دو تیم امداد و نجات هلال‌احمر از ساعت ١١ شب تا ٤ صبح برای نجات ٣ دختر و ٤ پسر دبستانی از سیلاب در تلاش بودند بارندگی بی‌سابقه و طغیان رودخانه‌ها در بخش‌های وسیعی از استان سیستان‌وبلوچستان باعث جاری‌شدن سیل شد.

نجات ٧ دانش‌آموز دلگانی از سیلاب

سلامت نیوز:دو تیم امداد و نجات هلال‌احمر از ساعت ١١ شب تا ٤ صبح برای نجات ٣ دختر و ٤ پسر دبستانی از سیلاب در تلاش بودند بارندگی بی‌سابقه و طغیان رودخانه‌ها در بخش‌های وسیعی از استان سیستان‌وبلوچستان باعث جاری‌شدن سیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،دلگان، ایرانشهر، میرجاوه، خاش و بخش‌هایی از مناطق روستایی زاهدان در محاصره آب هستند و راه ارتباطی بسیاری از روستاها به جاده‌های اصلی مسدود شده است، همین امر باعث شده تا امدادگران هلال‌احمر در این استان روزها و ساعات‌های پرکاری را سپری کنند، از عملیات‌های امدادونجات در نقاط جنوبی استان گرفته تا ارسال مواد غذایی با بالگرد به ساکنان روستاهای آب‌گرفته که عملا راه ارتباط زمینی آنها به دیگر نقاط قطع شده است.

٦٦نجاتگر هلال‌احمر در قالب ١٩ تیم در این عملیات‌ها حضور داشتند، اما اوج این عملیات‌ها روز دوشنبه بود؛ نجات ٧دانش‌آموز که در مسیر بازگشت از مدرسه گرفتار سیلاب شده بودند. این دانش‌آموزان در روستای حمیدآباد از توابع دلگان دچار حادثه شدند که خوشبختانه با حضور به‌موقع نیروهای هلال‌احمر از سیل نجات پیدا کردند.

رهاسازی سرنشینان ١٢خودرو در نقاط مختلف این استان هم از دیگر اقداماتی بود که امدادگران هلال‌احمر تا  صبح روز چهارشنبه موفق به انجام شدند. با این وجود، براساس اعلام مسئولان هلال‌احمر، امدادگران با توجه به ادامه بارندگی‌ها در نقاط جنوبی استان همچنان درحال امدادرسانی به حادثه‌دیدگان هستند.

از سوی دیگر سامانه بارشی که از اوایل هفته وارد کشور شده بود، علاوه بر برخی خسارات به استان‌های مختلف کشور، تاکنون جان تعدادی از هموطنانمان را گرفته است. به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر از روز شنبه بیستم بهمن ماه تا بامداد چهارشنبه، ٢٢استان کشور متاثر از بارندگی‌های اخیر درگیر سیل، برف و کولاک بودند که درپی آن ٥ نفر جانشان را از دست دادند. 


بعدازظهر سه‌شنبه مدرسه روستای حمیدآباد مثل همیشه تعطیل شد، اما بارندگی شدید مانع از این شد که دانش‌آموزان این مدرسه بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند. طغیان رودخانه مسیر را به کلی مسدود کرده بود و سطح آب هم هر لحظه بالاتر می‌آمد، مردم محلی سعی داشتند به هر نحوی شده دانش‌آموزان را به طرف دیگر رودخانه منتقل کنند، اما نشد تا این‌که موضوع به نیروهای هلال‌احمر اطلاع داده شد.

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت: «ساعت حدود ١١ شب بود که نیروهای ما در جریان این حادثه قرار گرفتند، ٣ دختر و ٤ پسر  مقطع ابتدایی و متوسطه اول مدرسه حلیمه روستای حمیدآباد گرفتار سیلاب شده بودند، درواقع طغیان رودخانه حمیدآباد، راه را بسته بود.»


بلافاصله دو تیم با تجهیزات کامل به محل حادثه اعزام و درنهایت موفق شدند پس از نزدیک به ٥ ساعت هر ٧ دانش‌آموز را نجات دهند. به گفته راشکی حال همه این دانش‌آموزان خوب است و هیچ مشکلی ندارند.


اما امدادرسانی به حادثه‌دیدگان بارندگی‌های شدید سیستان‌وبلوچستان به همین جا ختم نشد. چندکیلومتر دورتر حوالی رودخانه بزمان یک خانواده ٤ نفره دچار حادثه شدند.

درواقع این خانواده سوار بر خودرو درحال گذر از نزدیکی رودخانه بودند که بالاآمدن آب خودرویشان را متوقف کرد. نیروهای هلال‌احمر هم که از طریق تماس مردمی در جریان این حادثه قرار گرفته بودند، به محل حادثه اعزام و پس از یک ساعت تلاش موفق به نجات هر ٤ سرنشین این خودرو شدند. رسول راشکی با اشاره به جزییات این حادثه گفت:

«سرنشینان این خودرو در شرایط بسیار خطرناکی قرار داشتند و هر لحظه بیم آن می‌رفت که جریان شدید آب خودرو را با خودش ببرد، اما نیروهای هلال با وجود همه مشکلات موفق به مهار ایمن خودرو شدند و سپس اقدام به خارج کردن اعضای این خانواده کردند.» او ادامه داد:  «همزمان در دیگر نقاط استان هم حوادث مشابهی رخ داده بود. مجموعا ١٢ خودرو در طغیان رودخانه‌ها گرفتار شده بودند که امدادگران هلال‌احمر در عملیات‌های مختلف موفق به رهاسازی ٦٦ نفر از سرنشینان این خودرو‌ها شدند.»


 رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان همچنین از آبگرفتگی تعداد زیادی از خانه‌های روستایی و قطع ارتباط برخی مناطق استان به دلیل بالا آمدن آب رودخانه‌ها خبر داد و دراین‌باره گفت: «تاکنون به ٢٣٥ حادثه‌دیده امدادرسانی شده و ١٥٠ نفر هم اسکان اضطراری داده شده‌اند و ٣٥ خانواده هم به مناطق امن انتقال یافتند. با توجه به این شرایط و ادامه بارندگی در مناطق جنوبی استان علاوه بر حضور ٦٦ امدادگر در قالب ١٩ تیم، امدادرسانی از طریق بالگرد هم ادامه دارد.»


 مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر تعداد جانباختگان بارندگی‌های اخیر در کل کشور را ٥ نفر اعلام کرد و گفت: «تاکنون یک نفر در استان خوزستان، ٣ نفر در استان خراسان‌جنوبی و یک نفر در استان سیستان‌وبلوچستان به علت گرفتارشدن در مسیر سیلاب جان خود را از دست دادند، همچنین یک نفر در استان هرمزگان و یک نفر نیز در استان فارس مفقود شدند.» او ادامه داد: «به حدود ۱۳‌هزار نفر در ۲۰۳شهر، روستا و محور کوهستانی، امدادرسانی شده است و بیش از ۱۲۰۰ نفر از نیروهای امدادونجات هلال‌احمر در قالب ۳۱۵ تیم به منظور امدادرسانی در استان‌های درگیر مستقر شدند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha