سلامتی برنج قهوه ای چندین برابر برنج سفید است.

9 فایده برنج قهوه ای برای سلامتی

سلامت نیوز:اکثر مصرف کنندگان برنج، نوع سفید آن را به دلیل تفاوت های ظاهری، به نوع قهوه ای برنج ترجیح می دهند و این در حالی است که ثابت شده مزایای سلامتی برنج قهوه ای چندین برابر برنج سفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نوقل از آوای سلامت ،مطالعاتی که نتایج آنها در مجله تغذیه بالینی آمریکایی به چاپ رسیده، نشان می دهد برنج قهوه ای غنی از سبوس، پروتئین، تیامین، کلسیم، منیزیم، فیبر و پتاسیم است و برای کسانی که می خواهند وزن از دست بدهند یا مبتلایان به دیابت، یه گزینه غذایی عالی به شمار می رود. این در حالی است که آهن، ویتامین ها، روی، منیزیم و سایر مواد مغذی برنج سفید در طول فرایندهای تصفیه، کاهش می یابد:

در اینجا 9 مزیت افزودن برنج قهوه ای به رژیم غذایی معرفی شده است:

غنی از سلنیوم: مصرف برنج قهوه ای به دلیل وجود سلنیوم در آن، خطر ابتلا به بیماری های شایع مانند سرطان، بیماری های قلبی و آتریت را کاهش می دهد.

سرشار از منگنز: یک فنجان از برنج قهوه ای 80 درصد از میزان نیاز روزانه به منگنز را فراهم می کند. منگنز به سنتز چربی در بدن کمک می کند و به نفع سیستم عصبی و باروری است.

کمک به کاهش وزن: فیبر موجود در برنج قهوه ای منجر به بهبود عملکرد روده ها و بهبود فرایند هضم می شود. مصرف فیبر زیاد خود عاملی برای احساس سیری طولانی مدت است و به کاهش وزن موثر کمک می کند.

کند شدن پیشرفت دیابت: به گفته محققان دانشگاه هاروارد مصرف هفتگی دو بار برنج قهوه ای خطر پیشرفت و ابتلا به دیابت را کند می کند. در واقع مصرف ۵۰ گرم از این برنج در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۶ درصد کاهش می دهد. البته مصرف دیگر غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به این بیماری را تا ۳۶ درصد کاهش خواهد داد.

منبع غنی از فیبر: این نوع برنج می تواند ۱۴ درصد از میزان نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند و بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده و سینه داشته باشد. مصرف فیبر خواص مفید بسیاری برای بدن دارد که سلامت دستگاه قلبی عروقی جزئی از آن ‌ها است.

کاهش میزان کلسترول بد: روغن برنج قهوه‌ای سطح کلسترول بد را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد ضمن این که باعث افزایش کلسترول خوب می شود.

منبع خوب فیتونوترینت ‌ها: فیتونوترینت‌ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهانی یافت می ‌شوند که دارای خواص ضد التهابی بوده و تمایل دارند به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان عمل کنند. برنج قهوه‌ای منبع خوبی از این ترکیبات گیاهی محسوب می ‌شود.

کاهش خطر آسم کودکی: کودکانی که مقدار زیادی غلات کامل را همراه با ماهی می ‌خورند احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۵۰ درصد در خود کاهش می ‌دهند.

افزایش سلامت استخوان ها: برنج قهوه‌ ای منبع خوبی از منیزیم است - ماده معدنی که در سلامت استخوان‌ها نقشی اساسی دارد. تنها مصرف یک پیمانه برنج قهوه‌ ای، ۲۱ درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به منیزیم را برطرف می ‌کند.

غنی از آنتی اکسیدان ها: ما معمولا میوه هایی مانند زغال اخه، توت ها و ... برخی سبزیجات را منابع غنی از آنتی اکسیدان ها می دانیم در حالی برنج قهوه ای نیز یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها به شمار می رود.

منبع:vegkitchen



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha