درمان خانگی پوسیدگی دندان با مواد طبیعی بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای سلامت و بهداشت دهان و دندان است. حفره‌های دندانی حفره‌های کوچکی هستند که روی دندان‌ها ایجاد شده و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

فوت و فن های خانگی برای داشتن دندان های مرواریدی

سلامت نیوز:درمان خانگی پوسیدگی دندان با مواد طبیعی بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای سلامت و بهداشت دهان و دندان است. حفره‌های دندانی حفره‌های کوچکی هستند که روی دندان‌ها ایجاد شده و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  زندگی آنلاین ،پوسیدگی دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع باکتری و پلاکت‌ها اتفاق می‌افتد. البته گاهی نیز به دلیل کمبود موادمعدنی در رژیم غذایی ممکن است دندان دچار پوسیدگی بشود. اغلب تصور می‌شود که برای برطرف‌کردن پوسیدگی دندان و درمان آن باید فقط به دندان‌پزشک مراجعه کرد اما گاهی می‌توان این مشکل را با درمان‌های خانگی و مواد طبیعی برطرف نمود.

 
از کجا بفهمیم دندان ما دچار پوسیدگی شده است؟

 ممکن است افراد بالغ متوجه تغییرات در دندان‌های خود بشوند اما کودکان این توانایی را ندارند و متوجه وجود حفره و یا پوسیدگی در دندان خود نمی‌شوند. بنابراین وظیفه والدین است که هر چندوقت یک‌بار دندان‌های کودک خود را بررسی کنند و در صورت نیاز، به دندان‌پزشک مراجعه نمایند. به جز مشاهده حفره که نشانه بارز پوسیدگی دندان محسوب می‌شود، عامل دیگری نیز برای تشخیص پوسیدگی دندان وجود دارد و آن رسوبات سیاه رنگی هستند که به سختی به دندان چسبیده و جدا نمی‌شوند و باعث ایجاد بوی بد دهان نیز می‌شوند.

 

گاهی با وجود تلاش برای رعایت بهداشت دهان و دندان و به دلایل دیگر از جمله رژیم غذایی نامناسب، فرد دچار پوسیدگی دندان و نهایتا ایجاد حفره در دندان می‌شود. در اینجا قصد داریم شما را با راه‌کارهای طبیعی و ساده آشنا کنیم تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید و دندان‌های خود را در بهترین حالت حفظ کنید.

 
از دهان ‌شویه دارای فلوراید استفاده کنید

 فلوراید برای دندان‌ها بسیار مفید است. از آنجایی که کمبود مواد‌معدنی در رژیم غذایی ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها شود، استفاده از فلوراید برای رساندن مواد معدنی به دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها توصیه می‌شود.

 
ترکیب پودر کلسیم و منیزیم

 مقداری پودر کلسیم و منیزیم را با یکدیگر ترکیب کنید و دهان خود را با آن شستشو دهید. این کار دو مزیت دارد: اول این که این مواد، مواد‌معدنی مورد نیاز دندان شما را تامین می‌کنند و دوم؛ این ترکیب محیط دهان شما را قلیایی کرده و از باقی ماندن اسید روی دندان‌های شما جلوگیری می کند.

 
مصرف کره و روغن جگر ماهی

 روغن موجود در کره و روغن جگر ماهی سرشار از ویتامین A، D و K هستند که به بهداشت دهان و دندان کمک فراوانی می‌نمایند. می‌توانید از هر یک از این منابع به طور جداگانه استفاده کنید و یا کپسول‌های حاوی هر دو ماده را مصرف کنید.

 
روغن ماهی، ویتامین دی، ویتانیم آ، کپسول روغن ماهی
 مصرف آبگوشت استخوان

 آبگوشت استخوان همانطور که از نام آن پیداست، ترکیبی است که از استخوان مرغ، گاو، بره و گاهی گاو میش همراه با آب فراوان تهیه می‌شود و سرشار از خاصیت است. این غذا سیستم گوارش شما را بهبود بخشیده، باعث افزایش رشد ناخن و موها می‌شود و از آنجا که منبعی غنی از کلسیم و منیزیم است، باعث ازبین‌رفتن پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

 
شستشوی دهان و غرغره کردن با آب‌نمک

 این مورد یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی برای دندان‌درد است. تنها کاری که باید بکنید این است که یک قاشق چای‌خوری نمک را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و با آن غرغره کنید. باکتری‌های موجود در دهان در طول شب فعال می‌شوند پس حتما این توصیه قدیمی را جدی بگیرید و بعد از شام دهان خود را با محلول آب گرم و نمک شستشو دهید و غرغره کنید.

 
استفاده از روغن میخک

 مقداری روغن میخک را با نوک انگشت به دندانی که دچار پوسیدگی شده بمالید.این کار به مقدار قابل توجهی درد ناشی از پوسیدگی و حفره دندان را تسکین می‌دهد.

 
شستشو با روغن نباتی

 روغن نباتی تا حدودی عفونت دندان را از بین برده و درد آن را تسکین می‌دهد. کافی است یک فنجان کوچک را پر از روغن نباتی کرده و دهان خود را به مدت ۱ دقیقه با آن شستشو دهید و سپس آن را به بیرون تف کنید.

 
مراقبت صحیح از دندان ها

 مهم‌‌ترین و موثرترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها، مراقبت صحیح و درست از آن‌هاست. دو مرتبه مسواک‌زدن در طول شبانه روز و شستشوی دهان با محلول‌های حاوی فلوراید در این زمینه به شما کمک زیادی خواهد کرد. این کار باعث ازبین‌رفتن باکتری‌های دهان و پلاک دندان می‌شود و بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات دندان است.

 
استفاده از خردل

 سنگ نمک و خردل از اجزای ثابت آشپزخانه های هندی هستند و تقریبا هر روز از آن‌ها در پخت‌وپز استفاده می‌شود. ۲ قاشق روغن خردل را با نمک مخلوط کنید و ترکیب را به طور مرتب به دندان‌های خود بمالید. ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید و بعد دهان را بشوئید.

 
درمان با لیمو

 لیمو سرشار از ویتامین ث است. جویدن یک تکه لیمو باکتری‌های مضر موجود در دهان را ازبین می‌برد و درد دندان را تسکین می‌دهد. این یکی از ساده‌ترین راه‌‌های درمان خانگی پوسیدگی دندان است.

 
گندم

 گندم با داشتن خواص ضدباکتریایی، از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند. با مصرف آب گندم علاوه بر ازبین‌بردن باکتری‌های موجود در دهان، درد ناشی از پوسیدگی دندان نیز تسکین می‌یابد.

 
سیر

 سیر ماده‌ای پر خاصیت است که در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود اما کمتر کسی حاضر به خوردن سیر خام می‌شود. سیر سرشار از خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و خوردن آن علاوه بر ازبین‌بردن باکتری‌های دهان، باعث تسکین درد دندان ها نیز می‌شود.

 
چای

 مصرف چای علاوه بر ازبین‌بردن پلاک دندان، از رشد باکتری‌های دهان نیز جلوگیری می‌کند اما نه هر چایی! چای سیاه و چای سبز بیشترین تاثیر را در این مورد دارند.

 
روغن درخت چای

 مصرف روغن درخت چای تاثیر بسزایی در ازبین‌بردن پوسیدگی دندان و تسکین درد دارد. کافی است مقداری روغن درخت چای را به دندان‌های خود مالیده و با نوک انگشت ماساژ Massage دهید. و بعد دهان را با آب‌گرم شستشو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا از شر پوسیدگی و باکتری رها شده و دهانی تمیز و دندان‌هایی سالم داشته باشید.

 
جویدن آدامس

 آدامس جویدن راهی معجزه‌آسا برای حفظ سلامت دهان و دندان‌هاست. جویدن آدامس باعث استحکام بیشتر دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود و علاوه بر این، باقی‌‌مانده مواد غذایی را از لابلای دندان‌ها بیرون کشیده و هم‌زمان باعث ترشح بیشتر بزاق و در نتیجه پاکیزگی و سلامت محیط دهان می‌شود.

 
مصرف فیبرها در رژیم غذایی روزانه

 مصرف مواد غذایی حاوی فیبر از جمله سبزیجات، باعث کاهش پلاک دندان و در نتیجه جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. از جمله این مواد می‌توان به کلم پیچ، کلم بروکلی، خیار، گل کلم، گوجه فرنگی، کاهو، تربچه و ... اشاره کرد.

 
روغن اورگانو یا پونه کوهی

 مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روغن اورگانو یا پونه کوهی تاثیر زیادی در ازبین‌بردن پوسیدگی دندان دارد. کافی است مقداری روغن اورگانو را با کمی نمک ترکیب کنید و مانند خمیردندان، برای مسواک‌زدن از آن استفاده کنید. بهتر است از این ترکیب یک بار در روز استفاده کنید تا دهان و دندان‌های سالمی داشته باشید. البته کمی طول می‌کشد تا طعم و بوی این روغن کاملا برطرف شود.
 
استفاده از عصاره‌ها

 یکی از راه‌های تقریبا پر هزینه اما موثر برای درمان پوسیدگی دندان استفاده از عصاره‌های خالص و طبیعی است که از جمله این مواد می توان به عصاره وانیل اشاره کرد که البته کمی گران‌قیمت است. برخی پزشکان استفاده از عصاره وانیل و بادام را جای‌گزینی مناسب برای درمان پوسیدگی دندان ها می‌دانند. اسانس خالص وانیل تا حد زیادی درد ناشی از پوسیدگی دندان را تسکین می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha