چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 263868

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی مازندران گفت: کنترل سلامت برای عرضه مواد خام وجود ندارد.

مطمئنید غذایتان سالم است؟

سلامت نیوز:رئیس پژوهشکده صنایع غذایی مازندران گفت: کنترل سلامت برای عرضه مواد خام وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،رضا اسماعیل زاده کناری در مورد سلامت مواد غذایی خام موجود در بازار اظهار کرد: سلامت مواد غذایی به معنای داشتن ظاهری مطلوب و عاری از میکروب، کپک و مخمر نیست.

وی به نا آگاهی مردم نسبت به آنالیز مواد غذایی خام و محصولات غیرصنعتی اشاره کرد و افزود: سلامت محصولات باید پس از بررسی در مورد میزان ناخالصی، مقدار سموم مصرف شده در مراحل مختلف کشت و عاری بودن محصول از فلزات سنگین مشخص شود که متأسفانه امکان دانستن آن وجود ندارد.

نظارت بر محصولات صیفی جات و میوه‌های بازار مازندران کذب است

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی مازندران، غذا و مواد غذایی را به دو بخش خام و فرآوری شده طبقه بندی کرد و با بیان اینکه در زمینه عرضه مواد خام کنترل سلامت وجود ندارد، تصریح کرد: این گفته می‌شود که محصولاتی نظیر صیفی جات، سبزیجات و میوه‌های عرضه شده در بازار به لحاظ سلامت، تحت نظارت قرار گرفته اند سخنی کذب است.

رئیس پژوهشکده علوم صنایع غذایی مازندران با اشاره به عرضه انواع محصولات غذایی در بازارهای هفتگی استان خاطرنشان کرد: هیچ گونه نظارتی بر روی محصولات از بابت صحت و سلامت مواد غذایی خام وجود نداشته و این موضوع در رابطه با تولیدکنندگان عمده و انبوه نیز صادق است.

*نظارت کیفی مواد غذایی به عهده اداره نظارت بر مواد غذایی نیست

اسماعیل زاده دلیل عدم نظارت را مربوط به تعریف نشدن برخی دستورالعمل‌ها دانست و تاکید کرد: اداره نظارت بر مواد غذایی تنها وظیفه کنترل و بررسی محصولات غذایی صنعتی و فرآوری شده را داشته و نظارت کیفی مواد غذایی در حیطه کاری این ارگان نیست.

رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، متولی عرضه و تولید محصولات خام در کشور را جهاد کشاورزی معرفی و تصریح کرد: امکاناتی که این ارگان در رابطه با سنجش مواد غذایی در اختیار دارد در سطح پایینی است.

کمبود امکانات آزمایشگاهی در مجموعه جهاد کشاورزی

وی از کمبود امکانات آزمایشگاهی در مجموعه جهاد کشاورزی سخن گفت و اظهار کرد: نبود چنین امکاناتی باعث شده تا این نهاد نتواند محصولات را تحت کنترل، نظارت و مراقبت خود گرفته و با نمونه برداری، صحت عرضه محصولات را مورد پایش قرار دهد.

فقط مواد غذایی صنعتی تحت نظارت هستند

اسماعیل زاده، موضوع نظارت را تنها در مورد محصولات صنعتی و فرآوری تعریف شده توصیف کرد و افزود: در این حوزه اداره‌های نظارت بر مواد غذایی و استاندارد با معین کردن حدود مجاز و محدوده‌های مشخص، فعالیت صنایع را تحت بازرسی و کنترل قرار داده‌اند.

اقرار به وجود برخی فریبکاری‌های موجود در محصولات غذایی صنعتی و فرآوری شده

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اقرار به وجود برخی شیطنت‌ها و فریبکاری‌های موجود در محصولات غذایی صنعتی و فرآوری شده خاطرنشان کرد: هر چند این دست از اتفاق‌ها بر مردم پوشیده نیست اما می‌توان گفت که حداقل یک سیستم نظارتی بر تولید و عرضه این محصولات وجود داشته اما در مورد عرضه مواد خام چنین نیست.

سرطان و رابطه آن با مواد غذایی

اسماعیل زاده در بخش دیگری از گفت و گو درباره شیوع بیماری‌های صعب العلاج و ارتباط آن با مواد غذایی خام و پرمصرف کشور نظیر برنج و گندم گفت: در سال‌های اخیر به دلیل مطرح شدن آثار و پیامدهای ناگوار سموم و فلزات سنگین، سازمان غذا و دارو تولیدکنندگان عمده برنج را مکلف به دریافت شناسه نظارتی کرده تا عرضه محصولات بسته بندی شده تحت برندهای معتبر، اطمینان کافی را به مصرف کننده القا کند.

رئیس پژوهشکده علوم صنایع غذایی مازندران با تصریح اینکه شیوع بیماری سرطان در سال‌های اخیر تنها مربوط به غذا نیست، تاکید کرد: دلایل متعددی در ابتلاء به این بیماری نقش داشته که از آن جمله می‌توان به مواردی چون ژن مستعد، استرس، عدم فعالیت و در نهایت تغذیه اشاره کرد.

سرطان‌های دستگاه گوارش شایع‌ترین نوع بیماری در مازندران

رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، سرطان‌های دستگاه گوارش را شایع‌ترین نوع این بیماری در استان دانست و خاطرنشان کرد: سرطان‌های معده، مری و روده در ارتباط مستقیم با الگوی مصرف غذایی افراد است.

*مصرف مواد غذایی داغ یکی از علل سرطان‌های دستگاه گوارش

اسماعیل زاده به مطالعات و پژوهش‌های اخیر محققین دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص ریشه یابی علل شیوع سرطان، اشاره و تصریح کرد: پژوهشگران بر این باورند که به دلیل پایین بودن ارتفاع استان از سطح دریاهای آزاد و نیز بالا بودن نقطه جوش آب متأثر از این پیامد، محصولات غذایی با درجه حرارت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: مصرف مواد غذایی داغ و با حرارت بالا به الگوی تغذیه‌ای برخی افراد تبدیل شده که در نتیجه باعث تشدید استعداد سیستم گوارش برای ابتلای زودهنگام به سرطان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، مقاومت و حساسیت افراد در برابر سموم را متفاوت، توصیف و اظهار کرد: برخی افراد در دُز ( dose ) پایین از سموم، حساسیت بالایی نشان داده و برخی افراد حتی در مقادیر بالاتر از مصرف سم علائمی بروز نمی‌دهند که این همان مبحث استعداد ژن و تأثیرگذاری آن بر وقوع بیماری است.

*محصول ارگانیک واقعی نداریم

اسماعیل زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه محصول ارگانیک چقدر واقعیت دارد، تصریح کرد: محصول ارگانیک واقعی به معنای تام وجود ندارد و تولید محصولات آلی و کاملاً طبیعی ادعایی نادرست است.

رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با تشریح معنای کامل محصول ارگانیک گفت: محصول ارگانیک باید دارای زنجیره غذایی ( chain food ) ارگانیک باشد که شامل تهیه بذر تا محصول نهایی ارگانیک و طبیعی است.

رئیس پژوهشکده علوم صنایع غذایی استان با مطرح کردن این پرسش که چه کسی می‌تواند ادعا کند تمام زنجیره تولید محصول وی ارگانیک است خاطرنشان کرد: تشخیص اینکه بذر تهیه شده از مکانی مطمئن خریداری شده و یا اینکه در چه شرایطی به عمل آمده و آیا ارگانیک بوده بسیار مشکل است.

اسماعیل زاده با بیان اینکه خلوص محصولات ارگانیک تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد است، تصریح کرد: باید تمام زنجیره غذایی کاملاً ارگانیک باشد تا ادعا کنیم محصول نهایی ما آلی، طبیعی و به دور از آلاینده‌ها است، بنابراین محصول ۱۰۰ درصد ارگانیک وجود خارجی ندارد.




  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha