تهران، کلان‌شهری 10میلیون نفری است. این شهر با این جمعیت جدا از امکانات و تجهیزات مختلفی که در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی احتیاج دارد، در زمینه خدمات شهری هم نیازمند توجه، رسیدگی و دقت بالاست.

تولید زباله در تهران تا 12هزار تن در روز افزایش می‌یابد

سلامت نیوز:تهران، کلان‌شهری 10میلیون نفری است. این شهر با این جمعیت جدا از امکانات و تجهیزات مختلفی که در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی احتیاج دارد، در زمینه خدمات شهری هم نیازمند توجه، رسیدگی و دقت بالاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،خدمات شهری در ساختار سازمانی چون شهرداری تهران، بخشی است که فعالیت‌های آن به‌طور ویژه و مشخص در برابر دید شهروندان قرار دارد. ظاهر زیبا و آراستگی شهر از بابت جمع‌آوری زباله، رنگ‌آمیزی جداول و نرده‌ها در خیابان‌های عمومی، رسیدگی به بوستان‌ها و فضاهای سبز، نورپردازی فضاهای عمومی، میادین، پل‌ها و اقداماتی از این دست، بخشی از شرح وظایف معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است.

هم‌اکنون در تهران روزانه حدود 9‌هزار تن زباله تولید می‌شود. این رقم سرانه تولید 900گرم زباله برای هر تهرانی را تعیین می‌کند که در مقایسه با شهرهای توسعه‌یافته رقم بالایی است. البته آمار موجود در سامانه‌های آماری شهرداری تهران نشان می‌دهد که پایان سال‌95 مقدار تولید زباله در پایتخت روزانه 7500‌تن بوده است.

برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی مدیریت جهادی شهر تهران نیز در طول سال‌های‌84 تا 96 موجب شد تا دفن زباله‌های پایتخت به طور کامل متوقف شده و دریاچه شیرابه‌ای که سال‌ها موجب زحمت و دشواری برای زندگی اهالی جنوب تهران شده بود، خشک شود. در همان ایام فضای سبز 400هکتاری در محدوده دریاچه شیرابه کهریزک توسط مردم و شهرداری تهران به وجود آمد.

در حال حاضر هم که روزانه حدود 9هزار تن زباله در پایتخت تولید می‌شود، همچنان از ظرفیت به وجود آمده در دوره مدیریت جهادی تهران استفاده شده و پسماندها به این محل تفکیک و پردازش زباله آرادکوه منتقل می‌شوند.
 
دردسر زباله‌های تهران
اگرچه تا همین یکی، دوسال قبل زباله‌های تولید شده در تهران به‌طور متناوب از کوچه‌ها و محله‌ها جمع‌آوری شده و به مراکز دپو و سپس پردازش منتقل می‌شدند؛ اما در حال حاضر به نظر می‌رسد مشکلاتی در زمینه جمع‌آوری زباله به وجود آمده است. گزارش‌ها و گلایه‌های مردمی از گوشه‌و‌کنار شهر در محله‌هایی چون خیابان دمشق در منطقه‌6، خیابان ظهیرالاسلام در منطقه‌12، خیابان یخچال در منطقه‌3، خیابان مقدس اردبیلی در منطقه1، خیابان شمیران‌نو در منطقه‌4، خیابان مطهری در منطقه‌7 و... نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر حجم زیادی از زباله‌ها در اطراف سطل‌های مکانیزه دپو شده و موجب آزار و نگرانی شهروندان شده است.


این در حالی است که آقای رضا عبدلی، مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران در طول چندماه اخیر اخباری درباره فراگیر شدن اپلیکیشن جمع‌آوری زباله، وجود مافیای جمع‌آوری زباله، فعالیت وانت‌های ملودی‌دار و غرفه‌های جمع‌آوری زباله سخن گفته بود.


همچنین خانم الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران نیز چندی قبل در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که روش‌های کنونی جمع‌آوری زباله در تهران حواشی اجتماعی به‌دنبال داشته و باید مدل‌های موفق جایگزین آن شوند. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به حواشی موجود در حوزه جمع‌آوری پسماند و زباله اظهار کرد:

برخی از دوستانم به من هشدار داده بودند که چون حوزه پسماند، حوزه خطرناکی است، وارد آن نشوم، اما من می‌گویم هنگامی که حوزه پسماند تا این اندازه حساس است، باید به شرایط افرادی که در حاشیه این موضوع و در معرض آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن هستند، جدی‌تر نگاه کنیم.


فخاری که درباره فعالیت کودکان کار در حوزه جمع‌آوری زباله نیز تذکر داده، گفته بود: قبل از هر چیز ما باید شیوه جمع‌آوری زباله و پسماند را اصلاح کنیم و با استفاده از طرح‌های موفقی که شهرهای بزرگ کشور برای جمع‌آوری پسماند از آن استفاده می‌کنند، شیوه فعلی را اصلاح کنیم. در میان اعضای ادوار شورا و مدیران موفق شهری کسانی هستند که می‌توانند برای این تغییر مهم مشورت و نظر کارشناسی ارائه دهند.
 
زباله‌ها با اپلیکیشن جمع‌آوری می‌شوند
در پنجمین دوره مدیریت شهری تهران که از شهریورماه سال‌96 در اختیار اصلاح‌طلبان است، رویکرد ویژه‌ای در زمینه استفاده از توانایی سازمان‌های دانش‌بنیان و ظرفیت اپلیکیشن‌های مختلف شکل گرفته است. آذرماه امسال بود که آقای رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان پسماند تهران از تعامل با سازمان‌های دانش‌بنیان برای ساماندهی وضعیت زباله‌های پایتخت خبر داد.

وی که با حضور در نخستین نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند و تجهیزات وابسته سخن می‌گفت، برگزاری آن نمایشگاه را فرصتی برای شناسایی امکانات و فرصت‌ها در زمینه مدیریت پسماند عنوان کرده بود؛ فرصت‌هایی که مشخص نیست چطور
به کار گرفته شده که در شرایط فعلی موجب گلایه شهروندان از شیوه جمع‌آوری زباله‌ها در پایتخت شده است.


البته این مقام مسوول در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در بخش دیگری از سخنان خود در بازدید از نمایشگاه یاد شده به امکانات خوبی که در سال‌های گذشته در مجموعه آرادکوه ایجاد شده‌اند هم اذعان کرده و گفته بود: امکانات خوبی در آرادکوه وجود دارد تا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان در زمینه تهیه کمپوست جداسازی و تفکیک پسماند استفاده کنند.


 مافیای کثیف
مدیران تهران در یک‌سال گذشته چندین بار به وجود مافیای جمع‌آوری زباله در تهران اشاره کرده‌اند. این در حالی است که تاکنون به طور مشخص اطلاعات و آماری درباره اقدامات صورت گرفته از سوی این مافیا و نیز اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این معضل از سوی شهرداری تهران در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

از سوی دیگر پیگیری‌های  برای گفت‌و‌گو با آقای مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران و آقایان علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، آرش حسینی میلانی، عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران و خانم‌ها زهرا نژادبهرام، رییس کمیسیون محیط زیست و الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران به نتیجه نرسید و این مدیران شهری پاسخگوی سؤالات این روزنامه نبودند.


نگرانی شهروندان از بابت جمع‌آوری زباله و دپوی پسماند در اطراف سطل‌های زباله در شرایطی بیشتر شده است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، میزان تولید زباله در تهران به 12هزار تن در روز هم خواهد رسید که همین مسأله به احتمال زیاد موجب بیشتر شدن زحمات برای شهروندان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha