پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 263991

در این بیماری سراستخوان ران كه وارد لگن می‌شود، خون رسانی به آن مختل می‌شود و به همین علت سراستخوان ران حالت كروی شدن خودش را از دست می‌دهد در نتیجه ایجاد درد و لنگی می‌كند.

چرا فرزندم می‌لنگد؟

سلامت نیوز-*دكتر علیرضا غزنوی،: در این بیماری سراستخوان ران كه وارد لگن می‌شود، خون رسانی به آن مختل می‌شود و به همین علت سراستخوان ران حالت كروی شدن خودش را از دست می‌دهد در نتیجه ایجاد درد و لنگی می‌كند.

 علل لنگیدن  کودکان در یك تا سه سالگی چیست؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، سینوویت گذرا شایع‌ترین علت این اتفاق است كه كودك به‌دنبال یك سرماخوردگی ویروسی یا اسهال ویروسی دچار التهاب پرده پوشاننده مفصل می‌شود. التهاب مفصل، درد ایجاد می‌كند. این حالت خود به خود بهبود می‌یابد. كودك باید جنب‌وجوش كمتری داشته باشد و استراحت كند قرص یا شربت بروفن یا استامینوفن استفاده كند.
تشخیص دیگر در سن یک تا سه سالگی، عفونت مفصلی است. در اینجا چرك وجود دارد كه با درد‌ و تب و لرز شدید همراه است. آزمایش، معیارهای عفونت مفصل را نشان می‌دهد.
این اختلال  اگر در مفصل لگن باشد به جراحی و شست‌وشوی مفصل و آنتی‌بیوتیك تزریقی نیاز دارد.
علت سوم برای این سن، پریدن بچه و شیطنت او‌ست. دراین حالت، پرده‌ای كه روی استخوان بچه‌هاست ضخیم است و اگر شكستگی ایجاد شود، پرده نمی‌گذارد استخوان جابه‌جا شود، یك ترك روی استخوان ایجاد می‌شود كه درد و لنگیدن ایجاد می‌كند.

آیا لنگیدن بدون دردهم داریم؟
بله، در مواردی كه دررفتگی مفصل ران وجود داشته باشد یا درمواردی كه كوتاهی ران یا كوتاهی ساق داریم، كودك لنگیدن بدون درد دارد.
​​​​​​​
علت لنگیدن در كودكان 4 تا ده ساله چیست؟
در این سن هم التهاب مفصل یا سینوویت گذرا باعث می‌شود یا به علت بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و اسهال ویروسی، لگن التهاب پیدا می‌كند. مفصل لگن عمقی است وعلائم گرمی و قرمزی را ما نمی‌بینیم.به همین علت مفصل در معاینه با خم و راست كردن، دردناك می‌شود؛ یعنی ممكن است مفصل لگن درگیر باشد ولی درد در زانو‌ست.
چون عصب اینها مشترك است و بعد از این علت لنگیدن در این سن، آرتریت سپتیك است بچه علائمی مانند تب، لرز و اشكال در تغذیه دارد. آزمایش هم التهاب را نشان می‌دهد.علت دیگر در بچه‌های چهار تا ده ساله، بیماری پرتزاست.
در این بیماری سراستخوان ران كه وارد لگن می‌شود، خون رسانی به آن مختل می‌شود و به همین علت سراستخوان ران حالت كروی شدن خودش را از دست می‌دهد در نتیجه ایجاد درد و لنگی می‌كند. علت دیگر، كوتاهی اندام یا نابرابری طول اندام است.

* فوق‌تخصص ارتوپدی كودكان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha