154 کشور جهان در برنامه ایمن‌سازی خود از واکسن خوراکی فلج اطفال استفاده می‌کنند.

واکسن‌ها مضر و خطرناک نیستند

سلامت نیوز:  154 کشور جهان در برنامه ایمن‌سازی خود از واکسن خوراکی فلج اطفال استفاده می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، سازمان جهانی بهداشت مقرر کرده که در تمام این کشورها از نیمه دوم آوریل 2016 (۴ اردییهشت 1395 ) کلیه واکسن‌های خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال باید از زنجیره سرما در کلیه مراکز ارائه خدمات واکسیناسیون و مراکز نگهداری واکسن اعم از دولتی یا خصوصی جمع‌آوری و امحا و واکسن دو سروتیپی خوراکی 1 و 3 جایگزین آن شود. همچنین یک دوز واکسن تزریقی سه سروتیپی در چهار ماهگی به برنامه واکسیناسیون ایران اضافه شود.

دلیل این امر این بود که «ویروس فلج اطفال» «پولیوویروس» (Polio Virus) سه سروتیپ آنتی ژنی 1 ،2 و 3 دارد.

سروتیپ 1 ویروس، عامل اغلب موارد ابتلا به فلج است. سروتیپ2 ویروس آخرین بار در کشور هند در سال1999 شناسایی شده و ریشه کنی جهانی آن به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده است. سروتیپ 3 نیز آخرین بار در نوامبر 2012 در نیجریه شناسایی شد.

به همین دلیل به تازگی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شرایطی فراهم شده تا کودکانی که متولد مرداد سال 95 به بعد هستند و واکسن تزریقی فلج اطفال را نتوانسته اند دریافت کنند، یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال را تزریق کنند.

محمدمهدی گویا با اشاره به وقفه ایجاد شده در واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال در تمام کشورهای دنیا، بیان کرد: به دلیل مشکلات ایجاد شده در تامین واکسن تزریقی فلج اطفال در سال 95 و وقفه بیش از یک ساله برای تزریق این واکسن، هیچ یک از کودکان متولد شده در دنیا در این بازه زمانی نتوانستند این واکسن را در 4 ماهگی دریافت کنند و به همین دلیل در حال حاضر که واکسن در دسترس است کودکانی که در این بازه زمانی واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت نکردند، واکسینه خواهند شد و این علاوه بر واکسیناسیون کودکانی است که الان به 4 ماهگی خواهند رسید.

اقدامات گروه های ضدواکسن

با انتشار این خبر، گروه‌های ضدواکسن در ایران علیه واکسن فلج اطفال وارد عمل شده‌اند.

به دنبال این اقدامات ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت با تکذیب شایعات مرتبط با واکسن فلج اطفال گفت: خوشبختانه در کشور ما مقابله با ویروس فلج اطفال به خوبی انجام گرفته و این در حالی است که در کشورهای همسایه هنوز این بیماری حتی به صورت شدید نیز گزارش می‌شود، بنابراین مردم نگرانی نداشته باشند و به شایعاتی که گفته شده نوع خوراکی این واکسن موثر نیست، توجه نکنند و ما این مساله را تکذیب می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، جنبش ضدواکسیناسیون کودکان معتقد است که واکسن‌ها مضر یا کشنده هستند.

به گزارش ایندیپندنت، سخنگوی وزارت بهداشت بریتانیا با ابراز نگرانی در این باره گفت: نمی‌توانیم نسبت به اثرات شبکه‌های اجتماعی آرام باشیم. درحالی‌که جذب واکسن‌های مناسب کودکان در کل اروپا طی سال‌های اخیر بهبود یافته است، تزریق واکسن در بریتانیا با شایعه‌پراکنی مواجه است.

پیتر هوتز کارشناس مشهور حوزه واکسن نیز در این باره گفته است: جنبش ضدواکسن که اطلاعات غلطی به مردم درباره اثرات واکسن‌ها می‌دهند، یک مشت قاتل هستند. در اثر اطلاعات غلط این جنبش میزان مرگ‌ ومیر آمریکایی‌ها بر اثر سه بیماری آنفلوآنزا، سرخک و سرطان‌های دهانه رحم افزایش یافته است.

در فصل قبلی آنفلوآنزا در ژانویه و فوریه 2018 حدود 200 کودک بر اثر آنفلوآنزا مردند. بیش از 80 درصد این مرگ‌ها به‌علت عدم واکسیناسیون کودکان توسط والدینشان به‌خاطر توصیه‌های جنبش ضدواکسن بود.

بعد از آمریکا و بریتانیا فعالیت گروه‌های ضدواکسن در ایران نیز این‌ روزها در شبکه‌های مجازی افزایش یافته و آنها معتقدند همه واکسن‌ها مضر و خطرناک هستند.

این در حالیست که، طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار بود که در ایران از روز شنبه 23 آوریل (4 اردیبهشت ) واكسن خوراكی دو ظرفیتی جانشین واكسن سه ظرفیتی شود که این کار انجام شد و قرار شد که یک دوز واکسن تزریقی سه سروتیپی در چهار ماهگی به برنامه واکسیناسیون ایران اضافه شود که متاسفانه به خاطر کمبود جهانی این کار فقط در ابتدا فقط در مناطق پر خطر اجرا شده است و از تاریخ شهریور ماه 97 واکسن تزریقی سه سروتیپی نیز روتین شده است و به تمامی متولدین 1/1/95 که فقط واکسن دو سروتیپی گرفته اند در بهمن ماه 97 یک دوز واکسن تزریقی سه سروتیپی تزریق شود.

 این امر موجب حفظ حداقل سطح ایمنی علیه سروتیپ 2 ویروس و تسهیل كنترل طغیان های آتی فلج اطفال و تقویت ایمنی علیه سروتیپ های 1 و 3 ویروس می شود. بنابراین، برخلاف شایعات واكسن تزریقی فلج اطفال، جایگزین قطره خوراكی فلج اطفال نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha