اجرا طرح‌های توسعه شهری بدون توجه به میراث فرهنگی، آثار نامطلوبی را برجا می‌گذارد که در 20 سال آینده اثرات تخریب آن مشخص می‌شود؛ سازمان میراث فرهنگی کشور و استان‌ها هم به عنوان متولی اصلی این حوزه در این خصوص انفعالی برخورد می‌کند.

تخریب آثاری که دیگر قابل بازگشت نیست/ میراث فرهنگی اصفهان را جدی نمی‌گیریم

سلامت نیوز:اجرا طرح‌های توسعه شهری بدون توجه به میراث فرهنگی، آثار نامطلوبی را برجا می‌گذارد که در 20 سال آینده اثرات تخریب آن مشخص می‌شود؛ سازمان میراث فرهنگی کشور و استان‌ها هم به عنوان متولی اصلی این حوزه در این خصوص انفعالی برخورد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز: علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در سال‌های گذشته مسائل زیست محیطی را جدی نگرفته و امروز شهر اصفهان دچار آسیب‌های فراوانی شده، گفت: امروز هم موضوع میراث فرهنگی اصفهان که بسیار گرانبها است را جدی نمی‌گیریم. میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان مورد توجه تمامی گردشگران خارجی در کل دنیا بوده و جهانیان اهمیت زیادی برای میراث این شهر قائل هستند. متولی اصلی آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی استان است و دیگر دستگاه‌های هم باید با حساسیت به این حوزه نگاه کنند.

بختیار در گفت‌وگو با اسکان نیوز با اعتقاد به این‌که طرح‌های توسعه بدون توجه به میراث فرهنگی آثار نامطلوبی برجا می‌گذارد که در 20 سال آینده اثرات تخریب آن مشخص می‌شود، اظهار کرد: آن روزی که طرح‌هایی همانند ذوب‌آهن، صنایع آلاینده و صنایع آب‌بر در اصفهان اجر شدند، این تصور بود که خدمتی در حق شهر می‌شود، همانطور که طرح‌های توسعه مدیریت شهری با تصور خدمت به شهر انجام می‌شود اما برای اجرا برخی از طرح‌های شهری آثار تاریخی هزار و دو هزار ساله از بین می‌روند که دیگر هم قابل برگشت نیستند.

این نماینده مجلس معتقد است که تمامی مسئولان شهری و استانی با محوریت سازمان میراث فرهنگی استان باید آثار تاریخی را جدی بگیرند و در حفظ و صیانت از آن حساسیت ویژه داشته باشند.

بختیار بر این باور است که در برخی مواقع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و حتی سازمان میراث فرهنگی کشور انفعالی برخورد می‌کند که این رفتار انفعالی در سال‌های گذشته باعث باعث وقوع اتفاقات ناخوشایندی در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست و میراث فرهنگی شده است. امروز مسائل زیست محیطی که در طی 30 سال گذشته مورد بی‌توجهی بوده به یک بحران تبدیل شده. حالا هم همان اتفاقات در حوزه میراث فرهنگی مشاهده می‌شود.
 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha