جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 264829

نشستن بر روی صندلی کنار پنجره‌ی هواپیما همیشه تجربه‌ی جالبی است. دیدن ابرهای پفکی و تماشای شهرها از بالا برای بسیاری از مردم تجربه‌ی منحصر به فردی محسوب می‌شود. اما باید بگوییم که بودن کنار پنجره‌ی هواپیما آنقدرها هم تجربه‌ی جالبی نیست چرا که شما در معرض اشعه‌های خطرناک قرار می‌گیرید.

چرا داخل هواپیما باید کرم ضد آفتاب بزنیم؟

سلامت نیوز: نشستن بر روی صندلی کنار پنجره‌ی هواپیما همیشه تجربه‌ی جالبی است. دیدن ابرهای پفکی و تماشای شهرها از بالا برای بسیاری از مردم تجربه‌ی منحصر به فردی محسوب می‌شود. اما باید بگوییم که بودن کنار پنجره‌ی هواپیما آنقدرها هم تجربه‌ی جالبی نیست چرا که شما در معرض اشعه‌های خطرناک قرار می‌گیرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، متخصصان پوست دائما تکرار می‌کنند که برای حفاظت از پوست خود از اشعه‌های نور خورشید در روزهای بلند و آفتابی تابستان و در روزهای کوتاه اما آفتابی زمستان بدون ضد آفتاب از خانه بیرون نروید. حال اما باید به شما بگوییم که متخصصان پوست علاوه بر اینکه برای پیاده‌روی‌ در روزهای آفتابی و غیر آفتابی ضد آفتاب‌های مختلف را تجویز می‌کنند، برای طول مدت پرواز نیز به شدت تاکید دارند که از ضد آفتاب استفاده کنید یا در کنار پنجره‌ی هواپیما ننشینید.

همانطور که در ارتفاع کوهستان‌ها، اشعه‌ی خورشید به راحتی به پوست آسیب می‌زند، چرا که به لایه اوزون نزدیک‌تر شده‌اید، در داخل هواپیما و در هنگام پرواز نیز به همین شکل است. مطالعات انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا در سال 2014 نشان داد که یک خلبان در یک پرواز ۵۶ دقیقه‌ای در ارتفاع ۹ هزار متری به اندازه‌ای که یک شخص برای آفتاب گرفتن، ۲۰ دقیقه در معرض تابش خورشید قرار داشته باشد، در معرض خطر است. همچنین تحقیقات ثابت کرده که شیشه‌های هواپیما به طور کامل نمی‌توانند اشعه‌های خورشید را مسدود کنند و بنابراین لازم است که خلبانان و مهیمانان هواپیما از خود در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کنند.

به طور کلی اشعه‌های ماوراء بنفش دو نوع هستند:  UVB و UVA، که هر دو آسیب‌زا هستند. نفوذ اشعه‌ی ماوراء بنفش به پوست عامل اصلی پیری است. اشعه‌ی  UVB لایه‌های بیرونی پوست را هدف قرار می‌دهد و اصولا موجب قرمزی پوست و گاها سرطان پوست نیز می‌گردد. اکثر شیشه‌های هواپیماها در برابر اشعه‌ی UVB نفوذ ناپذیر هستند. اما اشعه‌ی UVA همان اشعه‌ی است که از پنجره‌ی هواپیما عبور می‌کند و با توجه به اینکه در ارتفاعات بالاتری قرار گرفته‌اید و به لایه‌ی اوزون نزدیکتر هستید بنابراین شرایطتان از شرایط عادی، خطرناکتر است.

متخصصان پوست اعتقاد دارند که اشعه UVA می‌تواند از شیشه‌ی پنجره‌های هواپیما عبور کند و تاثیر آن بر روی پوست بسیار شدیدتر از اشعه‌ی UVB است. در حالی که بر روی آسمان به ابرها خیره شده‌اید، در واقع در معرض این اشعه قرار گرفته‌اید. بنابراین بهترین راه برای در امان بودن استفاده از کرم ضد آفتاب قبل از پرواز است. با خیال راحت پوست خود را با کرم ضد آفتاب مناسب بپوشانید و در کنار پنجره به اطراف نگاه کنید.

البته مسافران دیگر و مهمانداران هم اگر در شرایطی قرار داشته باشند که نور خورشید به آنها برخورد کند، آنها نیز در معرض اشعه‌های UVA هستند. بنابراین حتی اگر در کنار پنجره‌ی هواپیما ننشسته‌اید، پوست خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha