یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 264507

طرفداران ماکارونی یک شعار همیشگی دارند؛ اینکه ماکارونی همیشه خوشمزه است هم داغ و تازه اش می چسبد وهم وقتی ماکارونی مانده است و دوباره داغ می شود.

ماکارونی مانده باعث مرگ می‌شود؟

سلامت نیوز:طرفداران ماکارونی یک شعار همیشگی دارند؛ اینکه ماکارونی همیشه خوشمزه است هم داغ و تازه اش می چسبد وهم وقتی ماکارونی مانده است و دوباره داغ می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین ،اما این طرفداران حتما باکتری مرموز باسیلوس سرئوس را نمی شناسند. به گفته محققان باسیلوس سرئوس در هرجایی که بتواند، از خاک گرفته تا غذا یا روده زندگی می‌کند. زیستگاه‌های شناخته‌شده‌ی باکتری باسیلوس سرئوس بسیار گسترده است و شامل خاک، حیوانات، حشرات، گرد‌و‌غبار و گیاهان می‌شود.

این باکتری با مصرف مواد مغذی حاصل از محصولات غذایی نظیر برنج، محصولات لبنی، ادویه‌جات، غذاهای خشک‌شده و سبزیجات تکثیر پیدا می‌کند. عفونت حاصل از این باکتری حتی می‌تواند باعث مرگ شود.

یک ماجرای واقعی از ماکارونی مانده

در سال ۲۰۰۵ دراسترالیا پنج فرزند یک خانواده با خوردن سالاد ماکارونی که برای پنج روز مانده بود، بیمار شدند. بر اساس گزارش دانشگاه ملی استرالیا سالاد ماکارونی روز جمعه آماده شده و روز یکشنبه به پیک‌نیک برده شده بود. بعد از بازگشت این غذا تا دوشنبه غروب در یخچال بود و آن روز بچه‌ها آن را برای شام خوردند. آن شب بچه‌ها مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

متاسفانه کوچک‌ترین فرزند خانواده از دنیا رفت، دیگری دچار نارسایی کبد شد ولی زنده ماند و سایر هم به‌علت این مسمومیت غذایی با مایعات تحت درمان قرار گرفتند. پژوهشگران توضیح می‌دهن: درحالی‌که این نوع مرگ‌ها نادر هستند، ولی در متون علمی بیش از یک‌بار ثبت شده‌اند. اخیرا در اخبار به یک مورد قدیمی که در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاده بود، اشاره شد. یک دانشجوی حدودا بیست‌ساله در بلژیک، ماکارونی مانده را خورده بود.

او ماکارونی را پنج روز پیش پخته بود و آن را به‌همراه سس گوجه‌فرنگی دوباره گرم کرد. آن روز او به‌طور تصادفی غذای خود را برای مدت زمان نامعلومی روی میز آشپزخانه گذاشته بود. بعد از اسهال، شکم‌درد و استفراغ شدید، او همان شب از دنیا رفت.

ماکارونی مانده و عفونت خون

پژوهشگران معتقدند باسیلوس سرئوس می‌تواند باعث بروز وضعیت‌های شدید و مرگباری مثل عفونت خون در افرادی شود که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف است، مثل نوزادان، سالخوردگان و زنان باردار. بااین‌حال بیشتر افراد مبتلا بدون نیاز به درمان با گذشت زمان بهبودی حاصل می‌کنند. این افراد برای تشخیص به پزشک مراجعه نمی‌کنند و بنابراین این موارد گزارش نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha