آیا اجرای "طرح گردشگری آشوراده" در نخستین قدم های اجرایی خود، قوانین صریح سازمان حفاظت محیط زیست را زیر پا گذاشته است؟ آیا فعالان محیط زیست که از ابتدا نگران این تخلف ها بوده اند و بارها نسبت به آن هشدار داده اند می توانند مطمئن باشند که این بی قانونی ها در این طرح پرابهام تکرار نمی شود؟!

کلنگ زنی سایت پشتیبان "طرح گردشگری آشوراده" بدون ارزیابی محیط زیستی انجام شده است

سلامت نیوز: آیا اجرای "طرح گردشگری آشوراده" در نخستین قدم های اجرایی خود، قوانین صریح سازمان حفاظت محیط زیست را زیر پا گذاشته است؟ آیا فعالان محیط زیست که از ابتدا نگران این تخلف ها بوده اند و بارها نسبت به آن هشدار داده اند می توانند مطمئن باشند که این بی قانونی ها در این طرح پرابهام تکرار نمی شود؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز، در حالی که مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خبر کلنگ زنی سایت پشتیبان طرح گردشگری آشوراده را اعلام کرد و این خبر در تمام رسانه های رسمی و دولتی استان گلستان انعکاس یافت اما حالا امیرعبدوس در پاسخ به پرسش اسکان نیوز، انجام نشدن "مطالعات ارزیابی زیست محیطی" این سایت را تایید کرد. این در حالی است که بر اساس قوانین صریح محیط زیست ایران، این مطالعات باید پیش از صدور مجوز کلنگ زنی انجام می گرفت و هر گونه کلنگ زنی قبل از انجام "ارزیابی اثرات محیط زیستی" خلاف قوانین جاری کشور است.
 
علاوه بر قوانین مربوط به "ارزیابی زیست محیطی"، به موجب ماده یكم و ششم "قانون حفاظت وبهسازی محیط زیست"، وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت، پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و اقدام مخربی است كه منجر به از بین رفتن تعادل اكولوژیك طبیعت می شود.
 
امیرعبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در پاسخ به این سوال اسکان نیوز که "آیا سایت پشتیبان آشوراده، مطالعات "ارزیابی محیط زیستی" دارد یا نه؟ " نوشت: « هنوز طرحی برای "سایت پشتیبان" طبیعت گردی آشوراده در ساحل بندرترکمن تهیه نشده و ابعاد و مشخصات آن، نهایی نیست؛ صرفا بخشی از اراضی ساحلی بندرترکمن در طرح تفضیلی این شهر برای این کاربری در نظر گرفته شده است. بدیهی است پس از تهیه طرح و قبل از صدور مجوز محیط زیست باید "مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی" آن، انجام و به تایید کارگروه زی ربط برسد.»
 
عبدوس که در پاسخ به درخواست مصاحبه تلفنی خبرنگار اسکان، توسط مسوول دفتر خود اعلام کرد که مصاحبه تلفنی نمی کند و تنها در حضور خبرنگاران به آنها پاسخ می دهد نوشت:« نظارت بر اجرای این طرح هم با اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان است.»
 
این در حالی است که کلنگ زنی این سایت پشتیبان به تازگی انجام شده و مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست گلستان در نشست خبری "روز هوای پاک" درباره آن خبر و نیز توضیح داده است. او در آن نشست گفته بود که « در سایت پشتیبان، فعالیت های هتلینگ، پارکینگ، فروشگاه و ... انجام می شود و در آشوراده سازه سنگین و با ارتفاع زیاد نخواهیم داشت.»
 
عبدوس پیش از این با بیان اینکه « در طرح مصوب طبیعتگردی آشوراده، تمامی ملاحظات قوانین داخلی و استانداردهای جهانی حفاظت رعایت شده است و تمامی شایعات و شبهه‌افکنی‌ها در خصوص هرگونه واگذاری عرصه‌های ملی، هتل‌سازی و سوءاستفاده‌های اشخاص در این جزیره تکذیب می‌شود بر این نکته تاکید کرده بود که « سازمان همیاری ها هنوز تضمین های بانکی را ارائه نکرده و پس از تحویل آن و ابلاغ قرارداد، سازمان همیاری شهرداری ها می تواند پروژه را آغاز کند.» مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اما در این میان هیچ اشاره ای به اینکه "مطالعات ارزیابی زیست محیطی" این طرح نیز هنوز انجام نشده و باید انجام شود نکرده است.

"شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و آب بندان لپو-زاغمرز" که با این نام در کنوانسیون رامسر ثبت شده، با مجموعه ای از شنزارهای ساحلی، اراضی باتلاقی و مناطق جنگلی با پوشش درختچه های گز، جنگل انارستان و بیشه زارهای تمشك و پیكره آبی وسیع كه زیستگاه صدهاهزار پرنده مهاجر است در مرداد ١٣٤٨ به عنوان "منطقه حفاظت شده" و سپس 4 سال بعد به "پناهگاه حیات وحش" ارتقا یافت.
 
آشوراده به عنوان بخشی از این منطقه كه در سراسر دهه های گذشته و در جریان تجاوز روس ها به ایران، همواره به عنوان یكی از مناطق استراتژیك خزر بلافاصله توسط روس ها تصرف شده و آسیب های زیادی دیده بود سرانجام ٤٥ سال پیش در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. این منطقه بعدها توسط یونسكو و دبیرخانه "كنوانسیون رامسر" در سوییس به عنوان "ذخیره گاه زیستكره و تالاب بین المللی" به جهانیان معرفی شد.
 
مسوولان اجرایی دولت های مختلف اما این نکته را فراموش می کنند و تقریبا در تمام دولت ها با فشار بر سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران کل استانی آنها، به دنبال گرفتن مجوز برای اجرای طرح گردشگری در این جزیره بوده اند. این اتفاق در دولت های مختلف رخ داد و بالاخره در دولت یازدهم با انعقاد تفاهم نامه ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری رسمیت یافت.
 
اگر چه تهیه "طرح گردشگری آشوراده" بیش از 3 سال به طول انجامید و بارها با اصلاحات سازمان حفاظت محیط زیست رو به رو شد و اگر چه مدیران متولی محیط زیست و حتی دیگر مسوولان استان گلستان همواره بر ارزیابی زیست محیطی و رعایت الزام های آن در طرح فوق تاکید کردند، اما فعالان محیط زیست کشور از همان ابتدا نسبت به تخلف های احتمالی طرح، هشدار داده و ابراز نگرانی کرده اند.
 
این فعالان که بخشی از اساس با اجرای این طرح در "پناهگاه حیات وحش میانکاله" مخالف بودند و بخشی دیگر پیش بینی می کردند که مانند بسیاری از دیگر طرح ها در مناطق 4 گانه سازمان، نمی توان تمام اصول را در اجرا کنترل کرد و بر درستی آن نظارت داشت بارها از تریبون های مختلف مخالفت و یا نگرانی خود را اعلام کردند.
 
حالا در نخستین قدم هایی که برای اجرای "طرح گردشگری آشوراده" برداشته شده اولین تخلف ها در حال رخ دادن است که این، می تواند زنگ های خطر این طرح گردشگری پرابهام را برای فعالان و مدیران محیط زیست استان به صدا درآورد و آنها را ترغیب کند که از همین ابتدا مراقب کوچکترین تخلف ها در این منطقه باشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha