رژیم غذایی اتکینز یک برنامه غذایی کم کربوهیدارت و محبوب است که در سال 1972 توسط رابرت سی اتکنیز، متخصص قلب و عروق بنیانگذاری شد.

تمام واقعیت ها درباره یک رژیم شناخته شده کم کربوهیدرات و محبوب!

سلامت نیوز:رژیم غذایی اتکینز یک برنامه غذایی کم کربوهیدارت و محبوب است که در سال 1972 توسط رابرت سی اتکنیز، متخصص قلب و عروق بنیانگذاری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،این رژیم چند مرحله برای از دست دادن وزن دارد و شروع آن با یک برنامه غذایی کم کربوهیدارت است.

هدف از رژیم اتکینز تغییر عادات غذا خوردن برای کمک به کاهش وزن و نگه داشتن آن در حد پایین است. اتکینز همچنین تاکید بر یک روش مادام العمر درست غذا خوردن دارد و آنهم برای دوری از مشکلات بهداشتی خاص مانند فشار خون بالا، و یا سندرم متابولیک.

جزئیات اتکینز

تمرکز رژیم اتکینز بر غذا خوردن متعادل شامل کربوهیدارتها، پروتئین ها، چربی ها برای کاهش وزن مطلوب است. رژیم اتکینز معتقد است خوردن مقادیر زیادی کربوهیدرات بخصوص قند، آرد سفید و دیگر کربوهیدرات های تصفیه شده، منجر به عدم تعادل قند خون، افزایش وزن، مشکلات قلبی عروقی و ابتلا به دیابت می شود. به همین منظور اتکینز غذاهای حاوی کربوهیدرات را محدود می کند و بیشترین تشویق آن مرتبط با مصرف زیاد پروتئین، سبزیجات با فیبر بالا، و میوه ها است.

رژیم اتکینز دارای 4 فاز است:

فاز اول که به آن «مقدمه» هم می‌گویند دو هفته طول می‌کشد و محدودکننده‌ ترین بخش رژیم است. در این فاز پروتئین ‌های خالص و ناب نظیر گوشت قرمز، مرغ، ماهی و میگو، تخم ‌مرغ و پنیر مصرف می ‌شوند. مصرف گوشت ‌های فراوری شده در این دوره ممنوع است و کربوهیدرات مصرفی به 20 گرم در روز محدود می ‌شود.

فاز دوم که به آن فاز «کاهش وزن مداوم» هم گفته می ‌شود همچنان بر مصرف غذاهای پر پروتئین، گوشت ها و همان غذاهای فاز اول تمرکز دارد اما میزان کربوهیدرات آن 25 گرم در روز می‌ شود و این میزان به مرور افزایش پیدا می ‌کند.

فاز سوم کاهش وزن که به آن «پیش نگهداری» هم می‌ گویند فازی است که افزایش مصرف کربوهیدرات ‌ها به میزان 10 گرم در هفته را اجازه می ‌دهد. افرادی که این رژیم را شروع کرده و به خوبی پیش رفته ‌اند با کاهش وزنی حدود 2.3 تا 4.5 کیلوگرم وارد این فاز می ‌شوند. این افراد برای مدت زمان طولانی در این فاز می ‌مانند تا کاهش وزن مورد نظر و هدفشان را به دست آورند.

فاز چهارم فاز آخر است و به آن «نگهداری و کنترل وزن« نیز می ‌گویند. رژیم توصیه ‌شده در این فاز یک رژیم متعادل از جهت کربوهیدرات است که دیگر محدودیت شدید کربوهیدرات در آن وجود ندارد و به فرد کمک می ‌کند تا وزن به دست آمده را در همان حد نگه دارد.

ورزش: رژیم غذایی اتکینز تاکید می کند که برای کاهش وزن، ورزش یک اصل حیاتی است.

کاهش وزن: مطالعات نشان داده اند افرادی که به دنبال برنامه های رژیم غذایی مانند اتکینز هستند، به مدت دو سال به طور متوسط 9 پوند یعنی 4.1 کیلو گرم وزن از دست می دهند.

فواید سلامتی: رژیم اتکینز می گوید که این برنامه غذایی از سندرم متابولیک، دیابت، فشار خون بالا، و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. در این میان اکثر رژیم های غذایی کاهش وزن و نه فقط رژیم های کم کربوهیدرات، ممکن است سطح کلسترول خون یا قند را کاهش دهند البته شاید به طور موقت. یه مطالعه نشان داده کسانی که به دنبال رژیم اتکینز هستند، سطح تری گلیسیریدشان بهبود می یابد و این اتفاق برای سلامت قلب مفید است. البته برخی کارشناسان بهداشت معتقدند مصرف مقادیر زیادی چربی و پروتئین از منابع حیوانی که در رژیم اتکینز مجاز شناخته شده، در دراز مدت با خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی سرطان ها در ارتباط است.

مضرات بهداشتی: کاهش میزان کربوهیدرات در فاز اول این رژیم با سردرد، سرگیجه، ضعف، خستگی و یبوست ممکن است همراه باشد.

رژیم‌هایی که دارای پروتئین ‌های حیوانی آن هم به میزان بالا هستند با مشکلات کلیوی در ارتباط‌ند. مخصوصا در افرادی که رژیم اتکینز را انتخاب می ‌کنند در حالی ‌که یک مشکل کلیوی زمینه ‌ای نیز دارند. افراد بالای 65 سال، افرادی که دیابت دارند و نیز افراد مبتلا به فشار خون بالا در بیشترین خطر بیماری ‌های کلیوی ‌اند و نباید رژیم اتکینز را انتخاب کنند.

در صورت مواجهه با علائمی نظیر تنفس سریع، گیجی و خواب ‌آلودگی سریعا موضوع را به پزشک خود گزارش دهید.

کتوزیس یا همان مسمومیت با کتون که وضعیتی ناشی از سوختن چربی‌ ها در بدن است شرایطی است که در رژیم اتکینز فرد به احتمال بالاتری آن را تجربه می ‌کند و می ‌تواند به اسیدوز متابولیک منجر شود.


منبع:mayoclinic

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha