همدان - ایرنا - معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور گفت: آمار ورود محکومان مهریه به زندان در سالجاری 23 درصد کاهش داشته است.

آمار زندانیان مهریه 23 درصد کاهش یافت

سلامت نیوز:  معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور گفت: آمار ورود محکومان مهریه به زندان در سالجاری 23 درصد کاهش داشته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیروس شیخ پور روز سه شنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید زندان های استان همدان اظهار داشت: 27 درصد از زندانیان مهریه در سالجاری آزاد شده و شمار آنها به حدود 2 هزار و 700 تن رسید.


وی بیان کرد: افزایش جمعیت زندان معضلاتی همچون تامین بودجه و اعتبار، جذب نیروی انسانی برای انجام مراقبت و فضا برای نگهداری را به همراه دارد.
معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور افزود: سازمان زندان ها برای کاهش جمعیت کیفری راهبرد بهره گیری از ظرفیت های قانونی، فقهی، اجتماعی و مدیریتی را در دستور کار قرار داد.


شیخ پور اضافه کرد: از منظر فقهی کارهای خوبی درباره دیدگاه اسلام در زمینه وضعیت زندان و اینکه چه کسانی باید از نظر اسلام زندانی شوند، صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در بخش قانونی نیز به مجازات جایگزین حبس باید در محاکم قضایی و دادسراها توجه ویژه ای شود چراکه زندان محل نگهداری افراد جانی و مفسدان است.


معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور گفت: بخشی از زندانیان حتی محکومان مواد مخدر حضورشان در جامعه خطری برای دیگر افراد ندارد بنابراین برای جلوگیری از حبس آنها باید مساعدت کرد.
شیخ پور با تاکید بر ضرورت اصلاح حبس محوری بیان کرد: حدود هشت دهه به شکل سنتی رویکرد حبس محوری در محاکم قضایی حاکم بوده که این فرهنگ نیازمند اصلاح است.
وی افزود: افرادی که ضرورتی به زندانی کردن آنها وجود نداشت با این دیدگاه، راهی زندان شدند با این وجود باید برای آزادی این طیف افراد تلاش کرد.
به گفته معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور، ورود این افراد به زندان موجب شکسته شدن آبهت زندان شده است همچنین این رویه بر روی فرزندان و دیگر اعضای خانواده آنها تاثیر منفی گذاشت.
شیخ پور بیان کرد: بسیاری از فرزندان مجرمان پس از زندانی شدن سرپرست خانواده از حضور در محیط آموزشی و مدرسه صرفنظر کرده و خواندن درس را کنار گذاشتند.


وی ادامه داد: همچنین بسیاری از بانوان دنبال طلاق و جدایی از همسرشان بودند که با وساطت از بروز این اقدام تا حد امکان پیشگیری شد.
معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور تاکید کرد: بالا بودن آمار زندانیان، مسئولان را به فکر حفاظت، مراقبت و تامین سلامت آنها معطوف کرده و فراوانی مشغله مسئولان را از پرداختن به کارهای فرهنگی و تربیتی بازمی دارد.
شیخ پور اضافه کرد: بهترین راهکار برای اصلاح و تربیت افراد بزه کار انجام فعالیت های فرهنگی در کنار کاهش جمعیت زندان ها است.
وی گفت: بیشترین میزان زندانیان این استان را متهمان موادمخدر و روانگردان سپس سرقت و ربودن مال غیر تشکیل می دهد که باید با برنامه ریزی متهمان موادمخدر را به حداقل رساند.


معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور توضیح داد: بیشتر این افراد به دلیل فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی و اجتماعی با دریافت پول اندک اقدام به حمل موادمخدر برای سرشبکه های باند قاچاق کردند.
شیخ پور ادامه داد: هم اینک این طیف در دام پلیس و قانون گرفتار شده و به مجازات هایی همچون حبس طولانی مدت یا اعدام گرفتار شدند.
وی از کارکنان قضایی خواست با حضور در زندان و دیدار و گفت و گوی چهره به چهره با زندانیان با مشکلات و دغدغه های آنها بیشتر آشنا شوند.
معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور بیان کرد: به طور حتم این اقدام قاضی ها را در صدور رای آزادی مشروط، قرارها و تصمیم آنها در استفاده از مجازات جایگزین حبس کمک می کند.
شیخ پور افزود: زندان به عنوان نهاد اجتماعی در راستای توسعه سلامت گام های موثر برداشته است و پیشگیری از بروز مشکلات سلامت آنها به جامعه شده است.


در این آیین از خدمات 6 ساله حسن محمدیاری تقدیر به عمل آمده و پژمان پروین به عنوان مدیرکل جدید زندان های استان همدان منصوب شد.
پژمان پروین معاون سابق سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان های همدان بود که از مهر ماه سال 95 به عنوان مدیرکل زندان های استان خراسان شمالی معرفی شد.
حسن محمد یاری مدیرکل سابق زندان های همدان نیز به عنوان مدیرکل جدید زندان های استان آذربایجان شرقی منصوب شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    0 0
    مثل تمام کشورهای دنیا مهریه زندان نداشته باشد. برای چی مرد برود زندان بعد آزادش کنیم. قانون را اصلاح کنید. یا علی