آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند انتخاب کنند، یعنی هم باکتری‌های خوب را از بین می‌برند و هم باکتری‌های بد را. از بین رفتن باکتری‌های مفید روده می‌تواند برای سلامت فرد خطرناک باشد.

6 واقعیت در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها

سلامت نیوز: آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند انتخاب کنند، یعنی هم باکتری‌های خوب را از بین می‌برند و هم باکتری‌های بد را. از بین رفتن باکتری‌های مفید روده می‌تواند برای سلامت فرد خطرناک باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، قبل از اینکه مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید حقایقی وجود دارد که باید نسبت به آن‌ها آگاه باشید. از زمان کشف آنتی بیوتیک تا کنون بحث‌های زیادی در موردش شده است. اما نادیده گرفتن حقایقی در مورد این داروی بسیار قوی ممکن است به ضرر سلامتتان تمام شود.

آنتی بیوتیک هر چیزی را درمان نمی‌کند
خیلی از افراد لازم است بدانند که آنتی‌بیوتیک‌ها قرار نیست هر دردی را درمان کنند. آنتی بیوتیک زمانی کاربرد دارد که یک عفونت باکتریایی در بدن وجود داشته باشد و مصرف آن برای عفونت‌های ویروسی توصیه نمی‌شود.

ممکن است نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شوید
مصرف مکرر آنتی بیوتیک می‌تواند احتمال ایجاد باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را افزایش بدهد. این باکتری‌ها می‌توانند بیماری‌هایی ایجاد کنند که درمانش دشوار بوده و تهدیدی جدی برای بدن باشند.

آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های خوب را نیز نابود می‌کنند
آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند انتخاب کنند، یعنی هم باکتری‌های خوب را از بین می‌برند و هم باکتری‌های بد را. از بین رفتن باکتری‌های مفید روده می‌تواند برای سلامت فرد خطرناک باشد.

آنتی‌بیوتیک‌ها ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند
خوب است بدانید مصرف زیاد آنتی بیوتیک می‌تواند شما را مستعد ابتلا به برخی از عفونت‌ها کند چون سیستم ایمنی بدنتان را ضعیف می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها در عملکرد سیستم ایمنی‌تان تداخل ایجاد می‌کنند بلکه به باکتری‌های مفید روده نیز آسیب می‌زنند و چرخه‌ای معیوب ایجاد می‌کنند. هر چه بیشتر آنتی بیوتیک مصرف کنید، ایمنی‌تان ضعیف‌تر شده و بیشتر به این دارو نیاز خواهید داشت.

آنتی بیوتیک علت اصلی بیماری را درمان نمی‌کند
هرچند مصرف آنتی بیوتیک، عفونت باکتریایی را درمان خواهد کرد اما علت اصلی بیماری برطرف نخواهد شد. کمبود املاح و ویتامین‌ها یکی از علت‌های اصلی بیمار شدن افراد است و در چنین موقعیت‌هایی آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ کمکی نمی‌کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است واکنش آلرژیک تولید کنند
آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف زیادی دارند و از این رو بدون عوارض تلقی می‌شوند؛ اما احتمال اینکه واکنش آلرژیک در بدن ایجاد کنند بسیار زیاد است. فرد ممکن است نسبت به هر آنتی بیوتیکی آلرژی داشته باشد و واکنش‌های آلرژیک در طیف خفیف تا شدید قرار می‌گیرند.

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از عفونت‌های خطرناک باکتریایی پیشگیری کنند
هر چند آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند تهدیدی برای عملکرد مناسب ایمنی بدن باشند؛ اما در پیشگیری از عوارض جانبی بیماری‌های عفونی خطرناکی که منشاء باکتریایی دارند بسیار مفیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha