صحن علنی امروز (دوشنبه ۱۵ بهمن ماه) مجلس در حالی آغاز شد که بررسی رای اعتماد به سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در دستور کار قرار دارد.

مشروح سخنرانی موافقان و مخالفان وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس

سلامت نیوز:صحن علنی امروز (دوشنبه ۱۵ بهمن ماه) مجلس در حالی آغاز شد که بررسی رای اعتماد به سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف وی که د ر خبرگزاری خانه ملت  منتشر شد در زیر می آید : 

فرهنگی در مخالف با وزیر پیشنهادی بهداشت:

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با تأکید بر اینکه مافیای دارو و تجهیزات باید مدیریت شوند، گفت: طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده باید تعیین تکلیف شود.

فرهنگی  به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در دفاع از سعید نمکی گفت: انتظار می‌رفت آقای روحانی به جای مطرح کردن درخواست بزرگتر شدن دولت در اندیشه رفع مشکلات معیشتی مردم بودند و اگر قرار بود از موضوع دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت خارج شوند، بهتر بود در خصوص بازار ارز، سطح قیمت‌ها مایحتاج عمومی و تمام مواردی که مورد نیاز جامعه است، سخن می‌گفتند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید اعلام کند که چه پیش‌بینی‌هایی برای رفع مشکلات مردم در حوزه درمان دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب توصیه‌ای به بخش سلامت داشته‌اند مبنی بر آن که بکوشید بیمار و اطرافیان جز رنج بیمار دغدغه دیگری نداشته باشند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا وضعیت بهداشت و درمان کشور در حال حاضر اینگونه است، آیا صحیح است به خاطر تجهیزات جزئی یک بیمار 3 بار به اتاق عمل برده شود و به دلیل نبود تجهیزات به تخت خود بازگردانده شود.

وی ادامه داد: یکی از معاونان وزرا در تعریف از یک مدیری اغراق کرده بود که مبنای این تعریف را از آن معاون پرسیدم که عنوان کرد شاخص‌هایی برای این تعاریف دارم که در پاسخ به این فرد گفته شد که جان انسان‌ها را جزو شاخص‌های خود لحاظ کند و موضوع مرگ و میری که در بیمارستان‌های تحت نظر این افراد رخ می‌دهد را در تعریف از این اشخاص در نظر بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیماری با کپسول اکسیژن داخل فضای MRI شده و با انفجار کپسول با وضعیت فجیعی از دنیا رفته است، اظهار داشت: بودجه بخش بهداشت و درمان از 12 هزار میلیارد به 38 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که در واقع بیش از 3 برابر افزایش داشته، آیا این 3 برابر شده آثار خود را در جامعه بر جای گذاشته است، آیا شاهد بهبود شرایط در حوزه بهداشت و درمان بوده‌ایم.

فرهنگی با بیان اینکه بیش از 80 درصد منابع بخش بهداشت و درمان به سمت هزینه‌های پرسنلی و پرداخت به اشخاص سوق یافته است،افزود: آیا وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اصلاح شرایط و حل مسائل مردم به جای متورم کردن هزینه‌ها راهکار دیگری دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات در بخش بهداشت موضوع پیشگیری‌ها است، ادامه داد: سازمان غذا و دارو در کشور وجود دارد اما در سالهای گذشته بسیار ناموفق عمل کرده و اختلالات جسمی فراوانی برای مردم ایجاد کرده است و در حوزه درمان نیز موفقیت‌های چندانی وجود نداشته است.

[quote-left]خرید تجهیزات پزشکی برای عده‌ای بهشت مالی شده است لذا آقای نمکی که به پاکدستی شهره است باید مافیای دارو و تجهیزات را مدیریت، قانون را اجرا و نظام ارجاع و پزشک خانواده را تعیین تکلیف کند. [/quote-left]

وی با بیان اینکه کنترل کیفیت غذا به شکل نادرست در کشور انجام می‌شود، تأکید کرد: دسترسی مردم به پروتئین‌های مورد نیاز پایین است و بیماری های قلب، عروقی و فشار خون که در کشور شایع شده است عمدتاً ریشه در تغذیه دارد، لذا وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید عنوان کند که برای اصلاح این ایرادها چه برنامه‌هایی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مسائل تربیتی در بخش سلامت وضعیت نامناسبی دارد، افزود: برخوردهایی که داخل دانشگاه با دانشجویان و متخصصان انجام می‌شود مناسب نیست و شخصی که درخواست امکانات داده به یک وضعیت ناهنجار تبعید شده و کار در همان بیمارستان به شخص غیرمتخصص واگذار شده است.

فرهنگی ادامه داد: متأسفانه برخی آثار نامناسبی در صورت، لب و فک بیماران ایجاد می‌کنند که به دلیل عدم استفاده از نیروی متخصص در این بخش است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکودر مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید از 500 میلیون یورویی که در اختیار بخش دارو و تجهیزات قرار گرفته استفاده صحیح شود، تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور مقرر شده بود نظام ارجاع و پزشک خانواده اجرایی شود و قرار بود این طرح برای برخی و یا همه باشد لذا اگر تجربه پزشک خانواده و نظام ارجاع، تجربه خوبی است باید برای همه اجرا شود و اگر تجربه مناسبی نبوده باید یکی دو استانی که این طرح را اجرایی کرده و از آن رنج می‌برند نیز از اجرای آن خارج شوند.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برنامه‌های شما در طرح تحول سلامت که با ادعاهای فراوانی ایجاد شد اما آثار کمی داشت، چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه چرا برای کسری هزینه‌های سلامت باید اوراق به فروش برسد، افزود: خرید تجهیزات پزشکی برای عده‌ای بهشت مالی شده است لذا آقای نمکی که به پاکدستی شهره است باید مافیای دارو و تجهیزات را مدیریت، قانون را اجرا و نظام ارجاع و پزشک خانواده را تعیین تکلیف کند.

فرهنگی با بیان اینکه جایگاه ایران در بخش سلامت در دنیا ارزنده است، ادامه داد: وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان باید برای رفع آلام و کاهش مشکلات مردم، بکارگیری مدیران پاکدست که تمام انرژی خود را صرف بهتر شدن شرایط می‌کند، گام‌های مهمی بردارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه پرستاران نیاز به توجه دارند، تصریح کرد: نظام تعرفه‌گذاری، تدوین اما اجرایی نشده است که باید مسائل این بخش نیز رفع شود.

 محمدحسین فرهنگی در زمان مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تجمع نمایندگان در اطراف رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت: آقای روحانی باید زمان‌هایی برای نمایندگان کمیسیون‌ها و مجامع استانی اختصاص دهند تا در این جلسات نمایندگان فرصت بیان مطالب خود را داشته و بیان مسائل را منحصر به چنین جلساتی نکنند.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر فرهنگی گفت: پیشنهاد خوبی در این بخش مطرح شد.

 

مقصودی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت:

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب در مجلس گفت: این روزها از طرح تحول سلامت مردم ناراضی هستند زیرا دولت به برنامه‌ها نگاه عملی ندارد.

 حسین مقصودی گفت: بی‌انصافی است اگر ضمن بیان انتقادات جدی به دولت تدبیر و امید، از خوبی‌های آن نیز نگوییم؛ در دولت اول کنترل تورم زبانزد خاص و عام بود.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور گفت که حیف آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی رفت و تا پایان دولت در کنار ما نبود. این موضوع سوال ما نمایندگان نیز است که باید آقای روحانی و نوبخت به آن پاسخگو باشند، گفت: همه نمایندگان مردم، کسانی که آقای نمکی را می‌شناسند، می‌دانند ایشان به پاکدستی، تخصص در عملکرد زبانزد خاص و عام هستند، چه تضمینی وجود دارد رئیس جمهور و آقای نوبخت این نیرو را نیز نسوزانند.

وی ادامه داد: توجه ویژه آقای نمکی به برنامه‌های قابل اجرا جای تحسین دارد اما برنامه‌ها باید بومی‌گرایی شوند؛ برای بهسازی طرح پزشک خانواده برنامه‌ای ارائه نشده است.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این روزها از طرح تحول سلامت مردم ناراضی هستند زیرا دولت به برنامه‌ها نگاه عملی ندارد، اضافه کرد: اگر نگاه بنیادی وجود داشت باید منشأ بیماری‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت نه درمان آن، منشأ بیماری‌های امروز سوء تغذیه است که برخلاف نظر رئیس جمهور اکثر مردم فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و بیمه‌ها شامل تمام داروها نمی‌شوند.

مقصودی با بیان اینکه همه می‌دانند علت کنار رفتن آقای هاشمی اختلافات درونی دولت است، بخشی از اعضای دولت مخصوصاً آقای نوبخت معتقد بودند هاشمی بیش از دخل دولت خرج می‌کند، تصریح کرد: چند ده هزار میلیارد تومان بدهی به بیمارستان‌ها آنها را به مرز ورشکستگی برده و دولت‌های آینده را رنج می‌دهد، با افزایش 300 درصدی تعرفه پزشکی منابع به جیب پزشکان روان شده است.

[quote-right]همه نمایندگان مردم، کسانی که آقای نمکی را می‌شناسند، می‌دانند ایشان به پاکدستی، تخصص در عملکرد زبانزد خاص و عام هستند، چه تضمینی وجود دارد رئیس جمهور و آقای نوبخت این نیرو را نیز نسوزانند. [/quote-right]

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه آقای نمکی با کدام اعتبار می‌تواند بدهی به بیمارستان‌ها را پرداخت کند، عنوان کرد: وضع اقتصادی، معیشت، صنعت و کشاورزی را رها کرده‌ایم و برخی افراد به نام خصوصی‌سازی، خصوصی خواری کرده‌اند.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور آیا می‌توان جلوی دخالت‌های نوبخت را بگیرید و از برنامه‌های آقای نمکی حمایت کنید، چرا پشت تریبون اطلاعات دروغ آقای نوبخت را اعلام می‌کنید، مردم به این آمارها می خندند، شما همواره از دفترچه بیمه رایگان صحبت کرده‌اید اما می‌دانید این دفترچه دیگر صادر نمی‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه آقای رئیس جمهور آیا خبر دارید با فروش اوراق مشارکت چه چالشی برای دولت‌های بعدی ایجاد می‌کنید، خاطر نشان کرد: روستاییان اگر از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد بیمار شوند باید تمامی هزینه‌ها را پرداخت کنند، دولت‌های آینده از این دولت به عنوان ضعیف‌ترین دولت یاد می‌کنند.

 

ساداتی‌نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت:

نماینده مردم کاشان، آران بیدگل در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت به برنامه‌های وی در هدفمندسازی آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد پرستار و رادیولوژیست در کشور کم است که با هدفمندسازی آموزش پزشکی مشکل برطرف می‌شود.

سیدجواد ساداتی نژاد در جریان بررسی صلاحیت سعید نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موافقت با وی به برنامه‌های نمکی اشاره کرد و گفت: وزیر پیشنهادی اصل برنامه‌های خود را بر پیشگیری گذاشته است و درمان در درجه دوم قرار دارد که اگر همین تمرکز در طرح تحول سلامت انجام می‌شد، شاهد هزینه‌های زیاد درمان نبودیم.

نماینده مردم کاشان، آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نمکی به حوزه توانبخشی اهمیت می‌دهد، عنوان کرد: همچنین اهمیت به طب سنتی از دیگر توجهات نمکی است و تلاش برای اجتماعی کردن حوزه سلامت دارد، به این شکل که پزشکان و دانشجویان به جای ملاقات بیماران در بیمارستان به بطن جامعه می‌روند.

وی افزود: هدفمند کردن آموزش پزشکی که باعث افزایش تعداد پرستاران و رادیولوژیست‌ها می‌شود از دیگر برنامه های وی است. همچنین ایشان به حوزه درمان برنامه ششم و اجرایی کردن آن اعتقاد دارد و رعایت عدالت در حوزه سلامت روستایی را مد نظر قرار می‌دهد چنانچه پیش از این رئیس شبکه بهداشت کاشان نیز بوده و در آن زمان هر چهارشنبه به بازدید از روستاها می‌رفت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه بیمار نباید غیر از رنج و درد بیماری، رنج دیگری داشته باشد، اظهار داشت: نمکی به اقتصاد مقاومتی توجه دارد، همچنین در سوابق کاری وی، جهاد سازندگی به چشم می‌خورد که به معنای مدیریت و نگاه جهادی است چنانچه در دفاع مقدس نیز حضور داشت.

[quote-left] نمکی مدیر گلخانه‌ای نیست و مراحل مدیریت را یکی پس از دیگری طی کرده است، همچنین سررشته وی در حوزه بودجه باعث می‌شود مدیریت و انضباط مالی داشته باشد که هزینه مازاد را در طرح تحول به حداقل برساند.[/quote-left]

ساداتی نژاد در ادامه با اشاره به سابقه نمکی در معاونت وزارت بهداشت و معاونت بودجه بیان کرد: نمکی مدیر گلخانه‌ای نیست و مراحل مدیریت را یکی پس از دیگری طی کرده است، همچنین سررشته وی در حوزه بودجه باعث می‌شود مدیریت و انضباط مالی داشته باشد که هزینه مازاد را در طرح تحول به حداقل برساند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نمکی برای دوران تحریم نیز در حوزه درمان برنامه دارد، خاطر نشان کرد: وزیر پیشنهادی به درمان کارگران نیز نگاه خاص دارد و به لحاظ شخصیتی نیز در خانواده‌ای متدین متولد شده و روحیه مردمی دارد لذا از آن جایی که کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس اقبال خوبی نسبت به وی دارند از همکاران می‌خواهم که به ایشان اعتماد کنند.

 

سلیمی در دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت:

نماینده مردم محلات در مجلس اعتقاد دارد وزیر پیشنهادی بهداشت فردی پاک دست است و نمکی دارای برنامه های جامع بوده و به بخش درمان، بهداشت و پیشگیری توجه دارد.

 علیرضا سلیمی در دفاع از برنامه های سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر نمکی فردی پاک دست است و علیرغم اینکه در سطوح کلان مدیریتی مسئولیت های زیادی داشته تاکنون لکه سیاهی در پرونده اش نبوده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی تعارض منافع در برخی افراد اظهار کرد: با توجه به اینکه دکتر نمکی مسئولیت و منافعی در بخش خصوصی ندارد می تواند به خوبی از مسئولیت اجتماعی خود برآید و آزادانه و با حریت تصمیم گیری کند؛ متاسفانه برخی از وزرا و مسئولان به دلیل اینکه همزمان مسئولیت اجرایی داشته و منافعی در بخش خصوصی داشته، از حریت لازم برخوردار نیستند.

وی افزود: تاکنون وزرای بهداشت در دوران های گذشته برنامه های یک بُعدی ارائه می دادند اما دکتر نمکی دارای برنامه های جامع بوده و به بخش درمان، بهداشت و پیشگیری توجه دارد.

سلیمی تصریح کرد: دکتر نمکی تجربه خوبی در حوزه دارویی کشور دارد و این مهم در حالی است که امروزه با مشکلاتی در بخش دارو مواجهیم که این تجربه کارآمد خواهد بود. همچنین وی تبحر خاصی در مباحث بودجه ای دارد، زیرا در معاونت اجتماعی سازمان برنامه و بودجه 90 درصد بودجه جاری کشور را در اختیار داشته است.

[quote-right]  تاکنون وزرای بهداشت در دوران های گذشته برنامه های یک بُعدی ارائه می دادند اما دکتر نمکی دارای برنامه های جامع بوده و به بخش درمان، بهداشت و پیشگیری توجه دارد.[/quote-right]

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: حدود 75 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش بهداشت کشور در سال 98 اختصاص یافته، همچنین 3.3 میلیارد دلار اعتبار برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است، بنابراین با توجه آشنایی دکتر نمکی به بحث بودجه، می توان نگرانی های گذشته درخصوص بی انضباطی های مالی را رفع کرد.

وی افزود: در زمان تحریم نیاز به مدیریت جهادی داریم، این در حالی است که دکتر نمکی از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس بوده و در جهاد سازندگی نیز فعالیت کرده است. همچنین برنامه های وی مطابق با اسناد بالادستی بوده و به آسیب ها نیز توجه دارد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خدمت جامع و همگانی، اجتماعی شدن سلامت، توجه به آموزش و پژوهش از خط مشی های برنامه نمکی است، خاطرنشان کرد: از وزیر پیشنهادی انتظار داریم مشکلات بیماری های خاص را حل کند و به توزیع عادلانه منابع توجه جدی داشته باشد.

لازم به ذکر است که در پایان سعید نمکی با 229 رای موافق از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و سیزدهمین وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha