سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 264600

محققان مویرگ های جدیدی را تحت عنوان ترنس-کورتیکال(trans-cortical vessels) در استخوان‌ها کشف کرده‌اند که به درمان التهاب مفاصل کمک می‌کند.

کشف نوعی شبکه مویرگی در استخوان‌های بلند

سلامت نیوز:محققان مویرگ های جدیدی را تحت عنوان ترنس-کورتیکال(trans-cortical vessels) در استخوان‌ها کشف کرده‌اند که به درمان التهاب مفاصل کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، پژوهشگران طی آزمایش‌ها دریافتند که این مویرگ در موش‌ها از بخش پوسته سخت استخوان‌ها عبور می‌کند.
آنها دریافتند که این مویرگ‌ها نقش مهمی در خون‌رسانی به استخوان‌ها ایفا می‌کنند. این مویرگ‌ها همچنین با انتقال سلول‌های ایمنی از مغز استخوان به قسمت آسیب دیده بدن به عنوان میانبر نیز عمل می‌کنند.


به گزارش ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،دانشمندان هنگام تجزیه و تحلیل بدن انسان، دریافتند که انسان‌ها نیز رگ‌های خونی مشابهی در استخوان‌های بزرگتر بدن دارند. محققان امیدوارند که در آینده یافته‌های آنها منجر به توسعه درمان‌های جدیدی خواهد شد که از این جریان برای درمان بیماری‌های التهابی مانند آرتروز استفاده خواهد شد.


Matthias Gunzer، یکی از پژوهشگران این مطالعه می گوید: کشف یک ساختار جدید در بدن واقعا غیر منتظره بود و درباره این رگ در هیچ کتابی در قرن 21 گفته نشده بود.


دانشمندان این مطالعه یک نشانگر فلورسنت را به استخوان‌های بلند موش‌ها تزریق کردند. استخوان‌های بلند، سخت و متراکم هستند و باعث ایجاد قدرت برای حرکت می‌شوند. به عنوان مثال استخوان ران یکی از استخوان‌های بلند بدن انسان است. سپس دانشمندان استخوان‌ها را توسط یک میکروسکوپ فلوئورسانس و اشعه ایکس بررسی کردند. یک میکروسکوپ فلوئورسانس، نوعی میکروسکوپ نوری است که در آن از فلوئورسانس و فسفرسانس برای مطالعه ویژگی‌های مواد آلی یا معدنی استفاده می‌شود.


نتایج نشان داد که استخوان‌های بلند در موش‌ها با اکسیژن و مواد مغذی صدها مویرگ جدید کشف شده در سراسر کل استخوان تامین می‌شوند. هنگامی که محققان به بخش کوچکی از استخوان ران بدن انسان نگاه کردند، موفق به کشف یک رگ خونی ضخیم‌تر شدند، اما مشخص نیست که آیا این رگ‌های خونی نیز سلول‌های ایمنی را حمل می‌کنند یا خیر.


این مویرگ‌های کشف شده، غشاهای داخلی و خارجی را که اطراف استخوان‌ها قرار دارند را به یکدیگر متصل می‌کنند. دانشمندان بر این باورند که این مویرگ‌ها نقش مهمی در انتقال خون به داخل پوسته سخت استخوان دارند. این رگ خونی در سلول‌های ایمنی به وفور یافت می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha