چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 264392

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: مهمترین مشکل حوزه پرستاری، کمبود نیرو است و بیشترین آسیب از این کمبود متوجه مردم می‌شود. البته قول جذب 19 هزار پرستار در سال های 98 و 99 از طرف وزیر بهداشت داده شده است که امیدواریم با جذب این پرستاران، مشکل برطرف شود.

19 هزار پرستار جذب می شوند

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: مهمترین مشکل حوزه پرستاری، کمبود نیرو است و بیشترین آسیب از این کمبود متوجه مردم می‌شود. البته قول جذب 19 هزار پرستار در سال های 98 و 99 از طرف وزیر بهداشت داده شده است که امیدواریم با جذب این پرستاران، مشکل برطرف شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، مریم حضرتی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: در سه سال گذشته حدود 27 هزار و 184 نیروی پرستاری جذب شده است، اما با این حال به دلیل اینکه در طرح تحول سلامت تخت‌ها و بیمارستان‌های زیادی به بهره برداری رسیدند، نیاز کشور به نیروی پرستاری بیشتر شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: به ازای هر چهار پرستار، یک کمک پرستار تعریف شده است و در حال حاضر هم کمبود پرستار حرفه‌ای و هم پرستار غیرحرفه‌ای وجود دارد. پرستاران غیرحرفه‌ای تربیت شده اند و می توانند جذب شوند.

* مهاجرت پرستاران
معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره میزان مهاجرت پرستاران اظهار داشت: مساله مهاجرت پرستاران یک مشکل جهانی است و حتی کشورهای اروپایی نیز با این مشکل مواجه هستند. کمبود شدید نیروی پرستاری در همه کشورهای دنیا وجود دارد و شاید یکی از دلایل آن جهانی شدن سالمندی باشد.
وی ادامه داد: در برخی کشورها مثل استرالیا پذیرش پرستاران راحت‌تر شده است و در نتیجه باید سیاست‌هایی را انجام دهیم که پرستاران در کشور بمانند، زیرا سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند.
حضرتی افزود: آمار صحیحی از مهاجرت پرستاران وجود ندارد و برخی افراد خودشان علاقه دارند که مهاجرت کنند. بر اساس گزارش سازمان نظام پرستاری، در یک سال حدود 200 پرستار اعلام کردند که مهاجرت می‌کنند، اما پیش بینی های وزارت بهداشت این است که آمار این پرستاران کمتر از 500 نفر در سال است.

* خشونت علیه پرستاران
معاون وزیر بهداشت درباره خشونت علیه پرستاران بیان کرد: موارد خشونت علیه پرستاران طی سال‌های اخیر متاسفانه زیاد بوده است. البته آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد و به صورت موردی اعلام می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد 50 درصد خشونت علیه پرستاران به شکل فیزیکی و کلامی است.

* پرستاری در منزل و مراکز پرستاری جامعه نگر
حضرتی درباره طرح مراقبت در منزل بیان کرد: در حال حاضر بیشترین نیروهای پرستاری در بیمارستان‌ها فعال هستند، در حالی‌ که در بسیاری از کشورها بر پرستاری جامعه نگر و حضور آنها در جامعه تاکید شده است. طی سال‌های اخیر توانستیم برنامه مراقبت در منزل را ساماندهی کنیم که در حال حاضر حدود هزار مرکز فعال مراقبت در منزل وجود دارد.
وی ادامه داد: طرح آزمایشی مراقبت در منزل در شورای عالی بیمه مصوب شده و در حال اجراست که برای 5 بیماری شایع انجام می‌شود. از طرفی برخی بیماران نیز درمان خود را در بیمارستان دریافت کردند و فقط نیازمند مراقبت در منزل هستند. برای انجام این کار در همه دنیا خانه‌های پرستاری یا مراقبت‌های بینابینی درنظرگرفته شده است. در معاونت پرستاری نیز آیین نامه‌ای برای مراکز جامع مراقبت پرستاری ارائه شده که امیدواریم این طرح نیز به زودی به سرانجام برسد تا آن را به سراسر کشور ابلاغ کنیم.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در مراقبت در منزل، بیمار در منزل حضور دارد و پرستار در منزل خدمات را ارائه می‌کند، اما خانه‌های پرستاری یا مراکز جامع مراقبت، مراکزی هستند که بیمار به صورت مراقبت طولانی مدت در این مراکز می‌ماند. این مراکز در همه کشورها وجود دارد.

* اجرانشدن قانون تعرفه گذاری پرستاری به دلیل تعیین نشدن بودجه
حضرتی درباره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال 86 در مجلس مصوب و به تایید شورای نگهبان رسید. بر اساس این قانون وزارت بهداشت باید استانداردهای بسته‌های خدمتی را تعیین و به شورای عالی بیمه می‌داد و در آنجا تایید می‌شد که وزارت بهداشت این کار را انجام داده است، اما در زمان تصویب این قانون، بودجه آن در نظر گرفته نشد و به همین علت ضمانت اجرایی نداشت.
وی ادامه داد: آخرین بار سازمان نظام پرستاری تخمین زد که بودجه‌ای معادل 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیاز است و آن را به وزارت بهداشت اعلام کرد؛ این برآورد به مجلس اعلام شد تا مصوب شود، اما شاید به دلایل اقتصادی، هنوز این قانون اجرایی نشده است.
معاون وزیر بهداشت افزود: یکی از مشکلات در بیمارستان‌ها این است که از درآمد اختصاصی باید هزینه‌ها را پرداخت کنند؛ برخی از بیمارستان‌ها درآمد اختصاصی بالایی داشتند و توانستند هزینه‌ها را بپردازند، اما بسیاری از بیمارستان‌ها به خصوص در مناطق محروم این درآمد را ندارند.

* 2 درصد از پرستاران بیکار هستند
حضرتی در پاسخ به سوالی درباره آمار بیکاری پرستاران گفت: در حوزه پرستاری حرفه‌ای، برای دانشجو از سال سوم کار وجود دارد و مسئله چندانی درباره بیکاری پرستاران وجود ندارد. به تازگی سامانه‌ای برای ثبت نام پرستاران ایجاد شد که حدود 2 درصد از پرستاران در این سامانه اعلام کردند که بیکار هستند و شاید این پرستاران افرادی باشند که می‌خواهند در شهر خود بکار گرفته شوند، اما در حال حاضر در شهرهایی دچار کمبود پرستار هستیم و اگر این افراد بخواهند، می‌توانند در این شهرها کار کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در بعضی شهرها حدود هزار و 900 پرستار در نوبت استخدام وجود دارد. در شهرهایی که دانشکده پرستاری زیاد است، ممکن است تعداد افراد پشت صف زیاد باشند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر حدود 130 هزار نفر در سامانه ملی ثبت اطلاعات پرستاران ثبت نام کردند.

* پروانه صلاحیت حرفه‌ای
حضرتی گفت: پروانه صلاحیت حرفه‌ای یک هویت برای پرستاران در همه دنیا محسوب می‌شود. پرستاران با دریافت این پروانه هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ مسائل قانونی و حقوقی تایید می‌شوند. تاکنون 17 هزار مجوز یا پروانه صلاحیت حرفه‌ای صادر شده است. از سال آینده روند این کار از طریق سازمان سنجش برای پرستاران فارغ التحصیل انجام می‌شود و پروانه صلاحیت حرفه‌ای را دریافت می‌کنند.

* مراکز مراقبت‌های بالینی و مشاوره پرستاری
احمد نجاتیان، مدیرکل توانمندسازی و بهره وری نیروی انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره مراکز مراقبت‌های بالینی و مشاوره پرستاری گفت: در وزارت بهداشت دو موسسه با کار مشابه وجود دارد که یکی مراقبت‌های بالینی در منزل و دیگری ارائه مشاوره پرستاری در منزل است. معاونت پرستاری متولی بخش مراقبت‌های پرستاری در منزل است و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اطلاعات یک دسته از این مراکز را در سایت‌های خود اعلام کردند. در وزارت بهداشت قصد داریم این دو نوع مراکز را همگرا کنیم. در مراقبت‌های بالینی مجوز به پزشکان داده می‌شود و در حوزه پرستاری مجوز را پرستاران می‌گیرند. البته در حوزه بالینی برخی از خدمات بیشتر است.

* همکاری پرستاران در برنامه پزشک خانواده
حضرتی در این نشست خبری بیان کرد: در طرح پزشک خانواده، موضوع پرستاری خانواده نیز مطرح است که در بسیاری از بیمارستان‌های کشور پرستار خانواده وجود دارد و به دنبال این کار هستیم. نزدیک به ۳۰ سال است که پرستار کارشناس ارشد سلامت جامعه تربیت می‌کنیم و جایگاه این افراد در پرستاری خانواده است تا بتوانند با تیم پزشک خانواده همکاری کنند.

* مجوز تجویز دارو برای پرستاران
معاون وزیر بهداشت درباره ارائه مجوز برای تجویز دارو توسط پرستاران گفت: حدود ۳۰ سال پیش موضوع بهورزی مطرح شد که طرح بسیار موفقی برای کنترل عوامل خطر علیه سلامت بود و این افراد مجوز تجویز حدود ۷۲ دارو را داشتند. در حال حاضر دکترا و کارشناس ارشد پرستاری وجود دارد و به دنبال این هستیم که اجازه تجویز دارو برای پرستاران وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha